Illustratie van:

Fendt 614s - aandrijfas versnellingsbak demonteren

Heeft iemand enig idee hoe ik de aandrijfas van de versnellingsbak uit mijn Fendt kan halen? (zie ook foto)

Deel dit topic

Reacties

basia
Wil je de price-as uit de bak hebben ?

Als je het druklager ,gaffel ,gaffel-as eruit haalt dan de huls waar het druklager op schuift ( zit waarschijnlijk op de bak met 4 boutjes ) dan kan de as er misschien uit .
Zoniet dan zal de bak uit elkaar moeten .
Fendttrisixfan
@basia

hopen dat het lukt zonder bak open halen dan
Fendt_favorit
Normaal gesproken zit achter druklager een as met 2 boutjes op zijkant. Die losdraaien en je trekt het er zo uit, maar bij jou zit er niet zo veel meer zo te zien.
Bij de meeste trekkers lukt het niet zonder de bak open te maken. Hoe dat bij deze zit heb ik geen idee van. Maar mocht het lukken zonder de bak open te maken houd dan goed in de gaten dat er niks verzakt of weg valt in de bak zelf. Dat je later geen problemen krijgt.
schluter1500
De as die in de koppelingsplaat komt en met 2 m8 boutjes vast zit op de prise as die de versnellingsbak in gaat is idd door een luikje aan de zijkant van het koppelingshuis los te halen.

Prise as die versnellingsbak in gaat kan er alleen uit als t koppelingshuis gedemonteerd wordt
Arrie94
Het koppelingshuis lekker aan de motor houden. Dan links en rechts de ronde luikjes vd aftakaskoppeling eraf halen. Die houden namelijk het druklager vd aftakas vast, in jouw geval misschien niet. Vervolgens bak van koppelingshuis demonteren. De priseas zit in de koppeling geschoven, op de ingaande as van de bak zit ie met 2 M8 puntboutjes vast, die hoeven pas na het splitsen los.

Edit, aan de motor houden gaat niet meer lukken 😃
jo845xl
Heeft een 614 ook geen zf bak en waarom zie ik maar één druklager en één as en het druklager schuift dan precies nog over tanden , of zie ik dat verkeerd ?
Arrie94
@jo845xl Zouden de holle (rij)as en de dunne aftakas-as tot 1 gemaakt zijn? Hij heeft wel eens verteld dat de aftakas alleen ingeschakeld kan worden door de trekker uit te zetten.

1 druklager klopt, andere zit op de bak, want Fendt heeft daar normaal een lamellenpakket zitten, ipv een dubbele koppeling.
Fendttrisixfan
Quote @Arrie94:
Zouden de holle (rij)as en de dunne aftakas-as tot 1 gemaakt zijn?

dit is momenteel nog origineel, wil het veranderen maar daarvoor moet ik eerst die krengen eruit krijgen 😃
Arrie94
@Fendttrisixfan Ben benieuwd hoe die holle as er nu uitziet 😃 Op die van mij stonden nog maar mespuntjes, dus had niet lang meer goed gegaan. De as die de bak in gaat had nog ruim de helft, dus die kan nog wel een keer 20000 uur mee (als dat de eerste nog is). Ik heb er nu een vrijwel nieuwe in die driessie nog had liggen.
Fendttrisixfan
@Arrie94
foto die op mijn profiel staat is een foto van vandaag, dus die as ziet er nog zeer goed uit, nuja goed of niet, komt toch een andere/nieuwe in...
Arrie94
@Fendttrisixfan Buitenvertanding die in de koppeling schuift zag je bij mij geen slijtage aan! Heel gek, maar de binnenvertanding aan de bakzijde was bijna weg, bekend probleem.

Maar dan kan je misschien toch beter de bak los halen van het koppelingshuis, en kan je alles goed bekijken.
Fendttrisixfan
@Arrie94
hmmm, wel jammer, had gedacht dat die er zo ging uitschuiven. Net als de cardanas, bij de andere bak die ik heb staan kan die er zo uit. Bij de mijne wil hij maar niet komen.
Arrie94
@Fendttrisixfan De bak of koppelingszijde wil niet schuiven? Als het de bakzijde is, kan het zijn dat zo'n puntboutje afgebroken is, en het puntje er nog in zit.
Fendttrisixfan
@Arrie94

bakzijde hé, koppeling en motor is er al helemaal vanvoor
Arrie94
@Fendttrisixfan Wil hij alleen niet schuiven, of zit er ook geen speling op (muurvast)? Dan kijken of er niks in die 2 gaatjes zit. Bij mij hebben we ook 1 stukje bout los moeten boren, omdat het boutje brak bij het losdraaien.
Fendttrisixfan
@Arrie94
zit wel spelling op, maar vermoed dat het is doordat de lammellenkoppeling eruit is en er ergens iets is aangepast of vastgelast aan die as
Arrie94
@Fendttrisixfan Die binnenste as krijg je alleen maar los als de buitenste weg is, want die binnensten worden met mekaar verbonden door een bus met inbusboutjes als ik het me goed herinner. Dus zal er wel iets vastgelast zijn zou je denken... Moet je het daarin zoeken.
Fendttrisixfan
@Arrie94
van de bak die ik nog staan heb trek je die binnenste er zo uit... dus wat je vertelt klopt ook niet helemaal lijkt me
Arrie94
@Fendttrisixfan Hmm, bij mij niet, de binnenste as zat met een busje vast aan de ingaande kleine as van de bak... Dus moest je de inbusjes eerst losdraaien.
Fendttrisixfan
@Arrie94
raar, zal wel zien hoe het losgaat, maar de as moet er zowiezo uit zodat er een langere en dikkere in kan 😃
Arrie94
@Fendttrisixfan Oh, je wacht dus niet totdat het een wokkel wordt 😃
Fendttrisixfan
@Arrie94

nee 😃, en de as past niet meer in combinatie met de rest

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 614s ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
7