Hey,
omdat ik met een slecht werkend contactslot zit (moet echt naar de goeie positie van de sleutel zoeken alvorens ik enig contact krijg), wil ik mijn slot vervangen.
Bij Histoparts nieuw slot besteld, en nu dus op zoek naar een bedradingsschema, want denk niet dat de markeringen overeen komen en zal ook veel draden moeten knippen en strippen.
Heeft er iemand toevallig nog zo'n schema liggen?
Groeten,
David
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
en een nw contact slot is niet zo heel spannend.
goed op de cijfers letten en een voor een over zetten.
Bobine, stroomverdeler
1 Laagspanning
4 Hoogspanning
7 Regelcontact
15 Geschakelde plus (uitgang contactslot)
15a Geschakelde plus na de voorschakelweerstand van bobine en startmotor
Voorgloeischakelaar (dieselmotoren)
17 Starten
19 Gloeien
Batterij
30 Plus van batterij
31 Massa van het voertuig / minpool accu
Elektromotoren
32 Terugvoerleiding
33 Hoofdaansluiting
33b Shuntveld
33L Draairichting Links
33R Draairichting Rechts
Knipperlichtautomaat (impulsgever)
49 Ingang
49a Uitgang
49b Uitgang, tweede knipperlichtrelais
Startmotor
50 Startmotorbediening (direct)
50a Batterijomschakelrelais uitgang voor startmotorbediening
Ruitenwissermotoren
53 Ruitenwissermotor ingang (Plus)
53a Wisser (Plus) eindschakeling
53b Wisser, Shuntwikkeling
53c Elektrische ruitensproeierpomp
53e Wisser, Remwikkeling
53i Wissermotor met permanente magneet en 3e borstel voor hogere snelheid)
Verlichting
54 Remlichten
54L Knipperlichten Links
54R Knipperlichten Rechts
55 Mistlampen
56 Koplampen
56a Grootlicht en controlelampje
56b Dimlicht
56d Grootlichtsignaal
57a Parkeerverlichting
57L Parkeerlicht Links
57R Parkeerlicht Rechts
58 Contour-, achter-, kenteken- en instrumentenverlichting
58d Dashboardverlichtingsdimmer
C1, 2 &3 Knipperlichtindicator 1, 2 &3
Dynamo en Spanningsregelaar
61 Dynamo controlelampje
B+ Batterij Plus
B- Batterij Min
D+ Dynamo Plus
D- Dynamo Min
DF (1 & 2) Dynamoveld (1 & 2)
U, V, W Driefasen gelijkstroom
Geluidsapparatuur
75 Radio, Sigarettenaansteker
76 Luidspreker
Schakelaar
Verbreek- en wisselcontactschakelaar:
81 Ingang
81a Eerste uitgang, Verbreker
81b Tweede uitgang, Verbreker
82 Ingang
82a Eerste uitgang
82b Tweede uitgang
82y Tweede ingang
82z Eerste ingang
Meerstandenschakelaar:
83 Ingang
83a Uitang, stand 1
83b Uitgang, stand 2
83L Uitgang, stand Links
83R Uitgang, stand Rechts
Schakelrelais
85 Relais Min
86 Relais Plus
86a Wikkelingbegin of eerste wikkeling
86b Wikkelingaftakking of tweede wikkeling relaiscontact
87a Normally closed contact
88b Normally open contact
88 Ingang relaiscontact bij verbreek- en wisselcontact
88a Normally closed contact 2
88b Normally open contact 2
88c Derde uitgang
Extra
52 Aanhangersignaal
54g Magneetkleppen voor aanhangerremmen
77 Deursignaal
drive.google.com/file/d/…
Ik ben nu al een tijdje aan het prutsen aan mijn bedrading en het een en ander lijkt toch niet echt te kloppen...
Ik heb alles aangesloten zoals voorzien in het schakelplan.
En als ik vergelijk met de lijst hierboven, lijkt ook alles wel snor te zitten. (Enkel de alternator moet nog aangesloten worden)
Maar...
Als de sleutel NIET in het contact zit, is alles normaal. Niets werkt, niets brandt.
Als de sleutel echter WEL in het contact zit, maar NIET is omgedraaid (dus stand 0), gaat er al een lampje branden van de oliedruk en kan ik de motor starten.
Dit zou toch niet mogen?
In de overige standen is ook nog het een en ander mis, maar mits wat puzzelwerk krijg ik dat wel opgelost (bijv. in stand 1 gaan de lichten wel, maar in stand 2 dan weer niet meer. Terwijl in stand 4 enkel nog een werklichtje brandt). Starten kan ik in alle standen.
Uitgang 15 op de sleutel (geschakelde plus) dienst toch om naar de startknop te gaan, nee? En deze zou toch niet mogen werken met de sleutel op stand 0?
Enige ideeën iemand?
Kan het zijn dat de sleutel gewoon defect is? Het is een basis sleutel van bij Histoparts (type bosch).
Op stand 2en 3 werken de achterlichten uiteraard ook .
Klinkt toch niet helemaal logisch... Want als je dan parkeert en je laat je sleutel er in zitten, loopt de batterij rustig leeg (oliedruklampje brandt heel de tijd)...
En grootlichten zijn dus niet te combineren met de dimlichten, want die laatsten werken niet op stand 3?
Eigenlijk werkt het net zo logisch als een contactslot waarbij je 1 stand heen en weer moet draaien om wel/geen "contact" te maken.
Sleutel indrukken voor te starten, sleutel 1 standje omhoogtrekken (contactlampjes uit doen) na uitzetten.
Gewoon de aanwezigheid van de sleutel in het slot in positie 0, zonder te duwen, te draaien of wat dan ook,... geldt eigenlijk al als eerste positie?
Om de tractor te parkeren MOET de sleutel dus uit het slot!?
Waar geldt dan in godsnaam positie 0 voor!? Voor elk ander mogelijk voertuig geldt: Sleutel helemaal naar links draaien, positie 0 dus: Alles uit! Hier dus niet... Toch nog steeds niet logisch ????
Nee, door de sleutel +/_ 1 cm omhoog te trekken gaan de contactlampjes (oliedruk + laadstroom) uit).
Maar mijn euro begint te vallen (zij het wat laat, maar toch ????).
Mijn verwarring kwam er eigenlijk doordat een van de vorige eigenaars overal schakelaars had tussen geplaatst, waardoor het verdraaien van de sleutel om tussen de verschillende lichten te veranderen overbodig was geworden.
Hierdoor heb ik eigenlijk genoeg aan twee standen: 0=alles uit, en 1=alles aan.
Maar goed, al mijn kabels zaten dus goed.
Ik ga mij schakelaars dan omleiden naar mijn oranje lamp en mijn schijnwerpers achteraan, zo hou ik de rest zoals het hoort op papier.
Een laatste vraagje misschien. Weet iemand waar het blauwe werklichtje in de laatste sleutelpositie eigenlijk voor dient?
Maar het contactslot wat je nu hebt is origineel en zo hoord het.
Dat zal het verklikkerlampje zijn voor "groot licht".
(Daarnaast zitten het oranje verklikkerlampje voor te heet koelwater, het groene voor motoroliedruk en het rode lampje is het laadstroomcontrolelampje).