Prototype Zetor?
Ik kwam op internet een foto tegen van waarschijnlijk een prototype van Zetor. Is hier al meer over bekend?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Alleen jammer dat het niet echt kwaliteit is, prijs is ook niet echt spotgoedkoop meer in vergelijking met budgettrekkers van een a-merk, waar kwaliteit toch iets hoger staat
Die NH's, JD's etc. Uit India komen gewoon uit eigen fabrieken daar waar de kwaliteit vast net zo hoog int vaandel staant als bij hun fabrieken in Duitsland, België, Nederland, Engeland etc. Er zijn modellen uit fabrieken van andere merken, zoals die uit Italië, die fabriek waar onderhand ieder westers merk wel een trekker laat bouwen. Maar trekkers als een handje vol JD 5E serie trekkers bijv. komen uit eigen fabrieken in India zover ik weet. Geloof het of niet.... Ook bedrijven als Deere en Company hebben eigen fabrieken in India en zelfs China, net zo goed als dat Deere er 2 in NL heeft al weten we over 1 van die 2 vrijwel niks en vraag ik me af in hoeverre het nog van Deere is, of dat ze enkel voor hun produceren.
Dat Zetor slechte kwaliteit heeft geloof ik ook niet zoveel van. Er rijden er sowieso stiekem ook in West Europa veel rond denk. Ook in NL. Ze hebben minder naambekendheid maar dat betekent niet dat het slechte trekkers zijn.
1 ding. De zetor start altijd. En de fiat. Case en nh vroeger niet deden als hij koud was
De trekker wat je op de foto ziet is vgm de nieuwe forterra. Omdat de trekker nu deuts motorenn krijgt. Lijkt het de motor kap ook over te nemen.
Wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan.. Wijs woord in de trekkerduurtest van Valtra in de laatste Trekker.
Je moet ze idd vergelijken met de budgetmodellen van de westerse merken. Een paar jaar geleden stond er zo'n trekkertest in de boerderij, Zetor kwam niet eens als slechtste uit de bus.
Wat pruttelpower over de prijs zegt is ook waar, echt een aanbieding is het ook niet meer, maar ze schrijven ook niet meer af dan die budgettrekkers. Komt bij dat een nieuwe Zetor voor een kleine Tsjechische boer niet te betalen is, maar een gebruikte wel, veel Zetors gaan als ze weer ingerolen zijn terug naar Tsjechië, dus je hoeft er ook niet bang voor te zijn dat je een gebruikte Zetor niet kwijt raakt.
@weurding ligt eraan eem Forterra hsx heeft elektrische omkeer onder het stuur, de normale Forterra moet het doen met een pook naast de versnellingshendel.
Dat van uitvallen ligt denk ik ook aan de bestuurder, je zal er wel aan gewend moeten raken. Hier rijden ook genoeg Zetors rond met flinke bemesters er achter zonder uit te vallen.
Nu zijn er nog genoeg trekkers die je gewoon handmatig moet schakelen, maar kinderen die nu geboren worden, als je die over 20 jaar op een trekker met een puur mechanisch hand geschakelde versnellingsbak zet, dus ook met koppeling, die weten dan niet meer hoe ze ermee weg moeten rijden.
Toen ik klein was heb ik nog wel op een trekker met handmatige bak gereden, maar toen kon ik nog niet eens bij het koppelingspedaal.
Daarom is het ook leuk dat we nu weer een handgeschakelde Fiat hebben
Maarja, het kan ook allemaal kapot he.
Maar goed, ik denk dat de gewone handbak in auto's inderdaad nog wel een tijdje meegaat.
Verder zegt tegenwoordig de slaglengte uberhaupt weinig meer over de koppelkromme, dat was zo bij natuurlijk aangezogen motoren uit het jaar nul, met een belabberde airflow. Nu je 4 kleppen per cilinder, vlot anderhalf bar turbodruk, en ultralichte turbos hebt met een positieve invloed, en EGR met een negatieve invloed, is het effect van slaglengte op de koppelkromme erg klein: Kijk maar naar JD, ze zijn onderhand twee turbos nodig om de EGR te compenseren.
Het onderscheid zit m in het feit dat Zetor 140 pk uit 4.1 liter haalt en daarbij aan de TIER 4 final normen voldoet met een mechanische pomp, de nokkenas van die brandstofpomp is geoptimaliseerd op het toerenbereik van 1400-2200 toeren en de EGR regeling ook. Met een CR systeem is de injectietiming vrij programmeerbaar en kun je het inspuitmoment gaan "mappen" aan de hand van factoren als toerental, inlaattemperatuur en al die andere factoren, en kun je bij lage toeren gaan inspuiten met andere parameters die voor die toerentallen optimaal zijn.
Ze gaan pas hun eigen common rail systeem gebruiken als ze helemaal tevreden zijn, daar wordt al een aantal jaren aan gewerkt.
Wie rijdt er dan ook in de twee weg met 6 kuub (10 ton grond) ?? Waarschijnlijk iemand die een ZF of JD transmissie met zes groepen gewend is. Met een transmissie met veld/transportgroep rij je altijd in de 1e weg met last. Hier rijd iemand soms met een Proxima 85 voor een 20 tonner, da's de eerste generatie Proxima waarbij de powershuttle nog minder verfijnd is.
P.S. hier nog een foto van de Crystal:
farmweb.cz/index.php/?page=view_gallery&gal=50085
„Be ready for 25th June. It´s coming…“
scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/…
scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/…