Illustratie van:

Renault 551 - Olie lekkage

Hallo,

Ik ben bezig met een Renault 551 die overmatig veel olie lekt tussen motor en versnellingsbak. Vorig jaar hebben ze de krukas en versnellingsbak keerring vervangen. Helaas begon hij 2 dagen later al weer te lekken.. Eerst hydrauliek en daarna motor olie.
Zijn de keerringen verkeerd gemonteerd of is er wat anders aan de hand?
Volgende week gaat hij in 2en, daarom zou ik graag een werkplaats handboek of iets dergelijks digitaal willen hebben, omdat het de eerste keer is dat ik hem los haal.

Bedankt alvast!

Deel dit topic

Reacties

ford3600fan
Foto van de lekkage
deJong
Als er een beetje bijneer gaat is het goedkoper om ff een litertje bij te vullen dan em uitelkaar te halen en dicht te maken. tenzij je de trekker nog vele jaren wilt houden ff laten maken ☺
ford3600fan
@deJong ik haal hem zelf uit elkaar dus de kosten zullen mee vallen, de trekker moet inderdaad nog een aantal jaar mee gaan
newholland6640
Speling op de krukas??
3130ls
Kan bijna niet missen dat de keerring en weer kapot zij .kan volgens mij nergens anders vandaan komen
erik9831
Is het de eerste keer ook door jezelf gedaan geweest, of heb je dit toen laten doen in een bedrijf ?

Want als het na 2 dagen al opnieuw lekte, dan had je altijd kunnen terug gaan als het in een LMB was gedaan.

Maar je zal pas duidelijkheid hebben welke lekt als hij in 2 is ...
ford3600fan
@erik9831

Hij is de vorige keer door een automonteur vervangen, die heeft er dus deels ook verstand van. Daarom vindt ik het ook raar dat hij na 2 dagen alweer lekt.. Trekker is van mijn oom en ben zelf wel handig dus splits hem volgende week zelf, zijn er dingen waar ik op moet letten bij zo'n 551?
De olie die uit de motor lekt komt waarschijnlijk door een te hoge carterdruk.
Deze keerkringen zijn daar gevoelig voor.
Goed kijken of de krukas niet ingesleten is.
Bij het vervangen van de keerkring moet je het veertje aan de binnenzijde even iets inkorten zodat hij strakker word.
Kijk wel even of de ontluchtings slang van het carter niet dicht zit.
De olie uit de versnellingsbak komt waarschijnlijk uit de kleine keerkring van de prise as.
De grote zal al wel vervangen zijn.
Lekker klusje want er zijn types waar het hefdeksel los moet om de prise as los te maken.
Het splitsen van de trekker is een peuleschil maar de rest moet je wel vakkundig doen anders kan je over een half jaar weer.
rickrenault
Ik had hetzelfde probleem bij een 551 die had het carterpakking lek en liep zo het koppelings huis in
ford3600fan
@Ferdinanddijkstra

Heel erg bedankt, hier kan ik wat mee!
ford3600fan
@Ferdinanddijkstra @rickrenault

Ik heb hem inmiddels doormidden, wat moet ik nu loshalen om bij de versnellingsbak keerringen te komen?
rickrenault
@ford3600fan als je op de zeikant kant van de koppeling die stangen los haalt die naar het pedaal gaan en de hand koppeling kan je ze zo ver kantelen dan die beugels zegmaar een naar beneden ligt en de andere naar boven en dan die vier bouten los van die mof om de price as dan kan je die er af halen daar zit de kering in
@ford3600fan zoals @rickrenault al zegt , de 4 boutjes los halen van de dikke as en de keerkring vervangen die daar achter zit.
Dit is niet een grote klus maar nu het volgende, kan je de dunne as ( priceas) naar voren trekken ??
Zo ja dan heb je geluk en kan je de kleine keerkring ook vervangen die in de dikke as zit.
Zo nee , dan mag het hef deksel er af om de berging los te maken van de priceas.
Deze keerkring moet vervangen worden.
Let er op dat je het olie peil na vervanging van de keerkringen niet te hoog hebt.
Bij de rempedalen zit een 4kant plugje en dat is het nivo van de achterbrug.
Gezien de kleur van de olie moet je ook de krukas keerkring vervangen.
Kijk goed of de krukas niet is ingesleten.
Zo ja , dan moet je de keerkring wat strakker maken.
Zo nee , kontroleer dan de Carter ontluchting op goede doorloop.
Succes
rickrenault
@Ferdinanddijkstra is er nog een andere keering dan die kleine?
ford3600fan
@Ferdinanddijkstra @rickrenault

Hartstikke bedankt voor de goede hulp!
Morgen ga ik er mee verder, mocht ik nog tegen problemen aan lopen dan laat ik het weten!

Bedankt
ford3600fan
@Ferdinanddijkstra

Helaas... De priceas kan ik niet naar buiten trekken, moet het gehele hefblok dan verwijderd worden om er bij te kunnen komen?

Danku

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 551 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
11