Illustratie van:

Fendt 305 LS - Repareren hefcilinder

Hallo,
Ik heb een fendt 305 ls met bouwjaar 1983, waarvan de stuurderij niet goed meer werkt (schokkerig) ook de hef werkt niet.
Nu kwam ik erachter dat de hydroliekolie bijna helemaal leeg was, hier dus een paar liter. In gedaan en het sturen ging alweer veel beter.
Alleen nu is de olie alweer flink gedaald.
Volgens mij loopt de olie nu door een lekke hefcilinder in de achterbrug (hier is het oliepeil te hoog).
Ik wil deze hefcilinder graag zelf repareren alleen heb dit nog nooit gedaan, is er iemand die uitleg kan geven hoe dit uit te voeren?

Deel dit topic

Reacties

county854t
Hallo, het is ook goed mogelijk dat een keerring van de oliepomp stuk is en dan wordt de olie in het motorcarter gepompt. Ik zou eerst alle mogelijkheden bekijken en dan pas het hefdeksel demonteren. Succes
Favorit614
Aan de voorkant vd hefcilinder zit een plaat met 4 bouten.
Deze kun je losdraaien, en de plaat verwijderen.
Let wel dat de hef onderin zit.
Dan haal je de hef met de hand iets omhoog, en ondersteun hem met iets.
Dan kun je de plunjer iets naar binnen drukken.
Vervolgens een schone doek op de versnellingsbak leggen, dan de hef rustig laten vallen.
Dan komt de punjer er als het goed is vanzelf iets naar buiten.
haal hem er uit, monteer nieuw manchet, en plaats alles terug.
nu weet ik niet exact of je van binnen uit de cabine er zo bij kunt komen.
anders kijk ff bij een 100 serie hoe dit in elkaar zit
RPCounty
Hefdeksel hoeft er niet af. Je kunt aan de voorkant van het deksel het einddeksel demonteren. Daarna kun je de hefzuiger eruit pakken. Nieuwe manchet monteren en klaar. Cabine hoeft er niet af. Kun je bij vsn onder de stoel. Succes
RPCounty
@Favorit614 hahaha. Das grappig bijna tegelijk. Jij gaf nog een betere gedetaileerde uitleg.
Favorit614
@RPCounty sorry dak sneller was. 😃

Hier op de foto achter de L-S pook onder de zitting zit de 4 kante plaat.
ff als voorbeeld
RPCounty
@Favorit614 hahahaha. T is je gegund
basia
Als de hef opbouw hetzelfde is als bij de 100 serie ; dan is de manchet van de hef-plunjer redelijk makkelijk te vernieuwen .

De 4 moeren los (sl.maat 24 ) van de "vierkante" plaat eraf ; plunjer eruit trekken ;manchet ( teflon 0 ring ) vernieuwen ; alles weer monteren ( andere 0 ringen ook vernieuwen )

Het hefdeksel hoeft er niet af

Hopelijk is dit te begrijpen ; anders stuur je me maar een pb tje ; dan wil ik eventueel wel even komen kijken .

Ik zie dat ik de 3e ben met uitleg ; zonder te weten van @RPCounty en @favoriet614
Favorit614
@RPCounty Hahahaha , soms heb jij weer dingen waar zelfs ik nog wat van kan leren .
Favorit614
Niet onbelangrijk , olieniveau in de achterbrug en hydrauliektank op het juiste peil brengen
Bij een 305 zit de cabine in de weg, misschien als het linker achterwiel weg is dat je er beter bij kan. Anders cabine even naar achteren kantelen.
appie1967
Bij een 300 serie kan het wel door de cabine, achter het rechtopstaande gedeelte van de rubbermat onder de stoel zit een luikje echt gemakkelijk is het niet
het zal hier en daar wel een voorzichtige mopper opleveren maar het is te doen
zoals @Favorit614 al zegt hefarmen laten vallen, maar een 305 heeft een hulpcilinder en die zorgt er voor dat hij net niet ver genoeg kan vallen met een sterke magneet van een radiobox kun je hem het laatste stuk ook wel krijgen
jdehaan84
Bedankt voor de reacties.
Als ik het goed begrijp is het niet een hele lastige ingreep. Ik zal komende week eens kijken of ik het wat voor elkaar kan krijgen. (Heb de trekker niet bij huis).
Is dit in een avondje te fixen?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
31