Mercedes 508d

Wij hebben een mercedes 508d deze hebben we al ongeveer 7 jaar. 7 jaar geleden is er een andere motor in gekomen ongeveer een jaar geleden merkte we tijdens het rijden dat hij begon te tikken ik heb hem verder nagekeken starten doet hij super alleen komt er ook veel rook uit als je m start zwart en als hij stationair loopt heel donker blauw maar als ik hem ong 1500 toeren laat draaien hoor je de tik super goed en ik vind dat het steeds erger wordt ik vermoed dat er miss een lager kapot is of zoiets die blauwe rook zullen wel de zuigerveren zijn maar dan is mijn vraag wat kan die tik veroorzaken? en wat zijn de kosten om dat te laten repareren?

MVGR
Daniël

Deel dit topic

Reacties

claasaxionman
Het kan ook wezen het door de verstuiver komt

heb je de kleppen ook al een keer gesteld
daniel 423
@claasaxionman ik heb de kleppen niet gesteld
3130ls
Is het echt tikken of is het meer een geluid van lucht dat hij eruit perst.moeilijk te omschrijven .misschien dat een verstuiver kapot aan het gaan is.
daniel 423
@3130ls als hij stationair loopt hoor je het niet maar zodra hij bij ong 1500 toeren loopt begint hij echt te tikken
3130ls
@daniel 423 o ok.vermoed je kleppen of een verstuiver.verder dan dat kan ik je ook niet helpen.
ronald73
Misschien kan je proberen je vraag hier te stellen:

mercedesforum.nl/
fordsondexta200
@daniel 423 zit hier een om 314 in?
Wimsumar
Beste Daniël423: De vermoedelijk indirect ingespoten Mercedes motor is 'van nature' rumoerig (dieselklop).
Desondanks kan een tikbijgeluid een oorzaak hebben als hierboven al genoemd.
Begin met het opsporen/herstellen met de mogelijkheid die de minste kosten met zich mee brengt en met enige sleutelervaring goed zelf is te doen.
Controleer/stel opnieuw af eerst de klepspelingen.
Mocht dit geen soelaas bieden dan volgt het (laten) testen van de verstuivers.
basia
Ja ; het gaat hier om een OM 314 als het tenminste de originele motor betreft .
En het is een direct ingespoten diesel ( Ook in MB Trac 800gebruikt )
Wat het bijgeluid betreft ; een eventuele ruime klep zou bij stationair lopen ook hoorbaar zijn .Ik zou ook beginnen met verstuivers testen en compressiemeten ; kom je al veel te weten over de conditie van de motor .
Maar in het ergste geval komt de tik van een ruime piston pen of drijfstanglager ( of hoewel dat meer een kloppend geluid is bij wisselende toerentallen .

Deze motoren staan toch wel bekend om hun degelijkheid ondanks dat ze meestal wel wat olie-verbruik hebben .
daniel 423
@fordsondexta200 ja er zit een om 314 motor in
daniel 423
@basia ik zal van de week eens kijken wat ik kan vinden olie verbruikt hij wel wat maar dat maakt voor mij niet zo veel uit als de motor zelf maar goed blijft draaien ik loop m van de week wel even na
daniel 423
We hebben besloten het op moment zo te laten nu is er eerst iets aan de beurt dat op moment belangrijker is maar dat zien jullie straks wel in een nieuw topic van mij

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
15