Fendt 105 S - na vervangen tussenbak blijft de aftakas draaien
Heb een probleem waar ik niet uitkom. de verdeelkast van onze 105S welke achter vloeistofkoppeling zit heb ik vervangen voor een gebruikt exemplaar. trekker gestart en de aftakas blijft draaien. Nu heb ik alle keerringen e.d. van de bak vervangen. aan de voorkant van deze bak, rechtsonder zit een as die normaal ook meedraait met een ingeschakelde aftakas. die keerring heb ik ook vervangen, alleen bij het losdraaien voelde ik de as met de dikke veer iets verspringen. is er iemand bekend met dit probleem, een eventuele oplossing. liefst zonder het hele ding weer doormidden te halen? de hendel die uit de bak komt, waarmee je de aftakas normaal in en uitschakelt kun je ook vrij bewegen, dit lijkt me ook niet helemaal normaal?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 105 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Hoef je niets voor los dacht ik .
Misschien is de borgring uit de as gesprongen die achter de dop zit op het as-stompje ( met die bout 22 mm sleutel)
Druklager was nog OK ? Die hevel voor bediening van de aftakas-koppeling moet iets vrije slag hebben en dus niet loos bewegen .
Is bij te stellen door de klembout te lossen en hevel verdraaien op de as .
Dus kijk eerst even naar de borgring voorop de die as
Bedoel je de 540 - N - 1000 toerenschakelhendel of de aftakashandkoppeling?
Toeren-schakel hevel aftakas, loopt met bedienings stang naar differentieel ; waar het tandwiel-groep ook in zit .
@ wimsumar, met die hendel bedoel ik de handkoppeling voor de aftakas, kan de aftakas nu wel uitschakelen maar dan moet ik m met de 540/0/1000 uitzetten.
Begrijp ik het dan goed dat bij volledig aangetrokken handkoppeling de aftakas wel stopt met draaien maar weer begint te draaien als de handkoppelinghendel op de duimpal rust?
Dan is de vrije slag op de aftakaskoppeling te groot.
P.S.: Is per ongeluk het plastic busje op de glijpen er af geraakt?
Wim bedoelt denk ik een kunstof bekleding om de hevel aan de bovenkant ; waar een andere hevel tegenaan drukt die aan de stang zit die aan de handle zit op het dashbord .
Hopelijk is de as niet verschoven waar de de veer ( ja die dikke ) op zit die de lamellen koppelt
Hoe reageert de aftakas op de stand van de handkoppeling met aangesloten werktuig (belaste aftakas) ? De aftakaskoppeling zou namelijk ook min of meer verkleefd/vastgeplakt kunnen zitten.
Dan druklagervork verwijderen (op de scharnier cq draaipunten zit schroefdraad links zit waar de grote hevel op zit rechttse draad en aan de andere kant met linkse schroefdraad )
Heb je de draaipunten eruit ; dan kun je de vork eruit pakken naar onderen .
Nu kun je ook de het gedeelte eruit halen waar het druklager op zit van het lamellen pakket .
Nieuw lager erop en alles weer opbouwen .
PS lager is SKF nr 6009-2Z
Sucses met de reparatie en bij meer vragen hoor ik het wel .
De draaipunten zitten met loctite geborgt ; dus zitten soms redelijk vast
Wel bij het monteren van de as met dikke veer , en het spannen hiervan ( met je poelietrekker dus ) opletten dat de as met dikke veer en steunlager goed geceentreerd is dus de as moet slingervrij opgespannen worden om goed monteren weer mogelijk te maken
Aftakas koppeling weer Ok ?
Aha ok ; zelf maak ik dat klemgedeelte van as en hevel goed schoon en droog met remreiniger om een goede frictie te krijgen ; en goed vastzetten , komt toch behoorlijk wat kracht op.