Beste medeforumgenoten,
Thuis hebben wij een tijd terug een paardentrailer gekocht. In het donker lopen we tegen het punt aan dat we onvoldoende zicht hebben naar achter met het achteruitrijden.
Daarom wil ik een werklamp op de trailer bouwen die je vanuit de auto aan kan zetten. Bij het achteruitrijden gaat er geen lamp branden op de trailer omdat op onze auto een zeven-polige stekker zit. Wel zit er op de trailer een mistlamp.
Is het mogelijk om de mistlamp te vervangen door een werklamp? Zodat als je in de auto de mistlamp aanzet, dat dan de werklamp brandt.
Zo ja, wat is het maximale wattage dat de lamp mag zijn.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
@CHALLENGERfan De mistlamp die op de trailer zit is 21 Watt
Voor aanhangers met een eigen kenteken geldt dat als de aanhangwagen eerder dan 31 december 1997 is toegelaten, is een mistachterlicht niet verplicht.
Verwijderen is dus geen optie
@MartinZaandam De trailer heeft binnenverlichting. Waarschijnlijk zit er niet veel anders op dan een schakelaar buiten de auto op de trailer als ik de autobekabeling niet wil vervangen.
Ik zou die punt weghalen, dan loop je er ook niet meer tegenaan.
Dat is het: op.
Maak/koop een dakdraagbeugel voor op het dak van de auto en monteer links en rechts een LED-werklamp.
Ik zou aan de batterij van de auto vertrekken (zowel met + als min) met een zwevende zekering,in het geval van een LED lamp kan je zonder relais rechtstreeks naar een schakelaar in de auto. Dan verder naar een 2 of 3 polige (extra) stekker naast de trekhaak. Vandaar een aparte kabel naar de werklamp. Geen kortsluitingen aan de originele bekabeling van je auto,en je kan je werklamp ook gebruiken als je niet in achteruit staat. Bv als je een poort moet sluiten als je buitenrijd...
En ik zou inderdaad gewoon de kabel van het mistlicht aan het achteruitrijlicht knopen. stelt opzicht geen zak voor, mits de auto niet te modern is.
Als je een echt moderne auto hebt (CAN-bus) kun je er sowieso geen extra lampen op knopen anders krijg je de vaagste storingen.
Zet wel ff een irritant controlelampje op het dashboard , zo dat je hem niet op de weg vergeet uit te doen
Zeker wel!!
Rij maar eens in een verkeerscontrole.
zie afgelopen zondag wegmisbruikers