Accumulator,stikstofbol, hoe berekenen en welke?

Beste,

Weet iemand hoe je weet welke Accumulator, stikstof je moet hebben of kiezen?
ik ben bezig met een kipkar van 10ton te bouwen, ik heb 2pistons van elk 3ton op de dissel maar weet iemand welke
Accumulators je dan moet hebben om vol en leeg te veren de belasting op dat punt is 3181kg. (granit-parts.be/product/Hydrauliek/…)
kan iemand mij a.u.b helpen
mvg,
ilja

Deel dit topic

Reacties

varken
Daar ik dacht ik een app voor in de playstore van google
ilja
@varken niet gevonden enkel van gokken.
Jeroen-ford
Het gaat dan om het veren van de dissel neem ik aan?
dan zul je eerst moeten berekenen hoeveel kracht er op de cilinders komt te staan en wat de maten van de cilinders zijn.
ilja
3181kg komt er op dat punt, dit is het type cilinder granit-parts.be/product/Hydrauliek/…
casejxu
Zoek via lmb of rechtstreeks contact met kramp.com
ilja
@casejxu zou kramp die info dan kunnen geven?
meerder loonwerkers kunnen deze info zelf niet geven.
casejxu
@ilja kramp heeft naar mijn idee wel de kennis in huis om dit te berekenen
mdoornekamp
Vol en leeg veren lukt je niet met 1 accumulator. Ik dacht dat je boven en onder een accumulator moet plaatsen met verschillende druk.

Maar waarom wil je leeg ook veren? Daar merk je bijna niks van met zo'n lichte kipper. Als je alleen vol wilt veren kun je het met 1 accumulator doen.
ilja
@casejxu kzal dan eens mailen naar kramp.
mdoornekamp
@casejxu ik denk dat je dat nog tegen valt.
casejxu
@mdoornekamp vertel. Voor kennis hebben ze het hele hydraulische systeem getekend voor een zelfgebouwde zelfrijdende kolensnijder
ilja
@mdoornekamp dan moet het met 1 doen maar hoe bereken je dan de welke?
casejxu
Word 2 . Of enkel werkende cilinders. Anders krijg je klappen als de kieper omhoog gaag
ilja
@casejxu hoe bedoel je? 2 stikstof bollen?
waarom zou je klappen krijgen.
Favorit614
Of op een rubber/luchtbalg.
zoals de oude type veenhuis kippers
ilja
@Favorit614 zou dat dan veel dempen?
de bedoeling is om de kar niet heel de tijd achter je zitten te springen.
old man jose
Het kan toch wel, normale topic's op TF.
mdoornekamp
@casejxu andere kant kun je ontluchtings nippels in draaien
mdoornekamp
@ilja heb je de cilinder s al gekocht? Ik heb zelf rubbers van VGM onder de dissel gezet. Die veren wel omdat ze hol zijn. Andere rubbers van Veenhuis en miedema e.d. zijn massief en te hard.
casejxu
@mdoornekamp dan zijn ze ook enkelwerkend toch??? 😉
casejxu
@ilja nou ik heb bij mijn shovel ook een bol der op gemaakt. Voor de neerwaartse slag. Nu als hij naar beneden veert en weer omhoog komt is de naar boven gaande bewegend niet gedempt maar komt ie op max druk eventjes. En dat veroorzaakt een vervelende klap
Favorit614
Quote @ilja:
de bedoeling is om de kar niet heel de tijd achter je zitten te springen

