Illustratie van:

International 844 S - industrieblok in trekker?

Hallo,

Kan je een 268 industriemotor uit een kraan in een 844s plaatsen, ik snap dat je aan de buitenzijde bepaald dingen moet veranderen maar zijn deze motoren technisch hetzelfde als de trekker motor?? of is bijvoorbeeld de brandstofpomp anders etc etc??

Deel dit topic

Reacties

giant-kevin-jd
Kijk goed naar de pasplaat daar heb ik nu veel problemen mee
Arrie94
Heeft dat industrieblok ook balans assen?
inter-Eric
Ik meen dat een industrieblok zuigerkoelling kan hebben, verder is het geitwerk van zon blok hetzelfde.
zon industrie motor heeft meestal andere spruitstukken en een andere distributie deksel en vaak een blikke carterpas
redeagle14
Vooral letten op de plaat achter het vliegwiel en het vliegwiel. En de distributiedeksel is vaak anders, de engelse modellen hebben dezelfde deksel als de industrie uitvoering. De duitse modellen zijn anders.
basia
Klopt wat @Arrie94 zegt ; industrie motoren ( de 4 cil dan ) hebben vaak geen balansassen omdat deze meestal op vaste (hoge) toerentallen lopen .
Zet je zo.n motor in een trekker dan heb je bijbepaalde toerental(len) een nare trilling in je trekker .
Brandstofpompen kunnen ook nog verschillend zijn ; maar of dat wat uit maakt weet ik zo niet ; ook heeft een industriemotor vaak een externe olie-koeler dacht ik .
ErDee
Ik meen dat de industriemodellen even goed een balancer hebben, echter zijn deze wat anders ivm de hogere toeren(500 toeren meer aan de krukas zijn er 1000 meer aan de balancer!)
basia
@ErDee

Zou best kunnen ; maar van MWM en Deutz weet ik dat deze vaak geen balanceurs hebben .
deutzisthebest
Durf het haast niet te vragen maar, wat zijn balans assen? Wat doen ze precies en waar zitten ze in de motor?
basia
@deutzisthebest

Geeft niet , heel logische vraag hoor !
Van nature heeft een 4 cil motor bij bepaalde toerentallen (kritische toerentallen genaamd) een bepaalde onballans waardoor een trilling ontstaat ; om dit op te vangen en de motor bij alle toerentallen mooi te laten draaien worden onder in he carter een as gemonteerd met tegen gewichten die via een tandwiel vanaf de krukas word aangedreven .
Deze maakt de "motor" in balans zeg maar .

Even simpel uitgelegt ; hopelijk iets van te begrijpen ?
Renze
Quote @ErDee:
ik meen dat de industriemodellen even goed een balancer hebben, echter zijn deze wat anders ivm de hogere toeren(500 toeren meer aan de krukas zijn er 1000 meer aan de balancer!)

Toeren heeft niets met de balans te maken, de meeste automotoren onder de 2 liter hebben ook geen balansassen. Het effect van onbalans wordt alleen groter bij het verhogen van de toeren, omdat de massakrachten kwadratisch toenemen met het toerental.

Bij een viercilinder gaan de twee middelste zuigers omhoog terwijl de twee buitenste omlaag gaan, echter de grootste snelheid bereiken ze halverwege de slag, als de kruk horizontaal staat. bovenin en onderin staan de zuiger een moment helemaal stil (daarom spreekt men van BDP: bovenste dode punt)

Het komt erop neer dat je niet op en neer bewegt met katrollen, maar met een kruk-drijfstang mechanisme waar de drijfstang schuin onder de zuiger staat, waardoor hij bij onder het hart van de krukas een andere verticale snelheid krijgt dan waneer de kruktap boven het hart van de krukas beweegt.... Gaan er twee zuigers op, en twee zuigers daal, dan heb je alsnog een onbalans.

Ik begin het zelf nu ook steeds beter te begrijpen, het is erg interessante materie... 😄

ErDee
@Renze de balancer is hetzelde hoor alleen zijn die in de industriemotoren ook bestand tegen die extra toeren die uit de normale zouden dat niet zo lang uithouden hoorde ik. of het was het tandwiel op de krukas ik weet het niet precies
Renze
@ErDee ik geloof best dat zoals die Deutz meneer zegt, dat als je onmeundig veel toeren gaat draaien dat de bouten van het balansas contragewicht afbreken en de boel door de wand van het blok naar buiten komt. Maar dat is een punt qua mechanische sterkte, niet qua balans die anders wordt als je meer toeren gaat maken.
ErDee
@Renze de trillingen worden wel heftiger, de frequentie hoger, het krachtenspel groter
Renze
@ErDee ....dan is je balans-as dus niet goed gedimensioneerd want die zou die trillingen moeten ondervangen.... 😉
ErDee
@Renze laat maar al zitten
basia
@Renze

Klopt wat je zegt ; automotoren hebben bijna nooit balansassen ; maar in plaats daarvan word de onbalans en dus trilling opgelost door een trillingsdemper op de krukas te plaatsen .
Dit is vaak een gewicht in rubber in de krukaspoelie gevulkaniseert of nu ook wel een gedeelt vliegwiel met torsievering .
Renze
@ErDee je hebt wel gelijk hoor, als je een onbalans veroorzaakt door een heen-en-weergaande beweging balanceert met een roterende secundaire balansas, blijft er altijd een onbalans over. 100% balans krijg je nooit 😄

@basiagrotere viercilinders hebben wel balansassen maar meestal kiest men van voor een 2.5 V6 in de luxere automobielen (die dan ook weer balans assen nodig hebben, in tegenstelling tot een 6 in lijn)

Krukasdemper of tweemassavliegwiel lost voornamelijk de rest trilling op die je niet met secundaire balansassen op kunt lossen. Vroeger had je dat niet, maar tegenwoordig halen ze zoveel vermogen uit een liter motorinhoud dat krukassen waar vroeger 160pk op stond, nu 240pk op staat, dus vermoeiing door eigenfrequentie steeds belangrijker wordt. Daarom kun je met tweemassavliegwiel of krukasdemper de oscillaties dempen die bij een motor van 30 jaar terug anders je krukas braken, als je er dit vermogen uit haalt. 😄
deutzisthebest
@basia @Arrie94

Bedankt voor de info!
Interland
Wij hebben ook een industriemotor(nieuw) in onze 844S gezet.
Gewoon distributie, carter en achterplaat geheel overzetten.
Heel goed te doen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 844 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
14