Kuilaanrijden: Bandenspanning?


Ik vroeg mij af: Is het zinvol om de bandenspanning te verhogen voor het aanrijden van de graskuil?

En zo ja: Hoeveel is optimaal?

De ptg airbox (zie link) is daar wel geschikt voor maar een beetje duur en van mij hoeft het ook niet snel te gaan als ik er maar weinig werk mee heb.

Ik zat te denken aan: Aan het eind van de dag voor het kuilen de trekker bij de compressor parkeren, 4 slangen aankoppelen en de volgende ochtend staat je trekker klaar op de juiste spanning.

Zou dit haalbaar zijn zonder investeringen?
(Dus via de standaardventielen, een paar t-stukjes en drukregelaar van de compressor)

Deel dit topic

Reacties

Valtra-Fordpower
Dat kost een bult geld, koop een (precisiedrukregelaar en zet die op je gewenste spanning(bar) en je hebt hetzelfde systeem.

Edit: 😄 ik zie dat dit ook al jouw idee is. 😛
Fendttrisixfan
Ja is geen enkel probleem, heb nog zo een constructies gezien
Jasperfendt
Tja, wij gaan altijd naar de smid om banden op tepompen. Maar ik denk ook niet dat je er vrolijk van word als je elke keer voor het inkuilen naar het lmb moet.
casejxu
Ik zou wel snelkoppelingetjes op je ventielen maken. die klemmen op de banden pomp lekken snel.
Loeideutz
Voor inkuilen mogen de banden hard zijn, al zal dat wel iets meer stuiteren. Je verdeelt de druk dan over minder vierkante centimeters.
hobbyboer
Quote @casejxu:
die klemmen op de banden pomp lekken snel
Dat klopt, maar ik denk dat ik dan even kijk voor betere klemmetjes of iets wat ik erop kan draaien. Die snelkoppelingen zie ik ook niet zitten, vooral de rest van het jaar en vuil wat er makkelijk inkan.
hobbyboer
Quote @Valtra-Fordpower:
(precisiedrukregelaar

Zou het met dat ding wat op de compressor zit niet lukken? Maakt toch niet zoveel uit of er nu 3.5 of 4.5 bar inzit.

Afgelopen jaar heb ik met 0.8 bar de kuil vast gereden en dat ging ook goed.
Ik vraag me alleen af of het beter kan en of dat met een hogere bandenspanning ook gaat gebeuren?
johndeere6506
@hobbyboer zijn rubberen en messing afdichtdopjes voor in de handel 😉
casejxu
@hobbyboer daar heb je idd wel een punt.
casejxu
@Valtra-Fordpower even off-topic. wat is het nadeel van een kuilverdeler met maar een schotel??
Valtra-Fordpower
@hobbyboer Normale drukregelaars hebben toch een tolerantie van max 0,5bar. Is nog vrij veel. 😉

@CaseJXU je moet vaker heen en weren om de kuil vlak te krijgen, een dubbele werkt het 2kanten op, een enkele maar 1 kant. Voor de smallere kuil (-6,5mtr) werkt het op zich mooier.
casejxu
@Valtra-Fordpower oke ga ik dat even in me op nemen. Zoek nog wat namelijk maar vind weinig in mijn prijs categorie 😞
Valtra-Fordpower
@casejxu Komt ie nou mee.... Heb er jaaren 1 te koop had.
casejxu
@Valtra-Fordpower je heb een enkele op mp staan ja 😛
dx11
@casejxu @Ruben-Wind heeft volgens mij nog een veenhuis staan
Fendt926Driver
Quote @casejxu:
Zoek nog wat namelijk maar vind weinig in mijn prijs categorie
wat is jou prijs categorie?

