Verwijderen kogellager

Kan mij iemand zeggen hoe je best en gemakkelijkst een kogellager 6209N-C3 kan verwijderen? dit is een lager die vastzit met een soort inwendige clips waar je niet aan kan.

Deel dit topic

Reacties

T6020 power
TREKKER NUMMER VAN November dacht ik
assink
lager-techniek.eu/index.php/6200-range/…
Ik zie alleen een uitwendige seegerring groef? Dit wordt wel eens gebruikt om de boel axiaal te kunnen borgen volgensmij.
Heb je een afbeelding hoe 't zit?
fastrac3155
Een foto ofzo zou veel duidelijkheid geven.

Maar hij zal er toch op een normale manier uit kunnen, want dr zsl toch ook een nieuwe in moeten
erik9831
@assink is dit een lager met een groef in, of zit de borging aan de buitenkant ?

Bij borging aan de buitenkant met de clips, moet je de clips eerst verwijderen. Hier bestaan speciale tangen voor, om zulke clips te verwijderen.

Daarna het lager uitpersen met een persbank. opletten dat je perst via de goede kant. Het lager moet er uitkomen langs de zijde waar de clips is verwijderd.
mf6290
@assink in de lager zit een uitwendige groef, in het tandwiel waar deze lager in moet zit een inwendige groef, om de lager te monteren moet je eerst een soort clips in de groef van het tandwiel steken, (deze clips past precies in de groef van het lager) daarna pers je de lager in het tandwiel tot aan die clips, dan moet je die clips een beetje open duwen zodat de lager kan passeren, dan pers je de lager verder in het tandwiel totdat de clips in de groef van de lager klikt, de lager is dan geborgen maar hoe je die er dan terug uit krijgt is een grote vraag voor mij. ik heb er al een lager uitgehaald met de snijbrander maar ik ben bang om het tandwiel te beschadigen op die manier.
lager-techniek
Een tang om een seegerring te verwijderen kan je zien op de onderstaande link.
tapeheads.net/showthread.php/?t=14229&page=2

Om terug te komen op de starter van het topic.
de N in de codering is inderdaad alleen de ring groef die in het lager zit.

Indien er gekozen wordt voor de NR/C3 zit er ook een ring in de uitwendige diameter van het lager.
lager-techniek.eu/index.php/6200-range/…

Ik wil eigenlijk gelijk wel gebruik maken van de mogelijkheid om jullie 5% extra korting te geven op onze netto prijzen tot 31 december 2015. Staat jullie artikel er nog niet tussen graag even een mailtje naar info@lager-techniek.eu.

De korting kunnen jullie verzilveren door de kortingcode: tractorfan te gebruiken in de winkelwagen en de korting wordt gelijk zichtbaar.

Voor overige vragen staan wij graag tot jullie beschikking.
mf6290
@erik9831 het is een lager met een groef in, de borging zit dus niet aan de buitenkant maar wel tussen de lager en waar de lager in moet
erik9831
@mf6290 Ok, door de uitleg van @lager-techniek en van jou ben ik daar nu ook achter gekomen 😄

Heb al veel lagers moeten doen op auto's, maar dit is de eerste keer dat ik zo een lager zie met een groefje in. Ik snap het principe en snap dan ook meteen het probleem.

Hoop dat iemand het correcte antwoord weet, ben zelf ook benieuwd nu 😄
mf6290
@lager-techniek het is een lager 6209 N/C3, dit is ook 1 met een ring in de uitwendige diameter. hier kun je niet veel aan doen met een gewone circlips tang denk ik?
mf6290
@erik9831 het is van mij ook de eerste keer dat ik er mee te maken heb, ik had het ook nog nooit gezien
lager-techniek
@mf6290 je hebt helemaal gelijk aan die tang heb je alleen wat als je een seegerring hebt met ogen. In het lager zit een complete ring in 1 stuk.
Wimsumar
Beste MF6290:
Quote @mf6290:
nog nooit gezien

Kort geleden iets vergelijksbaar hier op 't forum: dergelijke lagers schijnen niet los geleverd te worden.

Lees meer:

tractorfan.nl/topic/83487/
mf6290
@Wimsumar dit was inderdaad ongeveer hetzelfde probleem, is van mij van tussentandwielen van een claas disco maaier. de lagers die er van mij in zitten zijn wel los verkrijgbaar, zelfs ik ben er aan geraakt.
assink
Als de lagers niet heel hoeven te blijven, binnenkooi d'r uit trekken. Dan kun je met wat wurmen de binnenring d'r uit krijgen.
En dan op 1 of andere manier de buitenring aan stukken zien te krijgen. Als je ze inslijpt/zaagt en dan de buitenring laat knappen door ze met een koudbeitel te bewerken?
Ik heb anders ook geen idee moet ik zeggen.
dombras
Je kan ook proberen de binnen ring en rolletjes eruit te slaan vervolgens in de buitenring een lasje proberen te leggen hierdoor krimpt de ring en valt hij er vaak zo uit
jd4050
@dombras

Maar als die van binnen geborgt is valt dat niet mee.

