Fendt 108 S - koppeling-aftakas

Ik heb een nieuwe ambriage/koppeling gestoken en nu wil ik deze weer toe rijden maar het lukt niet.
de koppeling is mooi gecentreerd maar de as van de aftakas past dan niet mooi door het gat van de boite( dit is de as met O ring over met veer er op ) want als ik deze toe duw da blijft gij haperen op 3 cm van dicht, de as van in de boite leunt lijk wat naar beneden en daardoor schuift deze niet mooi dicht.
heeft er iemand tips of trucjes ik hoor het graag.
tim vanovermeire

Reacties

jo845xl
Als je een trekker doormidden wilt halen moet je altijd zorgen dat deze mooi waterpas staat => heel belangrijk .
Mijne 14 bvb staat achteraan lager dan vooraan , als ik deze doormidden wilt halen moet ik de trekker achteraan omhoog krikken , de andere trekkers moet ik achteraan laten zakken .
Probeer maar .

Jo
basia
Als ik het goed begrijp ; wil het steunlager ( Lager met 0 ring ) niet in de versnellingsbak schuiven .
Dit komt dan omdat je zoals zelf al zegt , dat de as niet recht staat ; dit komt omdat de afta kas koppeling gespannen is zonder gecentreerd te zijn .

Om dit op te lossen moet je de aftakas koppeling even "vrij" zetten , en door de as zo goed mogelijk te centreren ( door te draaien de slingering eruit halen , wat normaliter het steunlager doet )
Als de as mooi recht staat laat je koppeling weer los ( as kan nu niet meer bewegen )
Nu probeer je hem weer in elkaar te schuiven ; tijden het in elkaar schuiven even aan de aftakas draaien (ingeschakeld ) zodat het de koppel-mof in de bak ook in elkaar schuift .

Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegt heb ; en zo moet volgens mij wel lukken als je de as even "lost" en recht zet ; zonder steunlager kan hij namelijk wel een centimeter "verzakken" (omdat je de koppeling vernieuwd hebt )
Wimsumar
Beste Tim van Overmeire: Aandachtspunten zijn tevens de vertanding (splines) op de pris-as welk in de koppelingsplaatvertanding moeten schuiven. Zo ook moet de prise-as natuurlijk zorgvuldig in het toplager gericht/geschoven worden.
basia
@Wimsumar De 108 heeft geen toplager ; en de topic schrijver meld dat de (rij) koppeling goed gecentreerd is

het probleem is de as van de aftakas aandrijving ( althans zo heb ik het begrepen )
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
108 heeft geen toplager

Ja, dat is ook zo. Het gaat over een Fendt en daar zit de vloeistofkoppeling nog bij tussen.
(Ik was vandaag een beetje van m'n stuk. Vanmorgen 05:00 uur begonnen de lagers van de melkmachinemotor te krijsen. De servicemonteur had gisteren bij het jaarlijkse doormeten van de melkmachine nieuwe V-snaren gemonteerd en had niet ontdekt dat de motor al rauw liep/had ook niet ontdekt dat de koelfan in tweeën lag. Wegens gebrek aan sloopdelen voor m'n +/_ 36 jaar oude MIELE melkerij was het wat improviseren er weer een ander motor bij te vinden. 😄 ).
MR T
Tim,zoals ik hier al gelezen heb alles mooi waterpas zetten.
eventueel met nen polan de neus een beetje optillen.het is het best van uw achterste deel een beetje schuin naar omhoog te zetten zodat je dan kunt spelen met de voorkant.je kan ook met een plat ijzer via het gat op de zijkant de turbokoppeling verdraaien tot dat de tandjes mooi passen.je moet de polan een beetje naar binnen toe hangen zodat de twee openstaande delen naar elkaar toe getrokken worden.
tim vanovermeire
@MR T bedankt voor de hulp het is gelukt 😄
tim vanovermeire
@basia inderdaat het is mooi gelukt zo lijk of dat je het hebt uitgelegt alvast bedankt
fendtman4
Kans is groot dat de spleins van de aftakas niet goed voor elkaar zitten assen proberen te draaien in elk geval geen geweld ( spreek uit een ervaring ongeveer 25 jaar geleden )
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 108 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!