Benzine grasmaaier.

Beste tf'ers,

Ik ben aan het werk met een benzine grasmaaier, maar nu heb ik een vraagje.

In de grasmaaier zit een filter, soort spons, kan ik deze gewoon onder de kraan schoon maken en daarna laten drogen? Of is er een andere manier voor?

Alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
@Niek123 ik neem aan dat je het hebt over de spons van de luchtfilter...
Je zou kunnen proberen om hem met veel lucht schoon te blazen....
Schoon spoelen onder de kraan ben ik geen liefhebber van....
hobbyboer
Als het over je luchtfilter gaat: uitwassen in brandstof, goed uitwringen en daarna motorolie erop doen.
MANAckerdiesel
@hobbyboer vuile motorolie of propere?
hobbyboer
Quote @MANAckerdiesel:
vuile motorolie of propere?

Ik doe altijd propere, maar weet niet of dit noodzakelijk is. Volgens mij is het de bedoeling dat het vuil aan de olie blijft kleven en dat zou met vuile olie ook prima gaan, verwacht ik. Maar waarom? Ben je zo zuinig?
radium45
Uitwassen in benzine (Geen mengsmering) en dan als de spons weer droog is wassen met speciale filterolie. zo deed ik het tenminste altijd met de crossmotoren. Zie bijgevoegd filmpje
jan-reitsma
Je bedoelt het luchtfilter? Als deze erg vuil is is het verstandig om hem simpelweg te vervangen, ze zijn niet duur en het voorkomt onnodige slijtage aan de motor.
Is hij wat stoffig dat kun je hem uitblazen met de compressor. Als er olie in zit kun je hem met een sopje schoonmaken(wel goed laten drogen)
jammermaarhelaas
Een in olie gedrenkt en daarna uitgewreven filterelement (sponsachtig, dus niet een droog papieren filter) kun je gewoon blijven gebruiken als het na schoonmaken (met benzine/wasbenzine) nog heel is.
Pas wanneer de stukken eruit vallen en/of het element sluit niet meer aan, dan moet je hem vervangen (er kan dan ongefilterde lucht langs).

Wassen met water gaat moeilijk omdat het filter vol vette olie zit. In/aan deze olie zit stof/zand/vuil wat er aan is blijven hangen toen de buitenlucht hier doorheen getrokken werd, en door met benzine/wasbenzine te wassen los je de olie op, en komt het vuil mee uit het filter (dit zie je nadien op de bodem van het bakje waarin je dit doet).

Het idee is dat het skelet van de spons vettig is van de olie, hier komt de lucht langs en het vuil kleeft dan aan de olie. De lucht moet dus wel door de open ruimte in de spons-structuur kunnen stromen. Daarom mag de spons niet te vol met olie zitten (vandaar dat hij even uitgeknepen moet worden wanneer er schone olie in is gekomen), dit belemmerd de luchtdoorlaat en knijpt dus de motor.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
2