Koppeling slipt

Koppeling slipt fiat 420dt
koppeling is in een tijd va 1 uur gaan slippen
daarvoor was alles nog prima,hoe kan dat
boe05319

Reacties

newholland6640
Koppeling is verbrand, kapotte drukgroep?
jammermaarhelaas
In het gebruik slijt de koppelingsplaat, hierdoor wordt de vrije slag van het pedaal kleiner (dus niet groter zoals bij de rem).
Wanneer je geen vrije slag meer hebt kan de drukgroep (die de koppelingsplaat tegen het vliegwiel klemt) niet meer zijn gehele druk op de plaat zetten en gaat de boel een keer aan het slippen. Ook het ontkoppelingslager krijgt hierbij veel te verduren.

Mijn advies zou zijn om even te controleren of je nog vrije slag op het koppelingspedaal hebt.

Heb je dit niet meer, dan in het stangenstelsel tussen pedaal en hevel die het koppelingshuis in gaat een instelschroef/bout/draad opzoeken waarmee je kijkt of je weer genoeg vrije slag kunt krijgen door deze te verstellen (ik ken de fiat niet, maar zou zeker wel 4 centimeter vrije slag op het pedaal willen hebben).

Heb je vrije slag en de koppeling slipt nog steeds, dan heb je grote kans dat de koppelingsplaat versleten is. De tractor moet daarvoor sowieso doormidden en dan kom je het euvel vanzelf tegen.
Wimsumar
Beste Boe05319: Een vettige koppelingsplaat kan ook de oorzaak zijn.

Moet bij zo'n FIAT-420DT de koppeling (inwendig) ook gesmeerd worden? Zo ja, misschien te veel vet ingepompt?
Of, lekt er ineens nu ook olie uit het koppelingshuis?

AANVULLING:
In onderstaande onderhouds-/smeerschema zie ik geen vetnippel voor het doorsmeren van koppeling (drukgroep).
Wel staat er in omschreven hoe de afstelling van de "vrije slag" van het koppelingspedaal hersteld kan worden:

[url]tracteurs-someca.fr/docs/420_plan.pdf[/…]
joop-same
Boe05319,Het is mogelijk om elke gewone droge koppeling plaat binnen een half uur eruit te branden bij ernstige mishandeling.
Jou plaat was dan bijna aan zijn einde,en of geen vrije slag meer.
boe05319
Wat ik zelf al half verwachten en wat jammermaarhelaas zei er zat totaal geen speling in pedaal deze speling gegeven probleem opgelost
bedankt voor inzicht
jammermaarhelaas
@boe05319

Dank voor de terugkoppeling, dat maakt het topic af.
Ik reageer even op een oud topic omdat het toch min of meer over hetzelfde onderwerp gaat (alleen de titel klopt dan niet meer...);

Ik ben met de Ford 8700 bezig met de kilverbak om gebroken puin (menggranulaat) een beetje te egaliseren. Dus tractor heeft het wat zwaarder (maar het lukt prima).

Hoe voorkom je nou het beste dat de koppelingsplaten slijten?
valmet6400power
@Agrarisch hobbyist
Heel simpel, zo weinig mogelijk (liefst niet) met een half ingetrapt koppelingspedaal rijden 😄 daar slijten ze van.
Dat je trekker het wat zwaarder heeft maakt niet uit, daar is die voor gemaakt 😄
Oke dank. Maar dat zou betekenen als niet schakel en langzaam rijd in vaste versnelling in de "powerstand" dan zouden ze niet mogen slijten? Want na 3 kwartier rook ik verbrande lucht terwijl ik dus niet schakel.

Doen koppelingsplaten echt alleen iets bij schakelen, dus niks bij stilstaan/optrekken waarbij niet geschakeld wordt? (Stilstaan omdat de kilverbak te vol zit)
valmet6400power
@Agrarisch hobbyist
Dat klinkt als een versleten koppeling inderdaad, je zou dit nog kunnen uitproberen door een hogere versnelling te pakken voor je kilverbak en dan de bak vol te rijden. Als de motor dan op toeren blijft en je wielen staan stil dan weet je hoe laat het is..

