Trailer ramt huis

Een trailer heeft zaterdagochtend een flinke ravage veroorzaakt in Heeze.
Het gevaarte boorde zich in een huis aan de Ginderover, de doorgaande weg naar Someren.

De trailer hing achter een graafmachine, door onbekende oorzaak is de pen tussen de graafmachine en trailer losgeraakt en toen is de trailer losgeschoten”,

Deel dit topic

Reacties

Gerron
Eigenlijk kan het heel simpel veiliger: Door de pen een dwarspen van 1 cm dik en die weer geborgd met een splitpen. Dit het liefst aan de bovenkant van de trekhaak want dan heb je ook geen last dat gras de splitpen lostrekt als je over een wiers rijdt. Dit systeem zou eigenlijk ook op vrachtwagens moeten zitten want daar kan je ook niet goed zien of het veilig vast zit.
inspecteurfendt
Wie hangt nu zo een aanhanger aan een GRAAFMACHINE?!
Wel spijtig voorval!
walker1
Quote @inspecteurfendt:
Wie hangt nu zo een aanhanger aan een GRAAFMACHINE?!

Ene Raaijmakers zo te zien 😄

Maar dit soort combinaties zie ik wel vaker rijden, dat is gewoon een grondzeef of zo en die loader die de zeef moet laden neemt hem ook mee.
walker1
Quote @Gerron:
Dit systeem zou eigenlijk ook op vrachtwagens moeten zitten want daar kan je ook niet goed zien of het veilig vast zit.

Hoe kom je daaar bij? Vrachtwagens hebben meestal een goede vangmuilkoppeling en daar hoef je niet met pinnen en splitpennen te klooien.
Gerron
@walker1
Je kan aan de buitenkant niet zien of de vangmuil deugt!
walker1
@Gerron Maar hoe vaak verliest een vrachtwagen een aanhanger doordat de vangmuil niet deugt? Zeer zelden, ik zie vaker berichten met losgeschoten wagens door een pin die losschiet.
Gerron
@walker1

Dit zijn alleen al de gevallen die op film staan.
walker1
@Gerron Zucht, ik weet heus wel dat het wel eens mis gaat. Opleggers vliegen er ook wel eens af. Maar ik ben van mening dat een vangmuil veiliger is dan een pin en borgpin.
Gerron
Dat ben ik met je eens maar het kan nog veiliger.
walker1
Bovendien is het een Russisch dashcam filmpje, 90% van de ongevallen in die filmpjes gebeuren omdat ze teveel wodka gezopen hebben.
GROENEDEERE
@Gerron ga je nou schotel opleggers vergelijken met aanhangers?
Misschien ook wat meer ervaring opdoen. Bij een vangmuil zit er altijd wel een verklikker waaraan je kan zien dat de pen goed zit.
Zo'n grondzee heb ik ook geregeld aan de kraan hangen
Gerron
@GROENEDEERE
Aan ervaring heb ik geen gebrek. Die verklikker is geen garantie dat de vangmuil deugt want je kan er niet binnenin kijken. Dit probleem heb je bij een schotel ook.
GROENEDEERE
@Gerron

Ben jij de zo een die de meeste ervaring heeft?
Gerron
@GROENEDEERE
Laat ik een voorbeeld geven toen ik nog bij een transportbedrijf werkte: Er was daar een trekker waarbij de schotel niet helemaal uit zichzelf dicht ging. Je moest dan de hendel even nadrukken met de hand. Deze trekker heeft 2 x met verschillende chauffeurs de oplegger verloren terwijl ze er al een paar uur zo mee hadden rondgereden. Deze chauffeurs wilden beide niet geloven toen ik zei wat het probleem was. Ben ik dan degene die het mis heeft?
walker1
@Gerron Waarom is bij vrachtwagens dan schotel of vangmuil verplicht? volgens jou kunnen ze daar beter ook met pinnen en borgpinnen gaan werken, want veiliger?
walker1
Quote @Gerron:
Laat ik een voorbeeld geven toen ik nog bij een transportbedrijf werkte: Er was daar een trekker waarbij de schotel niet helemaal uit zichzelf dicht ging. Je moest dan de hendel even nadrukken met de hand. Deze trekker heeft 2 x met verschillende chauffeurs de oplegger verloren terwijl ze er al een paar uur zo mee hadden rondgereden. Deze chauffeurs wilden beide niet geloven toen ik zei wat het probleem was. Ben ik dan degene die het mis heeft?

Ja, dan is er iets mis met die schotel, hadden ze gewoon moeten laten maken of vervangen i.p.v. er mee door klooien en 2 x oplegger verliezen.

