Hallo
Ik ben bezig met een kleine technische/elecktrische restauratie van men jd 955.
nu wil deze s'morgens de eerste start niet zonder starthulp ( met starkabels),als het vriest, na het vervangen van startmoter en verder onderzoek tot bij de lucht inlaat gekomen. Het gloeispiraal dat hier in zit doet niks Dit de oorzaak?
Mss domme vraag maar ben niet 100% thuis aan motorische zaken.
mvg tom
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de John Deere 955 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
een gloeibougie moet een hele lage weerstand hebben +/- 0.5-1.5 ohm, bij veel hogere weerstand issie waarschijnlijk doorgebrand.
accu wel 100%?
suc6!
Ik heb dit probleem ook jaren gehad ... oplossing is er ook nooit echt gekomen. Gloei installatie was volledig in orde bij mij.
Vorig jaar hebben we het hier ook over gehad, die 955 zijn een serieus *tuuuuut* om te starten bij koud weer. Als het 1 keer onder de 10 graden gaat wist ik al dat ik er aan was voor de moeite.
Als ze slecht zijn gewoon vervangen...
Kleine moeite, spaart een hoop ergernis....
Succes met het onderzoek...
Weet zeker dat het helemaal goed komt....
Nergens voor nodig! (Mits onbeschadigd).
Hoeveel amph-waarde heeft de accu die nu op de J.D.-955 staat?
N.B.: Als de J.D.-955 met 'startkabelhulpstart' wel aanslaat, moet je er een groter accu op monteren.
Ook het aantal ampheres nakijken
Is een gewoon klein kasje, wat de meeste autodealers wel hebben. Sluit je aan op de batterij en dan moeten ze aangeven hoeveel ampere de batterij is. Dan zegt dit apparaat of de batterij nog goed is ... Geeft zowel het volt gehalte als het ampere gehalte aan op dat moment.
Meest simpele en correcte manier om ze te testen. Want als het een onderhoudsvrije batterij is ... Kan je er toch niets aan veranderen van zuurtegraad.
In een batterijenshop of zo hebben ze dit zeker en zullen ze deze ook wel graag testen als je hun dit vraagt.
Dat heeft OrangePower (topicvraagsteller) al gedaan: Met de koude start van de J.D.-955.
Testuitslag: accu heeft onvoldoende startstroom!
@ OrangePower: Bespaar je alle apparaatjes, testen, hulpmiddeltjes om een accu te meten.
Zorg dat je voorgloeier weer werkt en monteer een ruimbemeten accu. (Bijvoorbeeld een Optima Redtop).
Waarom heeft hij te weinig startstroom, omdat hij niet start ? Alles kan perfect zijn en toch onmogelijk om te starten.
In de topicopening staat dat er hulpstartkabels worden gebruikt.
Daarnaast kan een 2 jaar jonge(!) accu al versleten zijn doordat er mogelijk al vele duizenden starts mee gemaakt zijn. (Laatstgenoemde is bepalend voor de levensduur van een accu. In veel mindere mate het bouwjaar).
Er zal vast een wisselstroomdynamo op zo'n trekkertje zitten welke de verbruikte startstroom binnen redelijke tijd weer bij kan laden.
Onduidelijk is of er bij gebruik van de trekker ook altijd veel andere stroomverbruikers aan staan. Dan zou de laadcapaciteit ontoereikend kunnen zijn.
@NewHolland6640 : Lees de topicopening nomaals.
Laatst thuis nieuwe startmotor op de shovel gezet. Bleek de nieuwe ook al stuk te zijn...
Ik start nooit een motor terwijl er lichten of dergelijk op staan.
Zoals ik eerder ook al schreef in dit topic
Vorig jaar hebben we het hier ook over gehad, die 955 zijn een serieus *tuuuuut* om te starten bij koud weer. Als het 1 keer onder de 10 graden gaat wist ik al dat ik er aan was voor de moeite.
en dan is er nog dit topic van vorig jaar ...
tractorfan.nl/topic/62603/
Ik zeg ook nergens dat hij iets moet kopen, hij kan ze altijd gratis laten testen met dit apparaatje, wat elke dealer heeft, elke batterijshop.
de alternator is het niet, dit is gemeten.
Mss is het idd hopeloos. Terwijl in de winter het vlot starten zeker zoveel belang heeft als in de rest van het jaar ivm de winterdienst.
Die van minder dan 800 uren was eentje van een kerkhof geweest en ik dacht dat hij alleen maar gebruikt was voor te maaien. Zag er echt nog uit als een nieuwe ...
Vlot starten begint met een accu met voldoende capaciteit.
Hoeveel amph-waarde heeft de accu die er nu op zit?
ooh dat was het probleem...
Vond et nog het meeste zure van het werk beetje gepruts bij een shovel. Alles is zo nauw bij een shovel.
De C.C.A. zul je bedoelen.
Er is een meetnorm voor de C.C.A.-waarde die op het etiket vermeld staat.
Is, voor een 33 pk J.D.-955 onder gunstige omstandigheden genoeg. Maar bij koud weer draait de motor zwaarder bij het starten en heeft de accu minder startcapaciteit. Iets wat jezelf al hebt ervaren door te moeten starten met hulpstartkabels vanaf een andere accu.
IK heb met mijn iseki (2 cylinder diesel) eigenlijk hetzelfde. Hierop ook een 45 amph accu maar met startkabels vanaf een grotere trekker bemerk ik een veel krachtiger rondgaan van de startmotor en dus vlotter start.
Voor jouw J.D.-955 betekend het dat je het voorgloeisysteem in orde moet maken en de accu(start)capaciteit fors moet verhogen om 's winters bedrijfszeker te kunnen zijn.
Of zo'n 45 amph-accu nu 300 of 350 C.C.A. heeft maakt niet zo veel uit. De accu is gewoon te licht voor de omstandigheden.
12 volt 45 amph 300 tot 360 C.C.A.:
Standaardadvies voor J.D.-955:
accudienst.nl/accu/traktor-accu/…
In jouw geval, Of zo'n accu nu 38 of 45 Ah heeft, maakt niet zo veel uit. Het scheelt 'maar' ruim 16%.
Tuurlijk scheelt het wel. Hoe hoger de startstroom, hoe meer vermogen de startmotor kan leveren. Het toerental van de motor is tijdens het starten is dan ook hoger, waardoor de motor sneller aanslaat (of net wel).
Omdat de voorgloeier het nu weer doet?