Prototype Zetor?

Ik kwam op internet een foto tegen van waarschijnlijk een prototype van Zetor. Is hier al meer over bekend?

Deel dit topic

Reacties

Nick421
Misschien wel leuk om die foto erbij te zetten? 😉
Patrick 2020
@Nick421 De foto was onderweg 😃
devonvdkroon
Dat het nog bestaat zetor
weurding
dombras
Lijkt wel een rode terrion of een ursus
lieuwepieter2
Is dat niet een maxterra?tractorfan.nl/topic/20130/
devonvdkroon
@weurding het is nou niet echt een goede trekker
weurding
@devonvdkroon kon je wel eens reuze meevallen, zijn de laatste jaren prima bij de tijd, tís geen belarus 😉
pruttelpower
@weurding

Alleen jammer dat het niet echt kwaliteit is, prijs is ook niet echt spotgoedkoop meer in vergelijking met budgettrekkers van een a-merk, waar kwaliteit toch iets hoger staat
weurding
@pruttelpower zal je eerlijk vertellen dat die zetor's zeker net zo goed zijn als de budget trekkers van sdf, nh en john deere etc. waarvan sommigen uit india en turkije komen, dat is ook echt niet alles
JD6930
@weurding

Die NH's, JD's etc. Uit India komen gewoon uit eigen fabrieken daar waar de kwaliteit vast net zo hoog int vaandel staant als bij hun fabrieken in Duitsland, België, Nederland, Engeland etc. Er zijn modellen uit fabrieken van andere merken, zoals die uit Italië, die fabriek waar onderhand ieder westers merk wel een trekker laat bouwen. Maar trekkers als een handje vol JD 5E serie trekkers bijv. komen uit eigen fabrieken in India zover ik weet. Geloof het of niet.... Ook bedrijven als Deere en Company hebben eigen fabrieken in India en zelfs China, net zo goed als dat Deere er 2 in NL heeft al weten we over 1 van die 2 vrijwel niks en vraag ik me af in hoeverre het nog van Deere is, of dat ze enkel voor hun produceren. 😉

Dat Zetor slechte kwaliteit heeft geloof ik ook niet zoveel van. Er rijden er sowieso stiekem ook in West Europa veel rond denk. Ook in NL. Ze hebben minder naambekendheid maar dat betekent niet dat het slechte trekkers zijn.
N-Htvt155Wessel
@JD6930 presies. Wij hebben thuis ook een new Holland en een zetor. De zetor is motorisch nooit wat mee. En weinig onderhoud aan de trekker. Alleen je mist gewoon een stukje confort dus weinig vering. Maar de boel is wel gewoon netjes af gewerkt in tegen stelling van belarus.

1 ding. De zetor start altijd. En de fiat. Case en nh vroeger niet deden als hij koud was

De trekker wat je op de foto ziet is vgm de nieuwe forterra. Omdat de trekker nu deuts motorenn krijgt. Lijkt het de motor kap ook over te nemen.
worteljcb
@pruttelpower die budgettrekkers wordt je meestal echt niet blij van, laat staan van de nieuwste types van de grote merken. Komt steeds meer rommel op..

Wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan.. Wijs woord in de trekkerduurtest van Valtra in de laatste Trekker.
walker1
Zo is het, je moet een Zetor ook niet gaan vergelijken met de nieuwste modellen van de grote merken die vol zitten met luxe en electronica.
Je moet ze idd vergelijken met de budgetmodellen van de westerse merken. Een paar jaar geleden stond er zo'n trekkertest in de boerderij, Zetor kwam niet eens als slechtste uit de bus.
Wat pruttelpower over de prijs zegt is ook waar, echt een aanbieding is het ook niet meer, maar ze schrijven ook niet meer af dan die budgettrekkers. Komt bij dat een nieuwe Zetor voor een kleine Tsjechische boer niet te betalen is, maar een gebruikte wel, veel Zetors gaan als ze weer ingerolen zijn terug naar Tsjechië, dus je hoeft er ook niet bang voor te zijn dat je een gebruikte Zetor niet kwijt raakt.
weurding
@JD6930 heb ook niet gezegd dat ze slecht zijn uit india, alleen dat zetor zeker net zo goed is, als ik bepaalde trekkers zie die uit de turk trattori fabrik turkije komen vraag ik me wel af of deze echt duurzaam zijn
ZetorTwente
In de meeste Forterra's Ligt nog gewoon de 4cilinder want die blijft gewoon @N-Htvt155Wessel mij lijkt het een ander type, want voor een 6cil lijkt hij mijn klein, en waarom zouden ze de 4cil willen updaten? Misschien weet @Renze hier meer van?
Renze
Dit moet een prototype van de nieuwe Crystal zijn, met 150 en 165pk Deutz zespitters. Er wordt zowel over twee typen, 150 en 165 pk gesproken, als over drie typen 150 160 en 170pk. Deze wordt zowel leverbaar met de vijfbak met drietraps powershift van de HSX en HD, als met een Zetor eigen DSG transmissie zoals de Deere DirectDrive. In de wandelgangen wordt gezegd dat deze op de Agritechnica gepresenteerd gaat worden maar officieel is er nog niets over bekend gemaakt.
devonvdkroon
@weurding hebben thuis een demo staan zetor forterra uit 2014. maar vindt het voor geen meter rijden stugge koppeling en en met schakelen is het net een roei boot.
weurding
@devonvdkroon hebben die nog geen hendeltje onder het stuur dan?
ZetorTwente
@devonvdkroon toevallig net nieuw? Dan schakelt elke trekker stug, draai er maar een paar honderd uur op en hij schakelt lekker soepel, of je kan gewoon niet rijden. En dat roeren in n'n bak is gewoon wat je zelf fijn vind, zo vind ik het fijn je kunt blindelings schakelen zonder mis te schakelen.

@weurding ligt eraan eem Forterra hsx heeft elektrische omkeer onder het stuur, de normale Forterra moet het doen met een pook naast de versnellingshendel.
weurding
@ZetorTwente mechanische ommekeer is echt geen straf, veel beter dan die ongesynchroniseerde achteruit groepen
ZetorTwente
@weurding Vind ik ook hoor, we hebben het zelf ook alleen een elektrische onder het stuur werkt vaak net iets sneller.
pruttelpower
Alleen jammer dat zelfs bij een zetor wat er niet op zit kapot gaat, de oudere types zijn nog wel wat, maar de nieuwes is niet echt een succes. Met budget trekkers bedoel ik niet die indiase trekkers,want die zijn stukken goedkoper als een gemiddelde zetor. Neem hiervoor bijvoorbeeld een kale deutz 5c of john deere rc en je ben er ook met de prijs.
devonvdkroon
@weurding hsx ofzo met zo hendeltje onder het stuur
devonvdkroon
@ZetorTwente 206 uur, met kieper er achter van 6 kuub. grijpt zo agressief in dat hij in ze 2 laag uit valt. het is een zetor forterra 140 hsx
ares697
@devonvdkroon Ik ben zeker geen Zetor fan, maar ze schakelen wel gewoon goed voor een handgeschakelde transmissie.

Dat van uitvallen ligt denk ik ook aan de bestuurder, je zal er wel aan gewend moeten raken. Hier rijden ook genoeg Zetors rond met flinke bemesters er achter zonder uit te vallen.
walker1
Quote @ares697:
Dat van uitvallen ligt denk ik ook aan de bestuurder

Nu zijn er nog genoeg trekkers die je gewoon handmatig moet schakelen, maar kinderen die nu geboren worden, als je die over 20 jaar op een trekker met een puur mechanisch hand geschakelde versnellingsbak zet, dus ook met koppeling, die weten dan niet meer hoe ze ermee weg moeten rijden.
ares697
@walker1 Daar heb ik ook last van gehad 😃

Toen ik klein was heb ik nog wel op een trekker met handmatige bak gereden, maar toen kon ik nog niet eens bij het koppelingspedaal.

