Aslast tandemaskipper

Bij onze 11 tons kipper is 1 van de 4 geremde naven afgebroken, nu moet er dus een nieuwe op.
Mijn vraag is hoeveel ton moet de nieuwe asstomp minimaal kunnen hebben?
Laadvermogen gedeeld door 4 of is er een andere berekening voor.
Alvast bedankt.

groeten Frans

Deel dit topic

Reacties

old man jose
Als het juist is zit ergens op de as een type plaatje en daar staat het draagvermogen op.
fransfokke
Bij deze helaas niet vandaar de vraag.
hobbyboer
Omdat deze gebroken is zou ik gewoon een slag zwaarder doen, indien mogelijk.
casejxu
Wat is de vierkant formaat van de as?
Favorit614
Bij de trucksloop een traileras ophalen en deze er weer in zetten.
walker1
Quote @fransfokke:
Bij deze helaas niet vandaar de vraag.

je weet denk ik toch wel merk en type van de kipper, dan is het toch wel ergens na te vragen, bij een lmb of zo, wat voor asstomp je moet hebben.

of maak er een foto van, grote kans dat er wel een tf'er is die weet wat je nodig hebt.
fransfokke
@casejxu As is rond 85 en bij t lager is die rond 60. het gaat mij erom of t genoeg is met een 2500 kg as of dat ik in de buurt van 4000 kg moet zoeken.
merk en type van de kipper weet ik wel, maar origineel zou t wwel eens duur kunnen worden. De oude stomp moet uit de tandemas geslepen worden en daar moet n andere in, ik wil t graag 1 keer doen en voorkomen dat ik n te lichte as gebruik.
bartjuh
Beter een slag te zwaar dan een slag te licht. Voor je t weet komen er schatjes op en moet hij nog voller...
casejxu
Dan zou ik 1x ruimer in zetten en eentje nemen die toch wel 5 ton kan sjouwen. Vooral in bochten komen er rare krachten op
Loeideutz
Je moet sowieso uitgaan van het totaalgewicht, niet alleen het laadvermogen, maar dus ook het eigen gewicht. Daar mag je vanaf tellen het gewicht wat op de trekhak rust, per slot van rekening hoeven de banden dat niet te dragen. Daarnaast is het belangrijk om te weten of dat je een starre tandemas of een al dan niet gedwongen gestuurde tandem. Bij een starre tandem moet je er vanuit gaan dat er maar 3 banden zijn die het gewicht moeten dragen. Dit is omdat bij het nemen van een bocht er 2 banden zijn die zijdelings schuiven, en dus op dat moment niet in staat zijn om het hele gewicht te dragen waar ze voor zijn gebouwd. Bij de gestuurde as is dat niet van belang, behalve bij de nalooptandem bij het achteruit rijden. Op dat moment wordt de gestuurde as gefixeerd waardoor het een starre tandem wordt. Omdat dit meestal niet met zulke grote snelheden gebeurt, hoef je daar minder rekening mee te houden. "Afronden" naar boven is dan voldoende. De suggestie die hierboven gedaan wordt om het maar flink sterker te maken, is weinig zinvol. De rest van de kipper is ook gebouwd voor die 11 ton.
Renze
11 ton plus 4 ton eigengewicht min 3 ton oplegdruk is 12 ton, gedeeld door twee is 6 ton minimaal.

Mijn balenwagen heeft een 8 tons tandem, maar er staat "6000kg" in de wielnaaf gegoten. Bij landbouw assen wordt meestal het draagvermogen voor enkel, schamel en tandem opstelling opgegeven, en het draagvermogen bij tandem opstelling is meestal 2/3 van dat bij enkele as.

Je bent dus zeker een 8 tons as ofeen viertons asstomp nodig

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
2