Illustratie van:

Fendt 105 S - na vervangen tussenbak blijft de aftakas draaien

Heb een probleem waar ik niet uitkom. de verdeelkast van onze 105S welke achter vloeistofkoppeling zit heb ik vervangen voor een gebruikt exemplaar. trekker gestart en de aftakas blijft draaien. Nu heb ik alle keerringen e.d. van de bak vervangen. aan de voorkant van deze bak, rechtsonder zit een as die normaal ook meedraait met een ingeschakelde aftakas. die keerring heb ik ook vervangen, alleen bij het losdraaien voelde ik de as met de dikke veer iets verspringen. is er iemand bekend met dit probleem, een eventuele oplossing. liefst zonder het hele ding weer doormidden te halen? de hendel die uit de bak komt, waarmee je de aftakas normaal in en uitschakelt kun je ook vrij bewegen, dit lijkt me ook niet helemaal normaal?

Deel dit topic

Reacties

basia
Wat heb je los gehad om die voorste keerring te vernieuwen ?
Hoef je niets voor los dacht ik .
Misschien is de borgring uit de as gesprongen die achter de dop zit op het as-stompje ( met die bout 22 mm sleutel)

Druklager was nog OK ? Die hevel voor bediening van de aftakas-koppeling moet iets vrije slag hebben en dus niet loos bewegen .
Is bij te stellen door de klembout te lossen en hevel verdraaien op de as .

Dus kijk eerst even naar de borgring voorop de die as
Wimsumar
Beste Rick11441:

Quote:
de hendel die uit de bak komt, waarmee je de aftakas normaal in en uitschakelt

Bedoel je de 540 - N - 1000 toerenschakelhendel of de aftakashandkoppeling?
basia
@Wimsumar

Toeren-schakel hevel aftakas, loopt met bedienings stang naar differentieel ; waar het tandwiel-groep ook in zit .
rick11441
@ basia, om die te vernieuwen heb ik de 6 bouten los gehad waar het voorste lagerhuis inzit. de M14 bout, ofwel 22mm heb ik er ook uit gehad. om de borgring op de as te plaats te zetten incl. rubberen ring heb ik de as iets naar buiten getrokken met een zelf gefabriceerde poelietrekker.
@ wimsumar, met die hendel bedoel ik de handkoppeling voor de aftakas, kan de aftakas nu wel uitschakelen maar dan moet ik m met de 540/0/1000 uitzetten.
Wimsumar
Beste Rich11441:
Quote @rick11441:
met de 540/0/1000 uitzetten.

Begrijp ik het dan goed dat bij volledig aangetrokken handkoppeling de aftakas wel stopt met draaien maar weer begint te draaien als de handkoppelinghendel op de duimpal rust?

Dan is de vrije slag op de aftakaskoppeling te groot.

P.S.: Is per ongeluk het plastic busje op de glijpen er af geraakt?
rick11441
In welke stand ik de handkoppeling ook hou hij blijft draaien, zal morgen de afkomende eens bekijken en zoeken naar een plastic bus, die ben ik nog niet tegen gekomen..
basia
@rick11441

Wim bedoelt denk ik een kunstof bekleding om de hevel aan de bovenkant ; waar een andere hevel tegenaan drukt die aan de stang zit die aan de handle zit op het dashbord .

Hopelijk is de as niet verschoven waar de de veer ( ja die dikke ) op zit die de lamellen koppelt
rick11441
De kunststof hoes zit er nog omheen, vrees dat de as verschoven is. En nu?
Wimsumar
Beste Rick11441: Je schrijft dat de aftakas(stomp) door blijft draaien, ook bij volledig aangetrokken handkoppeling. Daarbij schrijf je wel de toerentalschakeling te kunnen bedienen. Dit (schakelen) kan 'normaal gesproken' altijd wel maar dan alleen bij onbelaste aftakas.

Hoe reageert de aftakas op de stand van de handkoppeling met aangesloten werktuig (belaste aftakas) ? De aftakaskoppeling zou namelijk ook min of meer verkleefd/vastgeplakt kunnen zitten.
rick11441
Wim, we zijn er achter, het druklager van de aftakaskoppeling is kapot. De trekker is inmiddels weer in 2en. Wat is de makkelijkste manier om deze te vervangen? De trekker is doormidden gehaald bij de rij koppeling. De veer zal een boel weerstand geven vrees ik..
basia
De as met de dikke veer moet er uit ; dus borgring er uit aan de voorkant ( weer met je poelie-trekker as iets aanhalen , en na verwijderen clip laten vieren )
Dan druklagervork verwijderen (op de scharnier cq draaipunten zit schroefdraad links zit waar de grote hevel op zit rechttse draad en aan de andere kant met linkse schroefdraad )
Heb je de draaipunten eruit ; dan kun je de vork eruit pakken naar onderen .
Nu kun je ook de het gedeelte eruit halen waar het druklager op zit van het lamellen pakket .
Nieuw lager erop en alles weer opbouwen .
PS lager is SKF nr 6009-2Z

Sucses met de reparatie en bij meer vragen hoor ik het wel .

De draaipunten zitten met loctite geborgt ; dus zitten soms redelijk vast
basia
@rick11441

Wel bij het monteren van de as met dikke veer , en het spannen hiervan ( met je poelietrekker dus ) opletten dat de as met dikke veer en steunlager goed geceentreerd is dus de as moet slingervrij opgespannen worden om goed monteren weer mogelijk te maken
rick11441
Bedankt voor de tips, we gaan ons best doen!
basia
@rick11441

Aftakas koppeling weer Ok ?
rick11441
@ basia bijna, nu in een proces van afstellen van de hevel, wil slecht blijven hangen op een bepaalde plek waardoor ik aan het afstellen blijf... Verder ok,druklager is er goed in gekomen en de trekker zit verder weer in elkaar
basia
@rick11441

Aha ok ; zelf maak ik dat klemgedeelte van as en hevel goed schoon en droog met remreiniger om een goede frictie te krijgen ; en goed vastzetten , komt toch behoorlijk wat kracht op.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
12