Motor Fendt 103S reviseren

Beste,

Mijn motor heeft de laatste tijd veel last van carderdruk en verlies van olie via de carterdarm.Hierdoor heb ik gesloten om de motor te laten reviseren. Binnen enkele weken ga ik mijn motor laten reviseren bij een bedrijf die daar in gespecialiseerd zijn.
Ik had hierover enkele vragen :
Om de motorblok van het chassis te halen moet je hiervoor de bouten lossen rechts van het groene plaatje? (zie foto aub : tractorfan.nl/picture/928056/)
En wat kan ik verwachten van olie ?
Welke olie moet ik best aflaten om gemakkelijk te kunnen werken?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen .
Alvast bedankt ,
Bert

Deel dit topic

Reacties

Perfect
Ik ben niet zo bekend met fendt. Maar bij z'n soort revisie moet alleen de kop er af en het Carter er onderuit.
Bert103S
Maar ik had graag de motorblok er volledig afgehaald. Dan kunnen ze ondertussen ook de cilinderbussen/ cilinders eens nakijken op slijtage.
Perfect
Daar hoef de motor toch ook niet voor af. Als de kop en carterpan eraf zijn kun je overal bij.
albert-fendt
@Perfect waarschijnlijk wil dat bedrijf een losse motor hebben zonder een hele trekker er aan vast.
appie1967
@Bert103S alleen als de krukas er uit moet moet de motor er tussen weg maar de cilinderbussen en zuiger kunnen worden vervangen in de tractor ,maar als hij er toch tussen weg moet kun je hem bij die bouten delen zonder dat er direct olie uitloopt je komt dan bij de vloeistofkoppeling terecht maar die heeft een aparte aftapplug
Bert103S
@albert-fendt Het bedrijf is inderdaad alleen geïnteresseerd in de losse motor.
Bert103S
@appie1967 Bedankt voor de informatie.
atlaspower
Als je er geen verstand van hebt (aan het lezen) zal ik er mooi zelf vanaf blijven, kan wel eens heel duur worden als er wat naar de kl (stuk gaat) door verkeerd demonteren, en monteren is nog eens een stukje moeilijker, zou hem er mooi aan laten zitten en naar iemand gaan die hem gewoon zo uit elkaar haalt zonder de rest te slopen, scheelt je heel veel tijd en waarschijnlijk ook veel dure extra onderdelen
Bert103S
Maar ik heb ondervonden dat de injectiepomp een beetje mazout verliest. Terwijl hem dan toch binnen is zou ik vragen om de motor een klein beetje op te schroeven aan de mazoutpomp. Hebben jullie daar toevallig ervaring mee?
Wimsumar
Beste Bert103S:
Quote:
alleen geïnteresseerd in de losse motor.

Zoals anderen ook al schrijven, het is vaak niet nodig de motor uit de trekker "los" aan te bieden voor revisie.
Heeft dat 'gespecialiseerde bedrijf' een prijsindicatie gegeven?
matzzz
Mijn 106 ls had ook carterdruk en olie verlies bij de "darm" door het reinigen met de hogedrukspuit op 100 graden van het carterventilatiefilter(op het begin van de slang) is het opgehouden
Bert103S
Beste @Wimsumar

Het is inderdaad wel handiger moest de motor op het chasis blijven staan. Maar het bedrijf had graag enkel de motorblok ontvangen.
Bij het inschakelen van de aftakas begint er iets te rammelen tussen de versnellingsbak en de motorblok. Dus ik vrees dat hij toch sowieso daar zal moeten opgemaakt worden. Mijn bedoeling is om dit(en eventueel de koppeling) ondertussen ook is na te kijken.
jd user
Hoeveel liter olie verbruikt hij dan?.....Want mijn fendt dampt ook ,maar olieverbruik valt best wel mee.
Bert103S
@jd user
Hij verbruikt niet echt super veel olie. Maar ik vrees dat dit in de toekomst wel zou kunnen verslechteren. En in de uitzonderlijke gevallen weigeren te starten.
jd user
Euh tja....Nu kan ik je wel zeggen dat Fendt winterdag slechte starters zijn.Met voorgloeien en een snelle startmotor gaat dat beter,als het werkt.

En nee ,als je de trekker normaal gebruikt ,dan word dat niet slechter.En op tijd je olie verversen ,daarbij behaal je de beste resultaten.
Fast Eddy
@jd user

De 100-serie 3cylinder kan je niet voorgloeien. Als je een goede motor hebt start hij zeer vlot.
Fast Eddy
@Bert103S

Dat slechte starten kan ook aan de brandstofpomp liggen.
old man jose
En als je gaat sleutelen op OPSCHROEVEN aan de pomp kun je volgend jaar gewoon weer reviseren.
marc102
Misschien even off topic maar ik heb een 102s met een 3 cil luchtgekoelde motor, omdat ik deze trekker opgeknapt heb gekocht weet ik niet wat er ooit aan de motor gedaan is.

De motor start altijd perfect zelfs als het koud is echter komt er toch te veel lucht en druppeltjes olie uit de carter ontluchting... olie verbruik is er praktisch niet

Zou ik hetzelfde probleem kunnen hebben als @matzzz hierboven zegt

Je kan me ook een pb sturen

Grt

Marc
matzzz
@marc102

Waarom probeer je het niet gewoon. Is maar even werk en het kan je een hoop geld besparen
marc102
@matzzz Dat ga ik ook zeker proberen, ik zal ook de tekeningen eens gaan bekijken want je zou toch verwachten dat als het filtertje dicht zit de lucht juist moeilijker naar buiten geventileerd kan worden...
matzzz
@marc102 ja precies, maar bij mij heeft het geholpen dus ik hoop bij jou ook
Bert103S
@Fast Eddy
Met startproblemen heb ik voorlopig nog geen problemen.
Maar dat er olie van tussen het kleppendeksel en de motorblok komt gelopen staat mij ook niet echt aan + het feit dat hij carterdruk heeft is ook niet echt ideaal.
Dit is dan ook één van de rede waarom ik hem zou laten reviseren. En ik vrees met enkel nieuwe kleppendeksels te bestellen en segementen dat het probleem niet opgelost is.Ik vrees dat de motorblok eerst zal moeten gevlakt worden.
Bert103S
@Fast Eddy
Ik denk dat er wel voorgloeiweerstanden bestaan voor een Farmer. Ik ben ze toch al enkele keren tegen gekomen op het internet.
Maar zoals je al zei , als de motor nog in goede staat is dan hoef je dit niet te gebruiken.
Bert103S
@old man jose
Wat kan er dan zoal kapot gaan?
Ik veronderstel dat de chasis het zelfde is als een 108 of ben ik verkeerd? Of zijn de chasis/ onderdelen van een 103 lichter gemaakt?
old man jose
@Bert103S
Het hele blok gaat eraan als een of andere betweter eer met een sleutel aan gaat lopen rotzooien.
appie1967
@Bert103S een 108 is anders gebouwd heeft veel zwaardere eindvertraging de bak op zich is wel redelijk het zelfde maar heeft een veel hoger toerental waardoor hij veel meer kracht kan overbrengen en dan word hij in de eindvertraging veel meer vertraagt
daarmee komt de rijsnelheid weer op het zelfde
Bert103S
@appie1967
Bedankt voor de informatie .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
11