Illustratie van:

Ford 2000 - motor zit vast

Hallo,

Mijn Ford 2000 ben ik aan het opknappen, maar nu wilde ik kijken of hij nog liep, omdat hij een aantal jaar stil gestaan heeft. Maar nu hoor ik de startmoter klikken , hij slaat dus niet aan. Ik probeerde aan de v snaar te trekken om te kijken of er wel beweging in zat, niet dus. De motor bleek dus vast te zitten:( met de andere trekker heb ik hem aangekoppeld en vervolgens weggetrokken en hem toen in de versnelling gezet om te proberen dat door de wielen de motor wordt gedraaid. Maar vergeefs de wielen bleven gewoon geblokkeerd staan als ik hem in een versnelling zette.

Nu is mijn vraag, weet iemand hoe je een motor die vastzit weer draaiend krijg?

Ik hoop dat iemand dat weet want dan kan ik verder met de ford!

Alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

Oldtimer-fan
Open maken en kijken wat de schade is. kop eraf, zuigers, drijfstangen eruit
Wimsumar
Beste Ford 2000Ruben: De trekker is goed loops weggezet?
Heeft de trekker al die tijd buiten gestaan of binnen?
Tom VB
@Wimsumar goed loops?? Een hond die is loops...
sallander
@WimsumarLoops weggezet? Krijg je veel honden op de dam 😄
Ford 2000 Ruben
Ja de trekker is lopend weggezet, binnen.
Wimsumar
Beste Tom VB:
Quote @Tom VB:
Een hond die is loops

Ja, en als die hond 'goed loops' is, dan blijft ie stilstaan. 😃

Inmiddels blijkt dat Ford 2000 Ruben de trekker lopend (!) heeft weggezet. 😉
Wimsumar
Beste Ford 2000 Ruben:
Quote:
binnen

Onlangs op T.F. een zelfde soort topic. Daar bleek dat na demontage van een voorlader de bevestigingsbouten weer ingedraaid waren en daardoor het vliegwiel vastklemden.
Heb jij wellicht ook zoiets gedaan?
Ford 2000 Ruben
Haha nee nee zoiets geks heb ik er niet mee gedaan.
Ford 2000 Ruben
Hij heeft gewoon tijdje stil gestaan, maar nu zit de motor vast... Verder niks geks meegedaan
Wimsumar
Beste Ford 2000 Ruben:
Quote @Ford 2000 Ruben:
geks

Zo gek was het niet om de bevestigingsbouten weer terug te doen.

In welke versnelling heb je geprobeerd de motor los te slepen?
Ford 2000 Ruben
De op een na hoogste
Deutz-5006
@Ford 2000 Ruben probeer anders een met een pijpsleutel op je krukaspouly je motor rond te trekken, aan de V-snaar valt sowieso niet mee..
Wimsumar
Beste Ford 2000 Ruben:
Quote @Ford 2000 Ruben:
op een na

De motor is niet toevallig stuk gevroren wegens het ontbreken van vorstbescherming in het "koelwater"? ( Motorolie en koelvloeistof zijn normaal op peil? ).
Of, er kan tijdens de stilstand inwendig iets doorgeroest zijn waardoor de motor vaster zit dan we nu denken (Of zelfs een cylinder die boven de zuiger gevuld is met het 1 en/of ander vloeistof/drab en daardoor ronddraaien wordt geblokkeerd). Ga dit goed na A.U.B..

Je kunt in de hoogste versnelling nogmaals proberen.

P.S.: Wees bij deze sleeppogingen er wel van overtuigd dat de koppelingsplaat niet vastgeplakt zit! Anders stopt de trekker niet (wel door uittrekken stopknop overigens).
rickrenault
Ik zou de verstuivers er uit draaien en in daar wat motor olie in doen omdat die waarschijnlijk lang heeft stil gestaan voorkom je schade door te weinig smering dan zou ik hem in de hoogste versnelling zetten en met een paar man de trekker voorzichtig heen en weer proberen te drukken dan trek je niks stuk mischien dat die dan los schiet
Ford 2000 Ruben
Oké bedankt voor de reacties! Ik zal kijken of het wat wordt.
koenclaas
Even een hele grote sokketang op de krukaspoulie dat wil altijd! Van het winter ook een trekker met een motor die vast zat. Die ging daar door weer los. Maar daar bleek de motor waterschade te hebben dus die hebben we gereviseerd.
Ford 2000 Ruben
Bedankt voor alle tips! De motor zit inmiddels niet meer vast:) maar hij start nu alleen nog niet. We denken dat het aan de verstuivers ligt en willen die eruit gaan halen en laten testen. Alleen ze zitten nogal vast , dus dat zal nog lastig worden
Wimsumar
Beste Ford 2000 Ruben:
Quote @Ford 2000 Ruben:
denken dat het aan de verstuivers ligt

Niet per definitie aannemelijk dat daar nu de oorzaak in zit.
Draai de verstuiverleidingen iets los (bij de verstuivers) en controleer al doorstartend of er brandstof komt.

P.S.1: Ga uiterst schoon te werk met losnemen van verstuivers(leidingen). Die dingen zijn gemaakt om alleen zeer zuivere brandstof te verwerken. Geringe vuildeeltjes kan de verstuivers beschadigen!

P.S.2: Hoe heb je nu de motor 'los' gemaakt?
Favorit614
Krijg je wel brandstof boven de inspuitpomp?
Als je de verstuiver leidingen los hebt.
zo niet plunjers vd inspuitpomp vast zitten
Wimsumar
Beste Favorit614:
Quote @Favorit614:
plunjers vd inspuitpomp vast zitten

Dat is een erg sombere diagnose. Wellicht zit er een simpele luchtbel in het systeem (ontluchten) of heeft de dieselbacterie met z'n drab de boel dichtgezet.
Favorit614
Quote @Wimsumar:
Dat is een erg sombere diagnose.

Bij langere tijd van stilstand , kan er condens boven bij de plunjers komen.
Dan kan er iets roest op de plunjers komen, waardoor deze blijven hangen in de bovenste stand
(lijnpomp)
Ford 2000 Ruben
Boven de brandstof pomp komt er gewoon brandstof uit. De filter hadden we voor het starten al vervangen en ook ontlucht. Dus dat kan het niet zijn.

We hebben de motor losgemaakt met een grote sleutel op krukas en toen flinke buis erop en toen kwam hij weer losser , daarna nog achter de trekker gehangen om hem helemaal los te maken en is ie weer los. Maar start hij nog niet, dus waarschijnlijk verstuivers, die zijn ook al aardig oud namelijk maar die krijgen we er nog niet uit

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
11