Daarom is het ook leuk dat we nu weer een handgeschakelde Fiat hebben 😄
walker1
@ares697 wat ik bedoel is dat er straks een generatie is die enkel vario/cvt gewend is.
ares697
@walker1 Dat is nog verder zelfs. En ik vind full powershift al luxe...
Maarja, het kan ook allemaal kapot he.
devonvdkroon
@ares697 bij me werk hebben we twee new holland trekkers met hand geschakelde bakken. daar heb ik het nooit mee gehad. zelfs toen ze nieuw waren niet. daar zit een wagen met rups kraan achter totaal gewicht zo beetje 11 ton.
walker1
@ares697 ik heb leren rijden op een MF 135, van de 1e generatie met H-L en 3 versnellingen en achteruit. Die versnellingsbak is nog niet eens volledig gesynchroniseerd 😄
weurding
@walker1 zou dat niet meevallen, meeste auto's hebben nog een schakelbak, dus met koppeling rijden leren de meesten wel
walker1
@weurding ook dat wordt minder, zeker nu er steeds meer electrische/hybride auto's komen en ook de cvt/automaat bakken in normale auto's worden steeds beter en ook betaalbaarder.
Maar goed, ik denk dat de gewone handbak in auto's inderdaad nog wel een tijdje meegaat.
Siebenga
@N-Htvt155Wessel een fiat die niet start? Niet in de war met dat blauwe spul?
N-Htvt155Wessel
@Siebenga nee, onze 680 had wel is last als het koud was buiten. maar kan ook toen gewoon aan die trekker liggen haha. ja en die blauwe zijn helemaal mooi weer trekker. als al -1 hebben ze al veel moeite om te starten haha.
N-Htvt155Wessel
@devonvdkroon tzijn natuurlijk ook korte slag motoren he. trekker dus pas goed in hoge touren. en lage touren hebben ze daardoor weinig voormogen en valle snel uit. maar dat is gewoon iets wat alle korte slag motoren hebben.
Renze
Quote @N-Htvt155Wessel:
tzijn natuurlijk ook korte slag motoren he.
Da's onzin, boring keer slag van 105x120 is heel gemiddeld. Cummins heeft 107x124 en een 6.6 Sisu 108x120. Verhoudingsgewijs iets langer is de slag bij FPT (104x132) en Deere (106x127)

Verder zegt tegenwoordig de slaglengte uberhaupt weinig meer over de koppelkromme, dat was zo bij natuurlijk aangezogen motoren uit het jaar nul, met een belabberde airflow. Nu je 4 kleppen per cilinder, vlot anderhalf bar turbodruk, en ultralichte turbos hebt met een positieve invloed, en EGR met een negatieve invloed, is het effect van slaglengte op de koppelkromme erg klein: Kijk maar naar JD, ze zijn onderhand twee turbos nodig om de EGR te compenseren.

Het onderscheid zit m in het feit dat Zetor 140 pk uit 4.1 liter haalt en daarbij aan de TIER 4 final normen voldoet met een mechanische pomp, de nokkenas van die brandstofpomp is geoptimaliseerd op het toerenbereik van 1400-2200 toeren en de EGR regeling ook. Met een CR systeem is de injectietiming vrij programmeerbaar en kun je het inspuitmoment gaan "mappen" aan de hand van factoren als toerental, inlaattemperatuur en al die andere factoren, en kun je bij lage toeren gaan inspuiten met andere parameters die voor die toerentallen optimaal zijn.

Ze gaan pas hun eigen common rail systeem gebruiken als ze helemaal tevreden zijn, daar wordt al een aantal jaren aan gewerkt.

Quote @devonvdkroon:
@ZetorTwente 206 uur, met kieper er achter van 6 kuub. grijpt zo agressief in dat hij in ze 2 laag uit valt. het is een zetor forterra 140 hsx

Wie rijdt er dan ook in de twee weg met 6 kuub (10 ton grond) ?? Waarschijnlijk iemand die een ZF of JD transmissie met zes groepen gewend is. Met een transmissie met veld/transportgroep rij je altijd in de 1e weg met last. Hier rijd iemand soms met een Proxima 85 voor een 20 tonner, da's de eerste generatie Proxima waarbij de powershuttle nog minder verfijnd is.

P.S. hier nog een foto van de Crystal:

farmweb.cz/index.php/?page=view_gallery&gal=50085

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
9