Vrouwtjeskoppeling

Hallo,

op onze deutz d40L hebben wij een dubbelwerkend ventiel zitten en een vrouwelijke? wat zou je met de vrouwelijke? bijv. kunnen en hoe werkt deze? B.V.D.

Mvg,

Gerben Slijkhuis

Deel dit topic

Reacties

varken
Drukloos return?
deutzfan2000
@varken hoe bedoel je dit?
Loeideutz
Wat bedoelt U met vrouwelijk? Het vrouwelijk/mannelijk heeft alleen maar betrekking op de koppeling, niet het ventiel.
deutzfan2000
@Loeideutz zou dat misschien een enkelwerkend ventiel zijn?
Loeideutz
Dat zou kunnen. Maar dan moet U 2 bedieningshendels voor de hydrauliek hebben. U schrijft namelijk dat U ook al een dubbelwerkend ventiel heeft.
Trekkerman Tom
Kun je er een foto van plaatsen?
deutzfan2000
@Loeideutz ja daarom vroeg ik mij het af want we hebben maar 1 hendel er op zitten.
varken
UITLEG OVER DRUKLOZE RETOUR

De koppeling is rechtstreeks aangesloten op het voorraad vat,
dus de olie kan zonder weerstand (muv de weerstand vd leiding) terug.
Ideaal voor bijvoorbeeld een hydraulisch aangedreven bezem,
je zet dan druk op een kant van het dubbel werkende ventiel, hendel naar voor bijvoorbeeld.
En de motor draait, maar de olie moet ook worden afgevoerd, via een slang.
je kan hem ook in de andere kant van het ventiel doen, maar dan gaat het via het ventiel.
Waardoor het extra weerstand dus warmte dus vermogens verlies oplevert.

En via de drukloze leiding heb je daar minder kans van
Loeideutz
Bij die ene hendel heeft U daar 1 of 2 aansluitkoppelingen bij?
deutzfan2000
@varken er gaat inderdaad 1 leiding naar de voorraad.
deutzfan2000
@varken er gaat inderdaad 1 leiding naar de voorraad.
deutzfan2000
@Trekkerman Tom foto in meer lezen link en ik bedoel het linker ventiel
Loeideutz
Dan heeft U waarschijnlijk 1 enkelwerkend ventiel met een drukloze retour. Volgens mij ook de standaard van die tijd. Dubbelwerkende ventielen waren toen og niet zo algemeen als nu. Zie ook uitleg van meneer @varken
Loeideutz
Op de foto is het linkerventiel een mannetje en het rechter een vrouwtje. Volgens het idee: het mannetje gaat in het vrouwtje.
deutzfan2000
@Loeideutz oke dan heb ik het verkeerd begrepen dus dat is gewoon een retour. bedankt voor de uitleg.
deutzfan2000
@varken bedankt voor de info
varken
Geen dank!
Loeideutz
Geeft niets. Hier op TF leggen we graag iets uit aan een ander. Eenieder hier probeert de ander onbaatzuchtig te helpen. Zodat die ander daarna ook weer iemand kan helpen.
Oldtimer-fan
@varken

Ik heb er ook een vraagje over.
Welke koppeling wordt gebruikt als drukloze retour? Het mannetje of het vrouwtje?
varken
De man op de slang,
De vrouw op de trekker.

maar pin me er niet op vast!
Loeideutz
@Oldtimer-fan Volgens mij is bij oudere trekkers met een enkelwerkend ventiel met 2 koppelingen het vrouwtje de druk kant en het mannetje de drukloze retour. De reden dat er op de trekker 2 verschillende koppelingen gebruikt werden, was om te voorkomen dat de slangen per ongeluk verkeerd ingestoken werden, waardoor de boel dus niet of verkeerd ging werken. Bij een dubbelwerkend ventiel met zweefstand is dat minder erg, je moet alleen de hendel andersom duwen.
Oldtimer-fan
@Loeideutz @varken

Oke. Bedankt!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
3