Hallo,
Ik ben bezig met een Renault 551 die overmatig veel olie lekt tussen motor en versnellingsbak. Vorig jaar hebben ze de krukas en versnellingsbak keerring vervangen. Helaas begon hij 2 dagen later al weer te lekken.. Eerst hydrauliek en daarna motor olie.
Zijn de keerringen verkeerd gemonteerd of is er wat anders aan de hand?
Volgende week gaat hij in 2en, daarom zou ik graag een werkplaats handboek of iets dergelijks digitaal willen hebben, omdat het de eerste keer is dat ik hem los haal.
Bedankt alvast!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Renault 551 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Want als het na 2 dagen al opnieuw lekte, dan had je altijd kunnen terug gaan als het in een LMB was gedaan.
Maar je zal pas duidelijkheid hebben welke lekt als hij in 2 is ...
Hij is de vorige keer door een automonteur vervangen, die heeft er dus deels ook verstand van. Daarom vindt ik het ook raar dat hij na 2 dagen alweer lekt.. Trekker is van mijn oom en ben zelf wel handig dus splits hem volgende week zelf, zijn er dingen waar ik op moet letten bij zo'n 551?
Deze keerkringen zijn daar gevoelig voor.
Goed kijken of de krukas niet ingesleten is.
Bij het vervangen van de keerkring moet je het veertje aan de binnenzijde even iets inkorten zodat hij strakker word.
Kijk wel even of de ontluchtings slang van het carter niet dicht zit.
De olie uit de versnellingsbak komt waarschijnlijk uit de kleine keerkring van de prise as.
De grote zal al wel vervangen zijn.
Lekker klusje want er zijn types waar het hefdeksel los moet om de prise as los te maken.
Het splitsen van de trekker is een peuleschil maar de rest moet je wel vakkundig doen anders kan je over een half jaar weer.
Heel erg bedankt, hier kan ik wat mee!
Ik heb hem inmiddels doormidden, wat moet ik nu loshalen om bij de versnellingsbak keerringen te komen?
Dit is niet een grote klus maar nu het volgende, kan je de dunne as ( priceas) naar voren trekken ??
Zo ja dan heb je geluk en kan je de kleine keerkring ook vervangen die in de dikke as zit.
Zo nee , dan mag het hef deksel er af om de berging los te maken van de priceas.
Deze keerkring moet vervangen worden.
Let er op dat je het olie peil na vervanging van de keerkringen niet te hoog hebt.
Bij de rempedalen zit een 4kant plugje en dat is het nivo van de achterbrug.
Gezien de kleur van de olie moet je ook de krukas keerkring vervangen.
Kijk goed of de krukas niet is ingesleten.
Zo ja , dan moet je de keerkring wat strakker maken.
Zo nee , kontroleer dan de Carter ontluchting op goede doorloop.
Succes
Hartstikke bedankt voor de goede hulp!
Morgen ga ik er mee verder, mocht ik nog tegen problemen aan lopen dan laat ik het weten!
Bedankt
Helaas... De priceas kan ik niet naar buiten trekken, moet het gehele hefblok dan verwijderd worden om er bij te kunnen komen?
Danku