Beste tf'ers,
Voor op m'n werk zijn we opzoek naar een opraapwagen om vers gras mee te voeren. De oude deutz-fahr is te klein geworden en is een keer aan vernieuwing toe. Heeft iemand suggesties van wat mooie wagens zijn om vers gras mee te halen?
De wagen moet tussen de 28 en de 40 kuub zijn..
Zelf zaten we te denken aan een deutz fahr, pottinger of krone.
En eigenlijk het liefst een met een enkelas met 4 wielen, al is dit geen vereiste.
Groet,
David
Wil je reageren op deze advertentie?
Als je je aanmeld voor deze website kun je heel eenvoudig een persoonlijk bericht sturen naar de plaatser van deze advertentie (David512c).
Lid worden is gratis, wij spammen niet en verstrekken je gegevens niet aan derden.
Meld je hier aan
Laatste
Reacties
En dit gaat PRIMA!
We halen er 2 a 3 dikke vrachten per dag mee op, en nog nooit problemen gehad. kan prima met 80pk en een 2.80meter trommelmaaier aan de voorkant
Hoeveel koeien moeten jullie er mee voeren, aangezien het wel een beetje uit moet komen met hoe groot de wagen is.. niet dat je 1 of twee volle vrachten moet hebben en dan eigenlijk elke dag net een beetje tekort komt En wat voor een trekker komt ervoor, als je nat klaver gras gaat voeren dan heeft onze trekker het er wel eens zwaar mee
Het is wel een vaak gehoord argument wat je leest, maar in de praktijk gebeurd het ook zat met rotorwagens.
met mijn rapide 80 (20m3) haal ik een vracht per dag voor 100 melk koeien heb dan ook nog ruimte om er 2 ton mais bij op te pakken en dit gemengd te voeren
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
of deze is dezelfde in een nieuwer kleurtje en die heeft een losband
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Dit ziet er ook wel geinig uit, schouten quickfeed met pickup:
tsg-greonterp.nl/index.php/?page=Corrado-Load-Feed
Hun bouwen ook van die vernieuwde miedema presto's.
Maar dan voeren we ze Alleen vers gras, en de koeien lopen ook buiten over dag.. Ik weet niet of u ook nog kuil erbij hebt..?
Meestal moeten we 3 vrachten hebben op een dag, ligt er een beetje aan wat voor een gras als ze zelf in het land hebben, maar zoals vorig jaar met de droogte hebben we bijna geen gras in het land gehad dus toen gingen er 3 door, als ze net een nieuw perceel hebben kunnen we met 2 dikken ook genoeg.
Aan droge stof en dat soort meut
Dan kan het vers gras voeren niet veel te btekenen hebben en beter geheel achterwege gelaten worden.
Beetje overdreven misschien.. Zo werd idd gras gehaald. 2 wagens per dag. En daarvan werden 115 melkkoeien en het jongvee gevoerd. (Melkkoeien krijgen nog extra mais bij en worden overdag geweid). De bedoeling is dus dat dit nu allemaal in een wagen kan. En om misschien meer vers gras te gaan voeren.
Trekker die gebruikt wordt is een claas arion 540.
Ooohw, dat verandert de kijk op de zaak. Net als het aantal (115) koeien die vers gras er mee gevoerd worden. Daar is inderdaad wel een "stalvoertrein" zinvol voor aan te schaffen.
krone wagens hebben daartegen een (sjaakie bakje) met zo'n stom cilindertje erop dat altijd lek raakt en of stuk gaat(uit eigen ervaring)
en een stekende pickup is ook mooier met het stalvoeren vidt ik als je wat korte kop einden hebt, anders blijft er altijd een klein plukje liggen.
als laatst zoals @Andre150 al zij over de balkinvoer, daar zijn genoeg strautmanns van te koop.
dit is een beetje mijn inzicht ik hoop dat je er wat aan hebt.
Zeker heb ik wat aan de verstrekte info/ ervaringen! Alles is welkom! Iedereen bedankt voor de reacties
Ik hoor verschillende dingen over een rotor en balken invoer. Wat is er van waar dat een rotor het vers gras te veel verpulverd? Dit is toch alleen aan de orde bij een smalle rotor/doorgang? Verder is een rotor misschien makkelijk in onderhoud, maar bij een benodigde rotor revisie is de wagen toch zo goed als niks meer waard?
En zullen walsen achter in de wagen het gras ook teveel tot moes draaien?
wanneer je met een rotorwagen het gras niet hoger dan 2meter hoog in de bak drukt heb ik geen vermoezing kunnen vinden van vers gras. Met vers gras voeren heeft de wagen maar een lichte snede en gras van 3meter te verwerken, per rotoromwenteling wordt er amper gras de wagen in gebracht, terwijl met inkuilen per omwenteling minstens 3x zoveel gras wordt verwerkt. Gaat allemaal vrij rustig en kost amper vermogen.
Sappen uit vers gras zijn vrij agressief, met een rotorinvoer en eventueel pickup zonder curvebaan heb je het minimaal aantal draaiende delen dus kans op gebreken.
En voor de rest, als je de wagen goed laad, ofwel op juiste momenten naar achter doen dan kan je het gras er ook in één lange gelijk sliert er uit laten vallen voor het voerhek (Ik weet niet hoe dat zit bij jullie maar wij hebben een Weelink voerhek dus die kan naar voren en naar achteren dus daar draaien we dan de hele wagen tussen en doen dan het voerhek naar voren )
Dat begint al in de kneuzer van de frontmaaier.
Heel theoretisch zou het de kans op pensverzuring vergroten.
Staan nog wel meer bij.
Is ie dan!!
Hoeveel gebrukers heb je al gesproken die versgras voeren met een opraapwagen met vaste puckup?
Ikzelf pas 2, maar die waren beide negatief over de kwaliteit van het werk.
Jah,.... krijg nou wat! Dat is een opraaptrekker!