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Fendt926Driver
Quote @hobbyboer:
Ik vraag me alleen af of het beter kan en of dat met een hogere bandenspanning ook gaat gebeuren?
wij hebben de stelregel de trekker die het diepst inspoord op bouwland moet op de kuil want die knijpt het hardst.
en als het nat is laat je de bandenspanning zakken om erop te blijven rijden.
maar iets smallere dubbel lucht en een paar kilo gewicht meer doen meer dan de banden spanning verhogen
casejxu
@Fendt926Driver lees net dat ik maar eens een rondje moet gaan bellen. Deze had ik nog noet gevonden. Kijk ook nooit echt op tractors en machinery
fendt308-driver
Banden zo hard mogelijk zetten op de kuil 😄
Fendt926Driver
Quote @casejxu:
Kijk ook nooit echt op tractors en machinery
kijk ik alleen maar op. andere sites handigen mij niet. hou het elke dag in de gaten
Valtra-Fordpower
@casejxu Ja, moet ik er nog af halen. Is verkocht.
casejxu
@Fendt926Driver ik nu net voor t eerst maar bevalt me wel cker via mobiel
dakje
Banden zo hard mogelijk, slipt trekker sneller dus dat heeft geen zin!!
Ruben-Wind
@dx11 1 hebben we gesloopt voor op de shovel en 1 op de trekker nu.
deJong
Gewoon beetje brede banden onder de trekker 710s bijvoorbeeld en op 0.8 bar zetten heb je denk ik hetzelfde effect als met dubbellucht met harde banden.
Wimsumar
Beste De Jong:
Quote @deJong:
denk ik

Zet die domme lasbril eens af en kijk wat er gebeurd als je met een brede 0,8 BAR band over een zachte ondergrond rijdt, én, wat banden op 2 BAR doen.

Tipje van de sluier:
De brede 0,8 BAR band zakt zo ver weg tot de weerstand van de zachte ondergrond 0,8 kg/cm² ( = de druk die de band op de ondergrond uitoefend) kan dragen.
Leg jij nu maar eens uit wat een "2-BAR-band'' doet. 😄
+1
dx11
@Wimsumar beredeneert u eens hard op wat er in de graskuil gebeurt. Een bult gras is natuurlijk geen bult zand. Naar mijn idee merk je namelijk op 5 cm diepte echt niet of die band op 1, of op 3 bar staat. Ook denk ik dat de breedte er relatief weinig toe doet. Vooral de aantal kilo's per wiel tellen
mdoornekamp
Als je de trekker banden tot 4.5 bar wilt oppompen kun je dat inderdaad beter met een automatische afslag doen, want dan ga IK er in ieder geval niet meer naast staan.

Gewoon tot 2 bar oppompen. Meer helpt niet veel extra. En dan is het met een goede compressor zo klaar
deJong
@Wimsumar ligt eraan wat voor dubbellucht je hebt (als je brede) aan bijvoorbeeld 600s hebt, heb je meer oppervlakte en dus minder druk de vierkante cm neffens het gewicht van de trekker aldus rijd je minder hard in Lijkt me. dan rijd ik dus liever een keer vaker, maar rijdt de bult harder in.
johndeere6230
Liever water in de banden dan en 1.5-2 bar, neus vol hangen zware bak in de voorlader 😉
hobbyboer
Quote @dx11:
@Wimsumar beredeneert u eens hard op wat er in de graskuil gebeurt. Een bult gras is natuurlijk geen bult zand.

Dat laatste is natuurlijk helemaal waar, ik zit me dus ook af te vragen of er effect is en hoeveel.

Eerdere ervaringen van mijzelf met afwisselend alleen achter dubbellucht en zowel voor als achter dubbellucht leerde mij dat zowel voor als achter een vastere kuil opleverd, vooral de kanten zijn vaster.
(nu rij ik met bredere banden, die naar mijn idee gelijkwaardig zijn aan de vorige banden incl dubbellucht)
Janfendt820
Verdichtings rol
Loeideutz
@dx11 @deJong Als je weinig druk in de banden doet, wat je doet op de akker in het voorjaar, dan plat de band helemaal uit, waardoor je een groot oppervlak krijgt. Op de akker is dit prachtig, want dan heb je weinig of geen insporing, dus geen schade aan de ondergrond. Op je kuil wil je iets compleet anders, daar wil je juist die druk naar onder toe, want dat verdicht. Als je de banden harder oppompt, dan krijg je een veel kleiner contactoppervlak met de grond. Dit heeft wel als nadeel dat je bij een nattere grafkuil eerder zult slippen. Maar bij het aanrijden moet je dan eigenlijk van de zijkant naar je tractor kijken. Als je de band hard oppompt dan zie je dat het gewicht over een paar lengtecentimeters op de kuil drukt, dit duwt dus hard naar onder. Hoewel enkellucht in eerste instantie voordeel lijkt te bieden, minder centimeters voor hetzelfde gewicht, moet je in het kader van veiligheid altijd dubbellucht gebruiken. Tenzij je banden van 800 of breder onder je tractor hebt. Ook voor dubbellucht heeft voordeel. Deze wielen duwen weliswaar dieper, maar op het moment dat je gaat sturen, trekken ze als het ware weer een beetje van de toplaag los.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
7