Illustratie van:

Joskin Tornado - Remmen lopen aan

Thuis hebben wij een Joskin Tornado M9000V.
Nu zitten wij met het volgende probleem;

Als de mestwagen is aangekoppeld en er mee geremd wordt dan remmen beide wielen goed. Echter als je geremd hebt en het rempedaal weer loslaat dan blijft één kant ligt remmen.

Als je dan onder de wagen kijkt zie je dat één remcilinder niet helemaal teruggaat naar z'n beginstand (Het zilverkleurige gedeelte van de cilinder is nog zichtbaar, bij de normaal functionerende cilinder niet).

Waar kan dit aanliggen?
Het gaat om een hydraulisch remsysteem.

Deel dit topic

Reacties

deutz dx 6 05
deutz dx 6 05
#left
nhfendt fan
@deutz dx 6 05 staat de veer nog strak genoeg die de cilinder terug duwt
deutz dx 6 05
@nhfendt fan De veren van beide cilinder staan even strak gespannen. Dit lijkt me dus niet de oorzaak.
JD3010
Zit die remstang niet vast in de remtrommel. Is die kar van jullie zelf, of huur je die?
deutz dx 6 05
@JD3010 Onze eigen kar die we zelf verhuren. De remtrommel hebben we nog niet open gehad.

Ik wilde eerst peilen wat het kan zijn voordat we van alles open schroeven.
deutz dx 6 05
@JD3010 Onze eigen kar die we zelf verhuren. De remtrommel hebben we nog niet open gehad.

Ik wilde eerst peilen wat het kan zijn voordat we van alles open schroeven.
old man jose
Het kan zijn dat de rem te ver is uit gesteld, even alle 2 stellen dan smeren en weer kijken.
marcford
En andere trekker ervoor al geprobeerd? een die misschien meer druk heeft ofwat kunt het altijd proberen voor je alles los trekt
deutz dx 6 05
@old man jose Kun je dit verder toelichten? Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'te ver uitgesteld' en hoe zou je de remcilinders kunnen stellen?
deutz dx 6 05
@marcford Wij hebben niet zo een andere trekker tot onze beschikking met een hydraulische remaansluiting... Lijkt me ook vreemd dat je het met mee druk op zou kunnen lossen.
nhfendt fan
@deutz dx 6 05 je kan ook ff gouw het remvertiel van de wagen vervangen door een gewonen en dan op de ventielen van de trekker aan sluiten als je dubbelwerkend heb kan je meteen kijken of hij er nog wel in wil geen gas geven als je dat doet want anders gaat het mischien kapot bij te veel druk
Herbert
@deutz dx 6 05 loopt de rem dus altijd aan of alleen een poosje nadat je geremd hebt. Dan gewoon de veer strakker zetten
case-inter
@nhfendt fan wat je nu verteld klopt van geen kant.. want de druk in je hydraulisch systeem word niet bepaald door de stand je gaspedaal (literstroom wel) en een dubbelwerkend ventiel 'zuigt' de olie niet terug deze stroomt vrij naar de tank.
sander
Cilinders inwendig lek? Dat wil met joskin ook nog wel eens.. Probeer ze eens los te koppelen en dan ff kijken of je de hevel met de hand wel soepel kan bewegen of dat een veel zwaarder gaat. Maar zou kunnen dat je cilinder inwendig lek is dat er als t ware olie achter de plunjer zit die niet goed weg kan o.i.d
casejxu
@case-inter toch geven oudere trekkers meer druk bij een iets hoger toerental. Vaak in combinatie met een olie pomp die al meerdere liters gezien heeft in zijn carrière
casejxu
@sander als dat zou zijn gaat de olie aan de verkeerde kant zitten in zou die juist minder gaan remmen;) de kant die die op moet loopt in principe altijd druk loos leeg.
casejxu
@deutz dx 6 05 zet alle draaibare delen een lekker in de kruip olie een paar keer en kijk dan nog eens.
old man jose
Dat de sleutel te ver uitslaat en moeite heeft met terug komen.
De sleutel is het gedeelte wat aan de remas zit, aan de andere kant zit de veer en de cilinder daar zou een stelmechanisme kunnen zitten maar op de foto zag ik dat niet. Misschien toch een iets eenvoudiger systeem dan een vrachtauto.
deJong
Jah goed wat olie en bijde veren een stukkie aandraaien indien mogelijk.
TomopSame
Ik zou beide remcilinders loskoppelen en de remhendels eens met de hand bedienen. In principe moeten deze allebei vrij goed verdraaibaar zijn. Als je dan merkt dat de kant die niet volledig terugkeert stroef gaat weet je dat het probleem ergens in de remtrommel zit.

Wat ik hier lees over cilinder inwendig lek klopt niet. Praktisch alle hydraulische remcilinders zijn plunjercilinders. Je moet maar eens op google kijken, dan zal je zien dat deze zeer eenvoudig in elkaar zitten.
radium45
@TomopSame Weer veel reakties van lui die amper iets van techniek weten. En idd ligt het probleem vaak aan de rolnokken en de remsleutel, vooral ROR en Colaert assen hebben dit verschijnsel. BPW assen hebben daarom ook mijn voorkeur. Een (extra) zware veer is de simpelste oplossing.
deutz dx 6 05
@TomopSame Goede tip, ga ik doen. dan hoef ik niet de remtrommel uit elkaar te halen om te kijken of daar iets aan de hand is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Joskin Tornado ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
1