Het verschil tussen MWM226 / 228

Is al weer een tijdje geleden en kon het draadje niet meer vindendus even zo, maar dan toch eindelijk erachter wat het verschil is tussen een MWM 226B motor en een MWM 228, van buiten ook niet te zien maar de 226b heeft natte cilinder bussen en de 228 heeft droge cilinder bussen, deze heeft dus ook geen last van lekken langs de cilinder als een natte cilinder bus wel na verloop van tijd kan krijgen door opgedroogde rubber afsluit ringen.

Deel dit topic

Reacties

Arrie94
Maar nu de gewone 226 en 228? De B gebruikte Fendt pas vanaf '87 (bijv. laatste generatie 600 en de hele 500, en een gedeelte vd 300) en heeft idd natte bussen, komt weleens voor, dat die water in de olie hebben door een lekke afdichting. Maar de 'gewone' 226 is er al vanaf +- '70, vanaf de Favorit 12s...

Die bussen is ook het verschil tussen een gewone en een B.

tractorfan.nl/topic/49527/
basia
Volgens mij is de D 225 serie in Fendt gebruikt ; en de D228 serie in Renault .
De D 228 heeft ook een ietsje grotere boring zo goed als ik het uit mijn hoofd weet .

Maar echte kenners zoals Appie zal er wel meer over kunnen vertellen

De 226 b is niet in renaults ingebouwd denk ik ; toen zijn ze overbegaan naar DP motoren dacht ik .
Arrie94
@basia Het enige waar 'we echt' achter zijn, is dat de 228 de industrieversie vd 226 is, beide 105x120. De 225 is een 95x120 dacht ik. De 227 is dan 100x120.
hilbertvdberg
@basia deze ligt ook in renault's in een 155.54 bijvoorbeeld
Arrie94
Hier staat de 228 alleen bij Renault, misschien dat dat met de pomp te maken heeft? Fendt een lijnpomp en Renault een roterende?
powerallgroup.com/fendt-water-pump-f281200610010.h…
basia
Ja ; sorry jongens ik heb het toch mis ; de 227 is wel in Renaults gebruikt .
Zoals Arrie94 zegt ; zal het waarschijnlijk een industrie-uitvoering zijn ( zonder balans-as bij de 4 cilinders + andere inspuitpomp )
hilbertvdberg
@Arrie94 renault heeft ze beide gehad, maar bijna allemaal met een roterend pompje. Ze hadden pas lijnpomp vanaf de 155-54
Arrie94
@hilbertvdberg Dat is dan ook niet 'het' verschil.
Arrie94
@basia Ik heb mij er ook een beetje in zitten verdiepen, mijn 612s heeft ook een 228, maar zonder turbo, en gewoon een lijnpomp ed wat er op een Fendt hoort, ook de koppen zijn 226, net als bij de 145-14 van @atlaspower ook het geval is. Ik vermoed dat mijn motorblok kapot gelopen is, en dat er toen de motor van een Renault voor gekomen is, die bijv. door een kapotte bak (bijv steekas ellende) voor de sloop is gegaan (mijne komt uit Frankrijk). Het blok toont nog vrijwel geen slijtage, rookt amper maar had alleen 6 nieuwe verstuivers nodig, 3 waren slecht en 3 heel slecht. Oja, hij rookt een klein beetje blauw en stinkt als ie steenkoud is, maar start zelfs dan op de accu van een autootje (bij wijze van).
@Arrie94 zomaar een renault motor voor een fendt bouwen valt niet mee hoor.
Het zou kunnen dat het is gebeurt maar toch zijn er veel verschillen zoals koppelings huis . Bevestiging van voor terrein.
Aan de klepdeksels kan je ook zien uit welke trekker het komt.
Hier zit zichtbaar verschil in
Arrie94
MF Freak
Wij hebben een 611 lsa (bouwjaar 85), en daar loopt het koelwater niet bij de olie, maar net andersom, waar kan dit aan liggen? Is dit een joint de cullas die kapot is of moeten we het eerder gaan zoeken bij de waterpomp?
Arrie94
@MF Freak Borrelt het water bij draaiende motor? Dus als je de dop eraf hebt en erin kijkt?
MF Freak
@Arrie94 nog niet geprobeerd, je bedoelt dan op een koude motor?
Arrie94
@MF Freak Maakt niet veel uit, zolang het water maar niet onder druk staat, anders brand je je waffel.
MF Freak
@Arrie94 ok, ik snap waar je naartoe wil, ik ga dit eens uitproberen, alvast bedankt
Arrie94
@MF Freak Is best, dan kan je zien of er ergens lucht (gas) lekt naar je water systeem en zou het best koppakking kunnen zijn.
atlaspower
Quote @Ferdinanddijkstra:
zomaar een renault motor voor een fendt bouwen valt niet mee hoor.
Het zou kunnen dat het is gebeurt maar toch zijn er veel verschillen zoals koppelings huis . Bevestiging van voor terrein.
Aan de klepdeksels kan je ook zien uit welke trekker het komt.
Hier zit zichtbaar verschil in
Arrie had een blok met een gespleten carter eronder (4wd as erdoor) en dat is toch wel een beetje renault kenmerk bij de mwm motoren die renault gebruikte
Fendttrisixfan
@MF Freak
zit er een oliekoeler op die 611?
MF Freak
@Fendttrisixfan ja hoor, hoezo?
Fendttrisixfan
@MF Freak
zoals van de 300 serie, bij de oliefilter? die willen wel nog eens olie bij het water laten
Fendttrisixfan
Quote @Arrie94:
Arrie had een blok met een gespleten carter eronder

geen interesse in origineel carter? 😃 heb er ook nog 2 liggen 😃
Arrie94
@Fendttrisixfan Ja heb ik wel, maar dan moet ik er ook de aanzuigleiding van een Fendt bij hebben, want nu splitst die naar de 2 helften.
ralphhonda
@MF Freak waarschijnlijk je oliekoeler lek, net als Fendttrisixfan zegt... zit je oliefilter tegenaan geschroeft.
MF Freak
@Fendttrisixfan we hebben enkel die 600, dus kan niet vergelijken, die oliekoeler hangt gewoon voor de radiator, of daar een filter in de buurt zit zou ik moeten controlleren
@Arrie94 de klepdeksels van een fendt zijn hoekiger dan van een renault.
Ik ken iemand die een fendt motor voor een renault heeft gezet en hij zal het nooit meer doen.
Viel erg tegen wat voor meer werk het was
@atlaspower klopt helemaal
Fendttrisixfan
@Arrie94
heb ik ook liggen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
5