Hallo,
Kan je een 268 industriemotor uit een kraan in een 844s plaatsen, ik snap dat je aan de buitenzijde bepaald dingen moet veranderen maar zijn deze motoren technisch hetzelfde als de trekker motor?? of is bijvoorbeeld de brandstofpomp anders etc etc??
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 844 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
zon industrie motor heeft meestal andere spruitstukken en een andere distributie deksel en vaak een blikke carterpas
Zet je zo.n motor in een trekker dan heb je bijbepaalde toerental(len) een nare trilling in je trekker .
Brandstofpompen kunnen ook nog verschillend zijn ; maar of dat wat uit maakt weet ik zo niet ; ook heeft een industriemotor vaak een externe olie-koeler dacht ik .
Zou best kunnen ; maar van MWM en Deutz weet ik dat deze vaak geen balanceurs hebben .
Geeft niet , heel logische vraag hoor !
Van nature heeft een 4 cil motor bij bepaalde toerentallen (kritische toerentallen genaamd) een bepaalde onballans waardoor een trilling ontstaat ; om dit op te vangen en de motor bij alle toerentallen mooi te laten draaien worden onder in he carter een as gemonteerd met tegen gewichten die via een tandwiel vanaf de krukas word aangedreven .
Deze maakt de "motor" in balans zeg maar .
Even simpel uitgelegt ; hopelijk iets van te begrijpen ?
Toeren heeft niets met de balans te maken, de meeste automotoren onder de 2 liter hebben ook geen balansassen. Het effect van onbalans wordt alleen groter bij het verhogen van de toeren, omdat de massakrachten kwadratisch toenemen met het toerental.
Bij een viercilinder gaan de twee middelste zuigers omhoog terwijl de twee buitenste omlaag gaan, echter de grootste snelheid bereiken ze halverwege de slag, als de kruk horizontaal staat. bovenin en onderin staan de zuiger een moment helemaal stil (daarom spreekt men van BDP: bovenste dode punt)
Het komt erop neer dat je niet op en neer bewegt met katrollen, maar met een kruk-drijfstang mechanisme waar de drijfstang schuin onder de zuiger staat, waardoor hij bij onder het hart van de krukas een andere verticale snelheid krijgt dan waneer de kruktap boven het hart van de krukas beweegt.... Gaan er twee zuigers op, en twee zuigers daal, dan heb je alsnog een onbalans.
Ik begin het zelf nu ook steeds beter te begrijpen, het is erg interessante materie...
Klopt wat je zegt ; automotoren hebben bijna nooit balansassen ; maar in plaats daarvan word de onbalans en dus trilling opgelost door een trillingsdemper op de krukas te plaatsen .
Dit is vaak een gewicht in rubber in de krukaspoelie gevulkaniseert of nu ook wel een gedeelt vliegwiel met torsievering .
@basiagrotere viercilinders hebben wel balansassen maar meestal kiest men van voor een 2.5 V6 in de luxere automobielen (die dan ook weer balans assen nodig hebben, in tegenstelling tot een 6 in lijn)
Krukasdemper of tweemassavliegwiel lost voornamelijk de rest trilling op die je niet met secundaire balansassen op kunt lossen. Vroeger had je dat niet, maar tegenwoordig halen ze zoveel vermogen uit een liter motorinhoud dat krukassen waar vroeger 160pk op stond, nu 240pk op staat, dus vermoeiing door eigenfrequentie steeds belangrijker wordt. Daarom kun je met tweemassavliegwiel of krukasdemper de oscillaties dempen die bij een motor van 30 jaar terug anders je krukas braken, als je er dit vermogen uit haalt.
Bedankt voor de info!
Gewoon distributie, carter en achterplaat geheel overzetten.
Heel goed te doen.