Bij een spartametblok wordt ook zon lager gebruikt, maar daar kun beide huishelften van elkaar halen en wordt het lager geborgt door een half ringetje.
dombras
@jd4050 als het tussen het lager en waar het lager in moet zit is het toch tussen de buitenring ?
jd4050
@dombras in de buitenring en in huis zit groef, dus je ziet het ringetje niet zitten
wackywilly
Binnenring eruit meppen. Kogels verwijderen, lasapparaat pakken. En inwendig rondom een rups inlassen. Dan krimpt het lager en kun je hem er zo uitkloppen.
Wimsumar
Beste Lager-Techniek:
Quote @lager-techniek:
5% extra korting

Daar hebben we helemaal niets aan. 😞
Vertel liever hoe het 'buitenringgeborgde' lager (gede)monteerd moet worden A.U.B..
davyke
Is de circlips waar deze mee vastzit een gewone ronde ring. Rond als een asje bedoel ik en niet zoals een gewone circlips die rechthoekig is van vorm? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Als het rond is dan kan je dit loskrijgen door een stevige tik op de lager te geven met een zware hamer (geen van 400 gram, deze is te licht) en dan springt dit normaal van de schok uit elkaar. Persen mag je dit niet doen want dat lukt niet. Je moet dit met een schok loskrijgen. Heb dit ooit ook al voorgehad in een reduktie en toen heb ik dit van iemand anders geleerd.
jammermaarhelaas
Wanneer het benodigde nieuwe lager te koop is voor een redelijke prijs:

Indien lassen of beitelen aan de gave buitenschaal niet gaat, dan zou je, als het onderdeel (tandwiel?) reeds gedemonteerd is, deze buitenste lagerschaal met een beugel-ijzerzaag, reciprozaag of decoupeerzaag met geschikt zaagblad, van binnenuit nagenoeg geheel door kunnen zagen. Vooropgesteld dat het te zagen is. Bij de ijzerzaag even het blad door het gat steken, en dan weer inspannen in de beugelzaag-beugel.
Zo raakt de buitenschaal zijn spanning kwijt, kan naar binnen buigen wanneer je met een beitel/drijver de ring er uit ramt/tikt.

Ook de borgclip komt dan aan het licht en is te verwijderen.
mf6290
@davyke ik begrijp wat je bedoelt, helaas is hij rechthoekig van vorm
Frederick
Zou je het tandwiel niet kunnen opwarmen zodat het uitzet? Dan komt er misschien wat plaats tussen het tandwiel en de buitenring van het lager..
mf6290
@Frederick bij een gewone lager zou dit prima werken maar bij een lager 6209N-C3 werkt dit niet, dit is een lager met borgingclips in de buitenring van het lager
Frederick
Ja, dat heb ik uit de vorige reacties begrepen dat er een borgring tussen zit, maar opwarmen zal toch meer ruimte geven aan de ring? Het is toch ook ooit op de ene of andere manier gemonteerd geweest?
mf6290
@Frederick die clips zit ongeveer 2mm in de buitenring van de lager en 2mm in de binnenring van het tandwiel, met opwarmen kun je nooit aan 2mm speling geraken. om zulk een lager te monteren moet je eerst de clips in de binnenring van het tandwiel steken, daarna pers je de lager in het tandwiel tot aan de clips, dan de clips open rekken en de lager door persen, dan springt de clips in de groef van de lager
basia
@mf6290

ja , als je dan het lager uit het tandwiel wilt hebben , blijft er weinig over dan het lager te "slopen" .

Je zou kunnen proberen het tandwiel goed te ondersteunen zodat het niet breekt , en dan op het lager persen en kijken wat er kapot gaat , als je geluk hebt gaat de clip kapot als je minder geluk hebt breekt er een gedeelte uit het tandwiel ,waar de borgring (clip) in zit .

Dit soort constructies kom je steeds meer tegen in de ook auto wereld , dat je makkelijk iets in elkaar "klikt" maar bij reparatie veel kapot maakt , en dus meerdere delen nieuw moet kopen . (helaas , maar heeft vaak met productie kosten te maken waarschijnlijk )
mf6290
@basia ik heb er 1 proberen te verwijderen door het tandwiel op te warmen, tandwiel goed ondersteunen en dan lager eruit persen, het gaf een enorme knal, de lager sprong eruit, de clips was in 2 delen en een barst in het tandwiel, dit was dus niet echt ideaal, de volgende 2 heb ik verwijdert met de snijbrander maar dan moet je veel geluk hebben om het tandwiel niet te beschadigen
Wimsumar
Beste MF6290:
Quote:
snijbrander

Ligt het lager te diep in het tandwiel om de buitenring met een slijpschijf(je) (deels) in/door te snijden zodat je met een beitel er stukken (V-vormig) uit/af kan breken?
mf6290
@Wimsumar buitendiameter van de lager is 85mm, is te klein om veel te kunnen in slijpen
Wimsumar
Beste MF6290:
Quote:
85mm

Met ook zo'n diameter slijpschijfje (op een klein haaks slijpmachientje) is dan toch wel wat mogelijk, dunkt me(?).
robbertk
Dremel?
Wimsumar
Beste RobbertK
Quote @robbertk:
Dremel?

Dat is het ultime gereedschap hiervoor.

Xmas 2015? 😉

dremeleurope.com/nl/nl/
ronald73
Quote @mf6290:
ik heb er 1 proberen te verwijderen door het tandwiel op te warmen, tandwiel goed ondersteunen en dan lager eruit persen, het gaf een enorme knal, de lager sprong eruit, de clips was in 2 delen en een barst in het tandwiel, dit was dus niet echt ideaal, de volgende 2 heb ik verwijdert met de snijbrander maar dan moet je veel geluk hebben om het tandwiel niet te beschadigen

Om je een beetje gerust te stellen: in elke strijd sneuvelen ook wel eens onschuldige slachtoffers 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
26