Sowieso vallen schotel en vangmuil bij vrachtwagens ook onder de apk als ik het goed heb.
Gerron
@walker1
Ik schreef al dat ik het met je eens was dat een vangmuil beter is dan alleen een pen met borgpin. Ik zeg alleen dat een extra pen met borgpin door de vangmuil veiliger is.
walker1
Quote @Gerron:
Ik schreef al dat ik het met je eens was dat een vangmuil beter is dan alleen een pen met borgpin. Ik zeg alleen dat een extra pen met borgpin door de vangmuil veiliger is.

en hoe zie jij die constructie dan voor je???
Gerron
Je zou tussen de muil en de kop en gat kunnen hebben waar de extra pen door gaat.

Wat ik trouwens nog beter zou vinden is een system waarbij de hoofdpen d.m.v. een luchtcilinder in en uit gaat en dan dus geborgd wordt door die pen met borgpin. Als je veel met vangmuilen werkt dan begrijp je wel waarom.
walker1
@Gerron ik zou zeggen, ga het uitvinden en op de markt brengen, misschien heb je wel een gouden idee.
Is dit niks voor jou?
sbs6.nl/programmas/het-beste-idee-van-nederland/…
GROENEDEERE
Bij onze vangmuil zit er een palletje wanneer de pen er goed in zit verdwijnt dat palletje. Betrouwbaar dus. Een weigerende schotel moet gewoon gerepareerd of vervangen worden je bent dan zelf knettergek om Door te rijden ook al verwijt je de collega's voor nalatigheid. Dat filmpje dat je laat zien is ver over onze grenzen waar dat soort gevallen een gewoonte is
Boemrang
Toch is een vangmuil ook zo aan een kraan of loader te maken, echter kan een vangmuil ook mankementen vertonen, niets is heilig....
Toch een goede pen met een goede borging doet zeker zijn werk....
Gerron
Ja,lach er maar om.
Vroeger was er eigenlijk alleen een vangmuil met een hendel om te openen. De laatste jaren heb je ook een systeem waarbij je aan een kabel moet treken. Je wilt niet weten hoe vaak ik onder zo'n truck ben gekropen om met de hand de vangmuil goed dicht te drukken. Maar ja,het systeem is goedgekeurd...
Trekkerman Tom
Laten we gewoon helemaal geen aanhangers en trailers meer gebruiken, en alles zelfrijdend maken... Heb je ook geen last van ondeugdelijke vangmuilen en schotels 😉
old man jose
@Gerron
Als een schotel niet goed sluit is het tijd voor vervanging of controle, of ben je zo ervaren dat je daar gewoon mee blijft door knoeien. Dat geeft dus duidelijk aan hoe ervaren je bent, als je zoiets opmerkt is het je plicht als chauffeur om dit onmiddellijk te melden bij een technische dienst en proberen deze ervan te overtuigen wat de gevolgen kunnen zijn. Ook ben je als chauffeur altijd verantwoordelijk of iets goed is aangekoppeld of niet, deze taak kan en mag je niet aan derde over laten.
old man jose
@GROENEDEERE

10 +++.

Of ze het begrijpen is een andere zaak, zoals mij hier opvalt moeten sommige leden we 300 jaar oud zijn want ze hebben zoveel meegemaakt dat past niet in 1000 dagen.
Gerron
@old man jose
Ik heb bij dat bedrijf vaak dit soort dingen gemeld en omdat er weinig mee gedaan werd heb ik daar ontslag genomen.
Gerron
@old man jose
@GROENEDEERE
Zoals jullie reageren doet mij denken aan zo'n neger die de hele tijd roept dat mensen respect voor hem moeten hebben terwijl hij zelf geen flauw benul heeft wat WEDERZIJDS respect betekent.
Gerron
@GROENEDEERE
Zie mijn vorige reactie.
Boemrang
@Gerron er zijn wel meerdere bedrijven waar het materiaal niet in orde is en ernstige gebreken vertonen...
Dit komt zowel in de transport als in het loonwerk voor...
En ik ben het wel met je eens als je er verschillende malen melding maakt er er gebeurt niets zou ik er niet meer willen werken...
Gerron
@Boemrang
De mensen die er dan wel blijven werken zijn bang dat ze geen werk meer kunnen vinden of het kan ze niets schelen hoe het op het bedrijf gaat zolang ze maar hun loon krijgen.
old man jose
@Gerron

