Illustratie van:

Fendt 103 S - Problemen met hefdeksel pakking

Geachte,

Ik heb vorig jaar een Fendt Farmer 103 S gekocht. Ik gebruik de tractor als hobbytractor. Ik heb met tractoren niet echt veel ervaring , hierdoor post ik even het volgende probleem:
Nadat ik hem aangekocht had ben ik begonnen met het vervangen van de filters. Bij het vervangen van de filter van de hydrauliek heb ik ontdekt dat mijn hydrauliektank ver leeg was. Ik heb de hydrauliek-tank dan vervolgens bijgevuld. Maar vanaf dan is het probleem begonnen. Vanaf dan is hem redelijk veel olie beginnen te lekken onder de achteras van de trekker. Maar ik denk dat het probleem aan de hefdekselpakking ligt ofwel aan de O-ringen van de ventielblok. Mijn vader zei dat dit ook kan liggen aan een dichting tussen de hydrauliek en versnellingsbak. Maar ik betwijfel dit. Ik had op het forum al gelezen bij een kapotte dichting tussen hydrauliek en versnellingsbak dat het peil van de versnellingsbak dan gaat stijgen en hierdoor gaat lekken via de versnellingspook.
Ik heb hierbij enkele vragen:
-Klopt mijn vermoeden?
-Indien mijn vermoeden zou kloppen, kunnen jullie schatten hoeveel werkuren hieraan verloren zullen gaan ?
-En wat zou ik intussen nog extra vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen?

Al met al een hoop vragen, ik hoop dat er mensen mij wat informatie kunnen verschaffen zodat ik niet voor gekke verrassingen kom te staan.

Alvast bedankt!

Bert

Deel dit topic

Reacties

matzzz
Dat komt regelmatig voor die o-ringen, gewoon een setje bestellen bij de plaatselijke dealer. Is nog gewoon te krijgen en is echt niet duur, o-ringen plus steunringen monteren met wat vaseline
marc102
Als je op mijn profiel kijkt dan zie je fotos en topics van mijn 102s waar ik onlangs de complete hydrauliek + hefdeksel van na heb gekeken/gereviseerd.

Je schrijft dat er hydrauliek olie lekt onder de achter as, hiervoor zijn volgens mij 3 oorzaken te noemen:

1 de afdichtingen rond je hefcilinder zijn versleten, vervolgens loopt de achteras vol met hydrauliek olie welke er langs de overloop(buisje aan de linker kant van jouw trekker) er uit komt. Kijk of de olie hierlangs naar buiten komt

2 de afdichtingen tussen het ventielblok en de hefdeksel is slecht. de olie zou dan aan de rechterkant van de trekker onder het ventiel vandaan moeten komen

3 Het is geen hydrauliek olie maar versnellingsbak olie welke door een versleten pakking onder uit je achteras komt
marc102
Ook schrijf je dat jouw vader zegt de olie vanuit de hydrauliek tank in de versnellingsbak terecht komt door een slechte afdichting tussen de tank en de versellingbak.

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk want bij mij zit er een vloeistof koppeling tussen de hydro tank en de versnellingsbak
Bert103S
Bedankt voor de reacties. Ik zal het eens bekijken en ik zal dan nog iets posten op deze topic.
Favorit614
Manchet hefcilinder vervangen.
dit is een kwaaltje van de 100/300 serie
Bert103S
@marc102 Zou u eens naar mijn foto's willen kijken aub?
Zoals u al had vermeld zou het probleem misschien kunnen liggen aan het feit dat de afdichtingen tussen het ventielblok en de hefdeksel versleten is . Dit zie je duidelijk op deze foto : (Als je goed kijkt zie je een klein plasje onder de ventielblok staan)
En ik zou ondertussen dan ook de O-ringen willen vervangen van de ventielblok.
marc102
@Bert103S even voor de duidelijkheid je hebt optie 1 en 3 uitgesloten? Als het even kan zou ik het ventielblok fijn laten zitten want het kan een #@$%@ om te doen, maar wat moet dat moet 😃 (ik heb hier fotos van als je wilt)

Wat mij niet duidelijk is is wat nu precies het probleem is? Is het puur een olie lekage welke je wil oplossen of werkt de hef ook niet 100%?

