Illustratie van:

Fendt 106 S - versnellingsbak

Mijn 106 is al een paar keer binnen geweest om dat hij "vast" bleef staan in versnelling (ik kon niet meer schakelen terwijl de pook in neutraal stond). Telkens kwam hij terug en geraakte hij na een tijd terug vast. Nu heb ik zelf mijn versnellingsbakdeksel er eens afgehaald, als ik daar in kijk is er niets met de tandwielen mis. Je hebt het ijzeren "staafje" dat verbonden is met de pook, daar is ook niets mis mee. Het gedeelte dat door dit "staafje" bediend wordt is een beetje uitgesleten. Nu is mijn vraag zou dit zelf te repareren zijn?

Deel dit topic

Reacties

Renze
Bij diverse Zetors rond de 15.000 uur heb ik de gaffels opgelast. Daar waar de pook in de schakelstang valt, daarin slijt hij.

Verder is er een veertje met kogeltje die de schakelstang op de plek houdt, de klik die je hoort. Als zon veertje gebroken is heb je hetzelfde probleem dat hij uit de versnelling loopt en in 2 tegelijk staat.
wout4000
@Renze En hoe las je dat best op? Moet je dat daarna ook niet terug gelijk slijpen of schuren?
appie1967
Kun je de pook ook op en neer bewegen zo ja dan heb je te veel spelling op de pook er zit een stalen pen door de pook terplekke van de kunstof kogel net boven het deksel die wil nog wel eens breken en een veel voorkomend probleem is dat er ruimte is gekomen op het gedeelte wat de pook op de plek houd hier zou ik maar eens beginnen te zoeken versleten poken die opgelast moeten worden ben ik nog nooit tegen gekomen
basia
Kunstof kogel + kapje waar ie in beweegt en spanstift vernieuwen geeft ook vaak al oplossing van schakelproblemen ;
De pook "centreert " dan ook altijd weer mooi in de neutraal stand .
Renze
@wout4000 De gaffels waren gehard maar ze zijn ingefreesd in het gietstaal van de bak. Daarin slijt het neusje van de pook gleuven, bij een veehouderijtrekker die 15.000 uur veel voor- en achteruit bij de stal gereden heeft. Ik heb toen ook het glijblokje onder de pook vervangen, dus ik weet niet of nu het oplassen of het nieuwe glijblokje het probleem oploste maar ik heb het uit voorzorg gedaan. Versnellingsbakrevisie is versnellingsbakrevisie.

Quote @appie1967:
versleten poken die opgelast moeten worden ben ik nog nooit tegen gekomen

Versleten spanstiften, kunststof busjes en dergelijke versleten ben -ik- dan weer nooit tegengekomen... Maar daar kun je beter mee beginnen dan met het lasapparaat.
basia
@Renze

Ben zelfs wel eens een gebroken spanstift tegengekomen .
Pook heeft dan ook veel speling .

De gebroken spanstift was zelfs door het metalen kapje waar (de nylon kogel in scharniert ) heengesleten

Excuses ; de spanstift is een stalen pennetje ; zoals Appie ook heeft gemeld !
appie1967
@Renze ik bedoel ook te zeggen dat ik dat bij fendt nog nooit tegen gekomen ben wel wat @basia allemaal noemt
wout4000
@basia Dat hebben ze waarschijnlijk bij de dealer toen gedaan dan want hij centreert altijd mooi in neutraal. Het voelt zelfs of je met een nieuwe schakelt. Alleen het probleem blijft momenteel dat hij regelmatig in versnelling blijft staan.

@Renze Het is een veehouderij trekker met ongeveer 13.000 uren. Volgens mij zijn het inderdaad de glijblokjes die verbonden staan met de pook voor de versnellingskeuze.
wout4000
@Renze Is dat eigenlijk zelf te doen zo een versnellingsbakrevisie? En wat zou het mij dan kosten? Als de dealer het eventueel zou doen wat kost het dan?
Renze
@wout4000 door de dealer tegen vol uurtarief ben je evenveel kwijt als twee goeie 106-jes waard zijn, inclusief onderdelen. Als je het zelf doet: Lagers zijn universeel, maar Fendt onderdelen zijn waarschijnlijk duur, helemaal nu het een Agco merk is zullen ze wel fors geld vragen voor onderdelen van deze leeftijd... ??

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
28