Koppeling werkt op basis van frictie, als in het verleden veel met de voet op de koppeling gereden is dan komt dit aan het licht met dit soort werkzaamheden, niet met schoffelen. Ik neem aan dat je de geur van een slippende koppeling wel kunt onderscheiden van bijvoorbeeld de geur van een motor die warmer wordt dan normaal. Niet dat je dat ruikt als de motor drie kwartier moet vlammen 🔥
@valmet6400power Klopt, het rook echt als verbrandingslucht, dus niet een (te) warme motor. Voor zover de koelvloeistof meter z'n werk nog goed doet, was dat ook niet het geval, niks in het rood. Ik zou die test wel even kunnen uitvoeren, maar ben bang als leek dat ik dingen dan misschien erger maak? Nu als de bak te vol loopt, doe ik hem gauw (iets) omhoog zodat de Ford weer vooruit kan 😄 Nadeel is dat ik weer een half uur werk heb die bult weg te krijgen 😞

Maar wat ik zei klopt dus begrijp ik dan: het is niet zo dat als je niet schakelt, de koppelingsplaten niks te verduren hebben? Want dat vond ik zo vreemd.
valmet6400power
@Agrarisch hobbyist
Nouja in zoverre, stel je zou met een trekker 10000 uur rijden in 1 versnelling dan is je koppeling niet versleten. Als je bij wijze van spreken 1000 uur alleen maar voorlader werk doet met je voet op de koppeling dan is die meer versleten dan in het eerste voorbeeld. Het ergste wat kan gebeuren is dat de koppeling er helemaal uit ligt, maar als je het nu al merkt zou je hem van de winter kunnen vervangen.
Ter illustratie, onze Case uit 1985 met 72 pk heb ik ook voor een 3 meter kilverbak staan maar die trekt de voorbanden van de grond, daar is de koppeling nog wel goed van.

Met betrekking tot de vrije slag; de vrije slag van het koppelingspedaal is de afstand die je het pedaal in kan drukken zonder dat je daadwerkelijk begint met de koppeling te bedienen. Dit kun je vermoedelijk wel zien als je de hefboom volgt die je in werking stelt door het intrappen van het koppelingspedaal. Het kan zijn dat deze vrije slag nu veel te groot is aangezien jij aangeeft dat je pas halverwege weerstand voelt. Kun je er wel mee op de koppeling heel langzaam mee rijden of is hij slecht te doseren? Als de vrije slag te groot is heb je maar een korte afstand om je koppeling daadwerkelijk te bedienen.
jammermaarhelaas
@Agrarisch hobbyist

Heb je nog wel (voldoende) vrije slag op je koppelingspedaal?
Zonder vrije slag kan de drukgroep niet zijn volle kracht op de koppelingsplaat uitoefenen. Hierdoor kan de koppeling gaan slippen.

Normaal zal een koppeling niet slippen, ook niet in de laagste versnelling en bij vol gas, en het zwaarste trekwerk.

Persoonlijk adviseer ik een vrije slag, gemeten aan het voetpedaal, van 4 cm. Bij een 8700 is de fabrieksopgaaf misschien anders, maar zodra er vrije slag is, is het op zich goed (teveel vrije slag betekend dat je koppeling niet goed vrij komt, zal bij 4 cm zeker niet gebeuren). Dat is dus vanaf geheel losgelaten pedaal tot dat je voelt dat het pedaal de drukgroep gaat terug drukken (waar je dus tegendruk voelt op het pedaal).
@jammermaarhelaas Sorry, ik heb gelezen over de vrije slag, maar vrees dat dit m''n pet te boven gaat (het afstellen ervan in het werkplaats handboek bedoel ik). Wat ik wel kan zeggen is dat de koppeling heel ver ingetrapt moet worden (ook met starten bijvoorbeeld). Ik weet wel dat ik echt kracht moet zetten, halverwege voel ik tegendruk en dan strek ik m'n been echt wel met een beetje kracht. Maar ja, je drukt ook met "een ronding" (ik bedoel, eerst naar beneden en dan helemaal naar achteren).
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!