Ford 2000 - Rempedaalas verwijderen

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik de koppelingspedaal as moet verwijderen, de bus van de koppelingspedaal is namelijk versleten en dient vervangen te worden.

MVG Quinten
quintenjanssen

Reacties

sassinga
@quintenjanssen je moet de olie eruit laten lopen, de rem pedalen verwijderen en dan kun je de as eruit halen. monteer daarna ook nieuwe keer ringen en stofringen.vervang dan ook het busje aan de kant van de rem pedalen
jammermaarhelaas
Hoeveel versnellingen heeft de Ford 2000?
Als je er 6V en 2R hebt, dan kun je het koppelingspedaal van de as halen nadat je de aftakashendel van de koppelingspedaalas hebt gehaald.

Indien je 8V en 2R hebt, dan loopt de as dus door de achterbrug. Ook hier kun je het koppelingspedaal van de as nemen. Treeplank demonteren, gaffel van remhevel losnemen, gaffel van koppelingspedaal afhalen, veer van koppelingspedaal afhalen door deze met een goede (waterpomp) tang dicht te knijpen. Je ook een bout uit de steunplaat voor deze veer uitdraaien zodat je de veer wat ruimte geeft. Let dan wel op of er geen olie gaat lekken langs de deksel waar die steun op zit.
En dan de bout door remhevel lossen en hevel en koppelingspedaal van as nemen.

Succes.

Je hoeft de olie hierbij niet af te tappen omdat je de as laat zitten.

Ga je de as er toch uit halen, dan dus wel de olie aftappen en als het gaat, schoon opvangen, kun je het weer gebruiken. De as even nakijken op te grote slijtage (ook te diepe slijtsporen van de keerringen controleren) anders krijg je hem met alleen een zelfde soort nieuwe keerringen nog haast niet dicht. Je kunt ook een dunnere keerring proberen, deze loopt dan niet in het oude uitgesleten spoor, of anders een andere as.
Je kunt dan ook meteen nieuwe stofringen plaatsen.

Om de as er weer onder juiste spanning onder te kunnen zetten gebruikte ik een houten klos tussen achterwiel en aseind aan de rempedalenkant (nadat de rempedalen er dus weer op zitten), deze drukt licht tegen de as, en zo ben je de speling kwijt bij montage van de remhevel aan de koppelingspedaalkant.
PieterQu
@jammermaarhelaas Geweldig zo'n forum. Was hier precies naar op zoek! Ik heb namelijk een stevige lekkage op de rempedaal. Heb naar aanleiding van je antwoord nog wel een paar vraagjes.
- Je hebt het over keerringen en stofringen?
- Kun je nadat je de pedalen en olie hebt verwijderd, de as er 'gewoon' uittrekken?
- Moet ik ook nog iets doen met de pedaalbus?
- Hoeveel tijd kost dit geintje ongeveer?

nb. ik gok dat de 2000 niet heel veel verschilt van de 3000
Landini 6500
@PieterQu ik denk dat keerringen goedkoper zijn dan pakje
shag
PieterQu
@Landini 6500 Yep, dat denk ik ook. Maar hoeveel tijd kost dit ongeveer 😄
jammermaarhelaas
@PieterQu

Keerringen houden de olie tegen, en de stofringen zijn een soort vilten ringen, deze houden vuil als grond en stof weg bij de keerring. Zitten dus aan de buitenkant van de keerring gemonteerd, 1 per keerring.

Wanneer je de pedalen hebt gedemonteerd en de olie afgetapt kun je de as er zo uittrrekken.

De pedaalbus kun je nakijken op slijtage, en zo nodig vervangen.

Hoeveel tijd het kost hangt af van hoe precies je bent en hoe snel je werkt. Misschien kan de een het in een uur (werkplaats), de ander in een dag. Je kunt denk ik ook het beste nadat je de boel gedemonteerd hebt eerst kijken wat de slijtage is en wat je dus nodig hebt aan nieuw spul. Dit bestellen en of zelf gaan halen kost ook weer tijd... Moeilijk te zeggen dus.

Ja, de 2000 en 3000 zijn wat dit betreft gelijk aan elkaar. De 2000 heeft vaak alleen een andere topstangsensor voor de trekkrachtregeling (enkelwerkend) dan de 3000 (dubbelwerkend).
PieterQu
@jammermaarhelaas Hartstikke bedankt voor je antwoorden!

Ik neem je advies ter harte: eerst maar eens demonteren en inspecteren. Dan pas bestellen. Bijna had ik het omgekeerd gedaan. Ga dit dus lekker op mijn gemak doen nadat ik de eerste snee gras van mijn perceeltje heb.

Maar het lekt dus aan twee kanten. Ik zal in ieder geval de twee keerringen en stofringen vervangen. Dat zal me de kop niet kosten. Dan maar eens goed kijken of de pedaalas zelf ook slijtsporen heeft en evt vernieuwen.

Maar die pedaalbus... als die versleten is, hoe kan ik dat zien/merken? Zou ik dan nu al speling moeten voelen ofzo?
jammermaarhelaas
@PieterQu

Wanneer je nu geen opmerkelijke speling hebt op het koppelingspedaal, dan zal een andere bus denk ik niet nodig zijn.
Wanneer je de boel toch los moet maken, dan kun je even controleren wat de speling is wanneer je de stang en veer eraf hebt.

Er zijn nieuwe bussen voor te koop, voorbeeld:
agrilineproducts.com/Catalogue/TechnicalDiagram/…
PieterQu
@jammermaarhelaas Speling is me eigenlijk nooit opgevallen. Maar een versleten bus veroorzaakt dus speling op het pedaal (naar links en rechts)

Ik ga dit controleren! Als ik dan toch bezig ben...... Bedankt voor de link!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!