Als je van jezelf vind dat je een bult ervaring hebt en dan zo op een reactie reageert dan denk ik alleen maar Utsalwel
Krissie
Tis toch wel mogelijk om zoon zeef aan een shovel te hangen?
Want zover ik het zie op die foto's is t geen graafmachine maar een shovel. En zolang je hem gewoon goed borgt kan er nimmer iets gebeuren
Gerron
@old man jose
Jullie schrijven steeds dat ik geen ervaring heb. Ik ben de enige die praktijkvoorbeelden geeft waar het mis ging en ik geef een oplossing.
ej-van-de-voort
Het borgen danwel controleren van het spul ontbreekt het weleens aan door gemakzucht, onervarenheid, zeg het maar. ik heb zelf weinig ervaring met schotels of vangmuilen, maar gevoelsmatig en de constructie gezien hebbende lijkt een driekwart dichtvallende ringfeder me nog steeds veiliger dan een pen zonder vergrendeling.

En mocht iemand op een vangmuil ook nog graag een extra pen erdoor drukken, ik denk dat het percentage chauffeurs wat die extra beveiliging consequent zal hanteren niet dermate groot is, als het alleen 'extra' is, en en nu al niet altijd naar gekeken word, zal het dan effect hebben? Weinig vrees is
marc102
@Krissie Het is zal zeker mogelijk zijn om zoon zeef aan een shovel te hangen en het zal ook zeker mogelijk zijn om de (lucht)remmen van de aanhanger via de shovel te laten werken. Maar ik vraag me af of dat hier het geval is.

Echter heeft het wel of niet geremd zijn van de aanhanger natuurlijk niks met het losbreken te maken.

Verder vraag ik me ook af of de verzekering hier iets van gaat vergoeden? Zeker als de combinatie niet geremd is en dus feitelijk niet de weg op mag...
Gerron
@marc102
Als de aanhanger luchtgeremd is dan slaat die op de rem op het moment van losbreken van de slangen. Waarschijnlijk was de schade dan minder.
Gerron
Herstel: De aanhanger HOORT op de rem te slaan bij het losbreken van de slangen.
Boemrang
@Gerron Zo te zien heeft deze loader geen luchtremmen er op zitten....
Wil ze niet graag de kost geven die zo rond rijden zonder dat de remmen werken....
-NEW-HOLLAND-
@Gerron wattwdoenalsiknikstedoeheb.nl
Gerron
@-NEW-HOLLAND-
Er is een ongeluk gebeurd dat voorkomen had kunnen worden. Gelukkig is er niemand overleden.
Stel nou dat een lid van tractorfan in dat huis was en door dit ongeluk overlijdt. Dan wordt hier een pagina geopend waarbij een heleboel mensen sterkte wensen en heeel misschien wordt er dan gekeken of het voorkomen had kunnen worden.
Je kan natuurlijk ook gewoon een inhoudelijke reactie plaatsen. Als mijn idee zo slecht is dan hoor ik dat graag.
fastrac3155
Een vangmuil met blokkeer indicatie werkt gewoon goed schiet die pen er niet in dan is er simpelweg iets mis en moet je gaan kijken wat. Daar is dat pennetje voor bedoeld is een visuele inspectie. Als dit niet fatsoenlijk werkt is er iets mis met je materiaal en moet je het repareren of vervangen. Ik werk ook met vangmuil koppelingen en das je ziet dat het pennetje er niet inzit een keer schokken en 9 vd 10 keer is het opgelost en zit de pen op zn plek.

Maar ik vrees dat dit een gevalletje splitpen vergeten of verloren onderweg (ja dat kan laatst nog gehad met een vervaet,weet zeker dat de splitpen erin zat en toch was ie weg en kwam de pen eruit) en dat de zeef onder het remmen de pen omhoog heeft gedrukt.
Diederikfendt
Wij doen ook zo vaak de puinbreker achter de shovel kan best als t maar goed vast zit
gerben
Zo te zien is de pen wel goed geborgd, de splitpen zit er in. denk eerder dat de pen aan de boven kant afgeknapt is en daardoor om laag is gevallen.
varken
Is de trekbek uit de shovel gevallen dan?
Want ik zie weinig beschadiging aan de shovel trekbek
Wimsumar
Beste Varken:
Quote @varken:
trekbek uit de shovel gevallen

De sleuf in het contragewicht doet dienst als trekbek. Deze lijkt me echter vrij hoog te zitten. Dit gecombineerd met de zeer dikke pen doet mij vermoeden dat deze tijdens de rit op (m)enig moment vastgeklemd heeft gezeten in het trekoog van de aanhanwagen waardoor het handvat boven op de trekpen er bruusk afgedraaid is. De pen is vervolgens op een "vrij" moment onderuit gevallen.
varken
Ik denk dat het best wel zou kunnen kloppen zoals @Wimsumar het vertelt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
1