Illustratie van:

Renault 551 s - Werkplaatshandboek Renault 551s

Weet iemand of er nog ergens een Werkplaatshandboek voor een Renault 551s (type: R7451) uit 1984 verkrijgbaar is.

Op Internet kan ik niets vinden...

Deel dit topic

Reacties

rickrenault
@pino heeft er nog een volgensmij
Wimsumar
Beste Marks551S: In onderstaande link, tweedelig, het handleidingsboekje (pdf) down te loaden.
Helaas geen gratis downloadbare werkplaatsboeken gevonden.

landtreff.de/betriebsanleitung-renault-551-551-4-t…
Marks551S
@Winsumar: dank je voor de verwijzing.

Ik heb echter de originele Nederlandstalige handleiding nog bij mijn trekkertje.
Wat wil je weten uit het boek.
Ik heb er wel een maar doe hem niet weg.
Marks551S
In eerste instantie zou het gaan om eens te kijken waar en hoe ik "de manchet" van de hydraulische pomp kan bekijken.

Maar ja, daarnaast moet er af en toe wel eens wat aan de 551 worden gesleuteld en dan is zo'n werkplaatshandboek voor mij onmisbaar. Alleen al om van tevoren even te bekijken of een klus zelf te doen is. Zo doe ik het met auto's ook, en daar kan ik mij bijna altijd redden met een goed werkplaatshandboek.

@Ferdinanddijkstra: Hoeveel pagina's heeft dat boek?
@Marks551S een origineel werkplaats handboek van renault voor de 551 is ongeveer 300 pagina,s dik.
Ik kan me niet voorstellen dat er dealers zijn die ze weg doen omdat het niet meer verkrijgbaar is.
Als je dit boek wilt leren lezen dan heb je wel enige technische kennis nodig want ze zitten niet voor iedereen begrijpbaar in elkaar.
Vraag, heb jij de keerkring van de pomp lek ?
Marks551S
Ik denk dat er misschien wel een heleboel mensen hier blij zouden worden op dit forum als dat werkplaatshandboek eens ingescand zou worden in een pdf bestand. Zou ik best wel willen doen als ik er eentje zou kunnen bemachtigen...

Heb jij ook een onderdelen lijst met technische tekeningen van de 551s?

"Vraag, heb jij de keerkring van de pomp lek ?"

Dat weet ik niet, alhoewel ik geen lekkage zie. De pomp stopt niet met pompen in de hoogste stand van de hef onder belasting. Op het forum hier heb ik gelezen dat dit kan komen door een afgebrokkelde manchet waardoor hij niet meer goed sluit. Dit zou ik wel eens willen controleren of dit ook bij mijn 551 het geval is, maar zonder handboek ga ik hier niet uitkomen ben ik bang. Vandaar mijn vraag.
atlaspower
@Marks551S is dit niet gewoon een kwestie van afstellen,, neem aan dat als je voor de hoogste stand stop hij dus niet blijft doorpompen ?
@Marks551S als eerst wil ik er even op wijzen dat dealers niet zomaar boeken uitlenen en of laten kopiëren.
Dat heeft te maken dat zij als dealer flink hebben moeten betalen voor deze boeken , bijbehorende scholing en cursussen.
Ook ik leen de boeken niet uit maar wil wel advies geven aan bepaalde hobbyisten.
De technische tekeningen behoren bij het werkplaats handboek en ook die zijn niet makkelijk te verkrijgen.
Wat men op internet kan vinden is al mooi meegenomen en haal daar je winst uit.
Of vraag een dealer voor advies en als je daar je onderdelen koopt zullen ze dat best willen geven.
Mits het voor de hobby is.
Op je vraag over het manchet kan ik het volgende zeggen.
Een manchet zit niet in de pomp.
Het manchet wat jij bedoeld zit om de hefcilinder en die zit onder het hefdeksel , onder je stoel.
Als die stuk is ( en dat kan goed met deze leeftijd) dan zakt de hef als de motor uit staat of als de motor loopt dan hipt de hef.
Als hij blijft doorpompen dan heb je een probleem met de regelaar.
Het kan een afstelling zijn of vuil in het regelblok.
Als je het regelblok uit elkaar haalt wens ik je veel geluk.
Zelfs ervaren monteurs hebben een goede tekening nodig om te zien hoe alle veertjes en kogeltjes er in horen.
Tinus
@Ferdinanddijkstra @Marks551S Ik ben dit toevallig aan het onderzoeken. Ik zou namelijk graag de werkplaatshandleidingen online deelbaar maken, maar dit moet dan natuurlijk wel mogen. Standaard is het copyright op een boek 70 jaar, ingaande vanaf de sterfdag van de schrijven. Er zijn echter uitzonderingen, waaronder:

- for demonstration or repair of equipment

Mij lijkt dus dat het gewoon gedeeld mag worden?

en.wikipedia.org/wiki/Copyright_Directive/
Marks551S
@atlaspower: zou best kunnen hoor wat jij zegt. Ik zou alleen niet weten hoe en waar ik dat zou kunnen afstellen.
Voor dit soort zaken zou ik dus zo'n werkplaatshandboek willen hebben.Dan hoef je ook niet steeds alles op dit soort forums te vragen...
Marks551S
Oh ja, hij blijft inderdaad niet pompen als je net voor het hoogste punt stopt.
@Tinus ik geloof dat je daar wel gelijk in hebt maar je zal in deze wel de medewerking van de eigenaren moeten hebben.
Bij renault ligt dit wel lastig want ik weet dat de Claas importeur de complete renault geschiedenis iets te snel in de vuilnisbak heeft gegooid.
Niet handig en daar kwamen ze later ook achter.
Gelukkig hebben echte renault liefhebbende dealers nog veel bewaard maar dan nog moeten ze wel willen om het af te staan voor kopiëren.
Zelf ben ik daar nog niet meteen voorstander van helemaal met de opkomst van vele zzp,ers omdat die nogal eens voor kostprijs aan het sleutelen gaan.
Dat zorgt er voor dat wij weer minder werk krijgen of zelfs later hun problemen moeten oplossen.
Uiteindelijk hebben de dealers veel geïnvesteerd in boeken , onderdelen , scholing en dergelijke.
Ik ben wel een echte renault liefhebber zodat ik niet te beroerd ben om hobbyisten advies te geven maar soms ook niet meer dan dat.
Het moet wel hobby blijven.
En dan heb ik er best nog wel eens moeite mee om advies te geven omdat sommige personen goed bedoeld advies met de grond gelijk afbranden.
Jammer maar mijn renault liefde overwint dat wel.
Tinus
@Ferdinanddijkstra Heb je reacties even bekeken, zitten veel waardevolle bij tussen. Top!

Mocht je reacties krijgen die niet door de beugel kunnen, stuur dan even een pb naar mij, @turnmeloose, @sjb533 of @jd6930.
Tinus
@Ferdinanddijkstra Binnen mijn vakgebied zijn ook veel knooiers actief, jammer, want ze maken met hun gepruts het budget van de klant op.
Marks551S
Het is niet gezegd dat het werkplaatshandboek van een dealer moet komen toch? Ik zou eigenlijk verwachten dat andere Renault hobbyisten, die ook zelf veel sleutelen aan hun trekker, inmiddels wel zo'n boek zouden hebben.

Zeker op een forum waar het over sleutelen aan (oude) trekkers gaat...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 551 s ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
28