Ik denk dat een rond stoot/veerkussen de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing is.
en het blijven springen zal wel meevallen , anders zou veenhuis het niet zolang hebben toegepast
mdoornekamp
@casejxu dan moet je hem enkel werkend zetten. Dus zo dat ie niet kan drukken
casejxu
@mdoornekamp dat gaat niet bij onze ahlmann;)
ilja
@mdoornekamp nee ik heb de cillinders nog niet gekocht ik ben eerst nog aan het zoeken welke stikstof bollen ik moet gebruiken, maar waar heb je die rubbers dan gekocht en de welke?
ilja
@Favorit614 maar die zijn wel nog eens op de as bladgeveerd.
Arie_MF
@casejxu Als hij klapt staat waarschijnlijk de druk te hoog, de verende beweging is zeker ook vrij snel?
Doordat de druk in de accumulator te hoog is perst deze zich weer helemaal leeg met veren, waardoor de zuiger van je cilinder blokkeert tegen de olie aan stangzijde.
Misschien veert hij wel goed met volle bak? Het mooiste is 2 accumulators met verschillende drukken. Mijn ervaring is dat je ze op 40 en 50 Bar moet zetten, maar dat hangt weer af van de afmetingen van je cilinders tov de accumulators.
ilja
@mdoornekamp het voordeel hieraan is ook wel dat je de dissel kan in de hoogte kiezen om de kipper te laten plat te lopen volgens een grote of kleine trekker,
eerst ging ik deze bladgeveerd maken zoals bij dezeure maar het komt even duur uit als met cilinders te werken.
ilja
@Arie_MF om goed te zijn moet je 2 stikstof bollen hebben hebben ze mij gezegt, vol en leeg zodat de cilinders geen klappen moeten op vangen maar mooi veren.
casejxu
@Arie_MF is ook voornamelijk voor de kuilhapper.... dan werkt hij neergaan perfect
ilja
@casejxu hoe heb jj dat dan eigenlijk berekent welke stikstofbol je moest hebben?
Arie_MF
@ilja Zeg dat je cilinders maximaal 15 centimeter inveren(aan de hoge kant denk ik), dat en de diameter van je hefcilinders, dan weet je hoeveel olie er in je accumulator(s) moet kunnen. En op welke druk staat je overstortventiel afgesteld, die druk moet je accumulator minimaal aankunnen. Met de stikstofdruk is het uitproberen(als je daar het gereedschap voor hebt) wat je zelf het fijnst vind.
casejxu
Hadden er op t week noh een liggen... die er op gemaakt
mdoornekamp
@ilja rubbers van nieuwere VGM dumpers. Zk 22 bijvoorbeeld. Misschien heb jij aan 1 wel genoeg, ik betaalde toen 300 euro voor 2 stuks.
Renze
Dat is een kwestie van uitproberen in druk en volume, om zowel leeg als vol goede veerkarakteristiek te krijgen. Werklust was de eerste die een model standaard met stikstofbollen uitrustte in 1986 (WG18 met Lastkompensator, vanaf de D serie standaard op alle modellen) maar destijds was het gewoon een kwestie van proberen omdat ook leidingweerstand en stick-slip effect van de zuigerafdichting meespeelt. Met de simulatiesoftware van tegenwoordig is het wel te benaderen, maar ten eerste kost dat handenvol geld, en dan nog moet je eerst een praktijktest doen om je rekenwaarden te kalibreren... dus gewoon uitproberen 😄
koeienboerontour
Even de diameter van cylinder en zuigerstang meten en de slag meten die je wil dat je cylinder in en uit kan veren. Je berekend de inhoud van de cylinder en die doe je min de inhoud zuigerstang dit is je grote van je stikstof bol . Als je wil dat die zowel leeg als vol veert heb je er 2 nodig de een met meer druk dan de ander. De druk kan altijd door een hydraulisch specialist of luxmechanisatie bedrijf bijgesteld worden
koeienboerontour
Gaat wel om de inhoud van je veer weg
Valtra-Fordpower
@casejxu Kun je die ook uit zetten? Ik wil ook zoiets op de verreiker, ding stuitert mij te veel 😛
atlaspower
@ilja Waarom zo duur, ingewikkeld en onderhouds gevoelig, gebruik inderdaad gewoon rubber, zijn zat holle rubberen eind aanslagen te krijgen, bv van een vrachtwagen as, kost geen drol en is er prima geschikt voor,, ps ik vind je cilinder aan de lange kant, 60 cm is veel te lang
Loeideutz
@Valtra-Fordpower Ik heb zoiets al 15 jaar op de voorlader zitten. Dat heet softdrive. En er zit gewoon een kraantje tussen om hem open of dicht te zetten. Dus wel of niet veren.
hobbyboer
Quote @casejxu:
dat gaat niet bij onze ahlmann

Dat is er toch vrij eenvoudig op te maken, lijkt mij, t-stukje, kraantje en een stukje slang naar de dichtstbijzijnde retour. Of zie ik dat fout?
ilja
@atlaspower 60 cm zou net gepast uit komen.
ilja
@mdoornekamp maar waar heb je deze gekocht of besteld?
jammermaarhelaas
@ilja

Kunnen ze dan ook een deel uitgeschoven gemonteerd worden wanneer de disselboom in "ruststand" staat? Want met belading moet de zuiger naar binnen kunnen om de olie op druk te kunnen brengen en zo de accumulator te laten werken.
De totale "demperslag" dus het totaal wat de zuiger in en uit moet zal afhangen van de inhoud van de accumulatoren en diameter van cilinders. Dit is denk ik bepalend voor de lengte van de cilinders?
ilja
@jammermaarhelaas de bedoeling is als ie afgehangen dan is ie ingetrokken en licht hij op de chassis en als je de kipper aanhangt dan schuif je hem uit volgens hij plat volgt nagelang je trekker, en dan natuurlijk mooi veert
zelf hebben we allemaal 1 assers maar die springen als gek achter je daarom zou ik dit systeem maken this toch voor de zelfde prijs als bladveren.
jammermaarhelaas
@ilja

Als ik jou uitleg lees dan krijg ik het idee dat je demper met een hydrauliek slang op de trekker wilt aansluiten om ze de kipper te stellen?
Dan met een kogelkraan ertussen zodat hij niet wegzakt?
Ik denk dat ik je niet goed begrijp, want het lijkt me geen goed idee?

Misschien is het gebruik van (holle) rubber dempers wel het eenvoudigste en goedkoopste?
ilja
@jammermaarhelaas maar zouden die dan veel dempen en waar haal je ze bij de verdelers die ik ken kan je zoiets niet bestellen.

en het systeem werkt wel, heb het systeem afgekeken van de dezeure hakselwagens, en zien werken.
jammermaarhelaas
Quote @ilja:
en het systeem werkt wel, heb het systeem afgekeken van de dezeure hakselwagens, en zien werken

Was dat daar niet gewoon een hydraulisch verstelbare knikdissel?
casejxu
@Valtra-Fordpower heb er een kogelkraan tussen 😛
casejxu
@hobbyboer hoeft idd niet zo moeilijk te zijn.... maar komt nog 2de op
ilja
@jammermaarhelaas dat weet ik niet je moest kranen open en toe zeten voor je deze kon verstellen, en er stonden 2 stikstofbollen op.
jammermaarhelaas
@ilja

Oke.
ilja
@atlaspower staan geen hole tussen.
atlaspower
@ilja die hebben ze vast wel, zitten bijna onder elke oude aanhanger
ilja
granit-parts.be/product/2209910574/…
is dit mogelijk zo een rubber?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
89