ps je schrijft dat je je hydrauliek filter hebt vervangen, ik heb vorig jaar een tijdje gezocht naar de filter maar ik heb er geen kunnen vinden. waar zat hij? in de tank?
marc102

links het ventiel met de 3 afdichtingen
Bert103S
@marc102 Het probleem is puur een olielekkage .
De hydrauliek werkt nog perfect . Bij het aanhangen van een gereedschap en bij het stilleggen van de motor daalt de hef niet. Dus veronderstel ik dat de afdichtingen rond je hefcilinder nog niet zijn versleten.(Optie 1)
En optie 3 heb ik ook uitgesloten omdat de olieplas zich in het midden van de achteras bevindt.
Bert103S
@marc102
De oliefilter bevindt zich in de tank van de hydrauliek.
marc102
@Bert103S lekt de trekker ook als de trekker stil staat? Of juist met gereedschap en draaiende motor....

Dat laatste wijst op een lek bij het hydraulische systemen

Ps mijn trekker is van 74 en die van jou is nieuwer volgens mij ik heb de tank open gemaakt maar bij mij zit er nog geen filter
Bert103S
@marc102
Hij lekt olie als de motor draait en hij lekt volgens mij nog meer olie als de motor niet draait.
Bert103S
@marc102
Je hebt gelijk. Mijn trekker is van 1975.
marc102
@Bert103S Snap je dan mijn bedenkingen over de lekage?
Je schrijft dat de hef het prima doet maar als ik die olie lekkage zei van jou dan kan ik me niet voorstellen dat de hef het normaal doet 😃

want stel dat je een pallet stenen in de hef hebt dan zal de druk zeer hoog zijn en dan moet de olie toch gigantisch hard gaan lekken als ik zie hoeveel de machine lekt zonder last dan...

dus dan zou de olie ergens anders vandaan moeten komen
yoohan
Hij lekt niet achter de topstangbevestiging, dat het naar beneden loopt? Ik heb een 102s gehad en die heeft daar gelekt, duurde een hele tijd voordat ik doorhad waar het vandaan kwam. Nu weet ik alleen niet meer zo goed wat het nu precies was, maar achter de topstangbevestiging zat een m6? boutje dacht ik. Misschien dat andere mensen weten wat ik bedoel? Het staat mij bij dat hij daar ergens lekte.

Als je twijfelt gewoon de hele trekker goed schoonmaken/ontvetten en dan kun je pas echt zien waar het vandaan komt.
Bert103S
@yoohan
Bedankt voor de reactie.Ik zal hem inderdaad deze week eens volledig ontvetten en schoonmaken en dan zal het hopelijk duidelijk worden wat de oorzaak is.
Johanhobby
@yoohan en @marc102 en @Bert103,

Ik zit met hetzelfde probleem. Ook voor de hobby een tractor voor af en toe wat paardenmest weg te brengen. Voorheen met een Eicher en nu sinds 1.25 jaar een Fendt 102S. Heb hier ook al verschillende dingen aan gedaan, nieuwe electra er op gezet, handrem weer gefixed, recent voorspatborden e op gemaakt nadat ik na een rit zeik nat was geworden. Probleem van lekkage heb ik ook. Kom vooralsnog niet verder dan er steeds olie bij kiepen en er een emmer achter onder te zetten. Ook ik heb het ventielen blok er al af gehaald en nieuwe rubbers tussen gezet, deze waren wel iets plat maar daar lekte het niet uit. Bij mij lekt het ook bij de keerring waar de bediening in de tractor gaat. Al meer naar gezocht maar nog niets gevonden. Nu zie ik dat dit erg recent is. Heeft iemand daar ervaring mee, kun je het hele hefdeksel eraf halen om bij de keerring te komen? Ik heb ooit een cd gekocht op internet, maar daar kom je ook niet geheel uit doordat dit tekeningen van het jaar nul zijn. Zie foto's.
Johanhobby


Bert103S
Via deze reactie wil ik even vermelden dat het probleem opgelost is. Het probleem was dat één van de lagers van de reductie versleten waren , hierdoor ging de oliekeerring van de steekas (de oliekeerring dat de olie moet afsluiten tussen de versnellingsbak en de steekas) kapot.
Vervolgens was er nog een 2de probleem :
Het hefdekselpakking was ook aan vervanging toe.
Voor de zekerheid hebben we alle O-ringen van het ventielblok ook vervangen.

Bedankt voor de reacties 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 103 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
23