Beste tractorfanners.
Wij hebben voor een paar weken terug een 309 gekocht uit 1984. Hiervan werkt het voorgloeisysteem niet.
De zekering is goed, maar als je de sleutel op "voorgloeien" zet, gebeurt er niets. Relais klikt niet en lampje op dashboard gaat ook niet branden.
Kan het zijn dat het relais kapot is of is er iets anders aan de hand?
Alvast bedankt.
Groeten Stefan
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Vraag is, zit er wel een voorgloeisysteem (vlamstart) op deze oude 1984 Fendt 309?
Zo ja, controleer of de zekering (vijfde van boven bij mij in dat "je-zal-het-vloeken-nooit-verleren-g.v.d.-zekeringkastje-bij-zo'n-koop-nooit-weer-een-Fendt) de stroom ook daadwerkelijk doorgeeft, of, meet of er stroom aan de vlamstarter komt.
Het kan ook zijn dat ooit bij montage van een nieuw contactslot de bedrading van het voorgloeien vergeten is weer te monteren.
Zonder gloeien starten die dingen toch ook altijd dacht ik ; of het moet al echt onder nul graden zijn .
En vlamstart ook niet altijd ( misschien bauwserie of land van export of optie denk ik )
Als de vlamstart heet is, gaat deze automatisch uit.
Daarbij, de fascisten van de afdeling produktontwikkeling bij Fendt hebben de motorkarakteristiek van de 300-serie ten opzichte van de 100-serie motoren dusdanig verkloot dat je bij -5 of lager echt wel de 30 seconden wil gloeien voor een wat minder krampachtige start.
toch raar eigenlijk met die 'degelijke' Fendt trekkers. een MWM in een Renault hoef je nooit voor te gloeien en gaan zomaar 20.000 uur mee, en bij een Fendt hoor ik al mensen over revisie praten bij 10.000 uur..en als de vrouwtjes handschoenen dragen moet je al gloeien
Dat was (ook) een "van de regen in de drup" beslissing bij Fendt.
P.S.: Wat Renault met MWM in 20.000 uur doet, doe je met een Fendt + MWM in 10.000.
Die van ons ook bij min -10 ook hoeft de stroom maar te ruiken.
Quote @fiatfan:
in mijn Fendt een deutz motor
Dat was (ook) een "van de regen in de drup" beslissing bij Fendt.
P.S.: Wat Renault met MWM in 20.000 uur doet, doe je met eem Fendt + MWM in 10.000.
"Eigen haard is goud waard" hè.
En ook eigen opvatting door eigen ervaring.