Illustratie van:

Bazzoli Mesttank - snijmolen en afsluiter

Heey

Op m'n werk zijn we de giertank aan het repareren/restaureren nadat die flink beschadigd is bij schuurbrand. Nu hebben we al veel problemen verholpen maar vraag me nog een paar dingen af.

De cylinder op de afsluiter aan de achterkant lekt olie door een gaatje bovenin (waar wel een stop in zit). Dit is een enkelwerkende cylinder dus zou er nooit olie boven de machet horen te komen. De machet is dan waarschijnlijk kaduk. Dan moeten we zeker de hele cylinder inclusief afsluiter vernieuwen? Hoeveel moet zoiets tweedehands kosten?

Daarnaast trok ik even de snijmolen open en zag weinig meer dan roest. Nu heb ik alles even schoongemaakt met schroevedraaier en compressor en t even in de olie gezet, maar op de wieljtes/mesjes zat zeker een halve centimeter speling. Nu heb ik geen verstand van snijmolens dus mijn vraag: moeten deze nodig worden vervangen of valt er zo in principe ook mee te rijden, mits het grote geheel maar draait?

Ik weet trouwens niet zeker of t een bazzoli is maar lijkt er wel op.

Alvast bedankt
Emiel

Deel dit topic

Reacties

NH-Ford
Cilinder kun je zo los halen en nieuwe manchetten inzetten.
Valtra-Fordpower
Nou jeroen, die afsluiters cilinder valt dat vaak erg tegen, en soms niet eens mogelijk...
NH-Ford
Opt werk is voor boertje eentje gedaan, daar kon het in ieder geval wel 😉
al willen ze soms wel onmeunig vast zitten, dan kost het is een aantal minder gepaste woorden. 😃

die snijfilter die je bedoelt? is dat op de bemester? en dan de mesejes aan de ronddraaiende plaat?
Favorit614
Als het een enkelwerkende cilinder is , kan zijn dat je beter een nieuwe kunt bestellen .
Deze zijn vaak onder druk in elkaar gezet.
Valtra-Fordpower
Sommige willen wel los jah, had jij dus toevallig een losse... 😃
NH-Ford
Hehe,
als je nieuwe gaat bestellen, ff naar prijzen kijken, wss kun je goedkoper een dubbelwerkende bestellen met een ontluchtingsdopje.
Valtra-Fordpower
Gaat niet Jeroen, tank afsluiter moet enkel, ivm druk om hm dicht te krijgen...
Die enkel zit nl een drukkamer in, net als een gasveer 😛
NH-Ford
Verrek jah, ff niet aan gedacht! 😛
jah of drukkamer, of een veer, veer zat ook wel in die cilinder die ik los heb gehad 😉
Valtra-Fordpower
En die versie kun je ook niet even uitelkaar halen... 😄
Emiel
Ja met snijmolen bedoel ik die bovenop de bemester en de mesjes draaien dan boven de doorstroomopeningen naar de injecteurs. aan die ronddraaiende plaat ja

maar als we een dubbelwerkende er op willen zetten moeten we ook nieuwe kabel trekken en nieuw vertielenblok erbij zetten geloof ik (dacht dat er geen extra ingang op zat) dus dat gaat hem niet worden denk ik.

valtra-fordpower, hoe bedoel je een losse? een losse ontluchting ofzo?
en die drukkamer, is dat met gas gevuld of gewoon met een veer. want als t met gas is zit daar nu dus ook geen druk meer achter 😛
Emiel
Als je het zo ziet lijkt het inderdaad 1 geheel, alleen kun je de onderkant die je aan de tank zet losschroeven van het cylinder geheel. maar dan moet je alsnog dat hele deel nieuw hebben.

De bemester is trouwens een Slootsmid dacht ik.
Favorit614
Kan zijn dat je de piston uit de andere hoek vd schuur moet halen, als je er niet met de kop er voor staat. 😃
Snijmolen moet speling vrij zijn , anders snijdt ie nie
Emiel
Hehe 😃 zo'n vaart zal t niet lopen hoop ik 😛

hmm, moet ik die plaat in de snijmolen losschroeven dan en nieuwe wieltjes bestellen? Zou mechanisatiebedrijf die gewoon hebben of zijn die echt merkspecifiek?
Waarschijnlijk zijn die asjes,op die plaat die de schijfjes op z'n plek houden dan ook wel uitgesleten..dat wordt dan nieuwe dr in lassen. Aan de onderkant van de schijfjes moet nog een rand zichtbaar zijn. Als dat niet meer zo is dan moeten t nieuwe worden.
Emiel
Oke, bedankt voor de tip!
Valtra-Fordpower
Met die "losse" doelde ik op een reactie van NH-Ford... bedoelend dat hij ooit een cilinder uit elkaar gehaald heeft die los ging, een Losse dus. 😉

Volgens mij is die druk een combinatie van Gas en een mechanische veer. 😛
Je kunt de druk testen door de cilinder in drukloze toestand proberen in te drukken, gaat dit niet, dan is dat nog goed, tot zeer redelijk. gaat het gemakkelijk, is de drukkamer lek, of gewoon goed versleten. Vervangen dus! 😄

Zit de cilinder direct op de afsluiter, of via een stang?
Emiel
Via een stang geloof ik, zit van binnen heb zo niet gezien. Nou, zou t als t via stang is dat je de schuif van de cylinder af kan draaien?

Maar wil wel proberen maar krijg m'n vingers niet tussen de tuit en de schuif 😛 Zal morgen wel even proberen met een ijzer er tussen 😉
Valtra-Fordpower
Via een stang, is dat de cilinder op de tank vast zit en met een U-koppeling aan de afsluiterstang zit 😛

Direct is, dat je afsluiter deksel eerst los moet maken en de deksel van de cilinder weer afschroeft. 😄
Emiel
Dat laatste lijkt er meer op 😉
Valtra-Fordpower
Die zijn heel vaak NIET te repareren... 😉
Emiel
Haha, das de conclusie 😄 hoeveel zullen ze voor zoiets vragen?
Valtra-Fordpower
Poeh!
Geen idee eigenlijk...
Gok tussen de 100-200 euro
Ruim genomen... 😄
Emiel
Das nog een best bedrag. Is dat ook tweedehands? Tank hoeft niet zo heel lang meer mee.. zitten al genoeg kosten in 😛
Valtra-Fordpower
2hands niet meer dan 80 denk ik 😄
Emiel
Oooh 😄
Valtra-Fordpower
ALS die al verkrijgbaar zijn...
Denk wel dat je goed zoeken moet dan... 😄
pieto84
Ik denk dat als je naar slootsmid gaat, dat ze daar een heleboel onderdelen wel hebben liggen.
Emiel
We zullen eens rondkijken 😉 bedankt allen!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Bazzoli Mesttank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
3