Verwijderen kogellager
Kan mij iemand zeggen hoe je best en gemakkelijkst een kogellager 6209N-C3 kan verwijderen? dit is een lager die vastzit met een soort inwendige clips waar je niet aan kan.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik zie alleen een uitwendige seegerring groef? Dit wordt wel eens gebruikt om de boel axiaal te kunnen borgen volgensmij.
Heb je een afbeelding hoe 't zit?
Maar hij zal er toch op een normale manier uit kunnen, want dr zsl toch ook een nieuwe in moeten
Bij borging aan de buitenkant met de clips, moet je de clips eerst verwijderen. Hier bestaan speciale tangen voor, om zulke clips te verwijderen.
Daarna het lager uitpersen met een persbank. opletten dat je perst via de goede kant. Het lager moet er uitkomen langs de zijde waar de clips is verwijderd.
tapeheads.net/showthread.php/?t=14229&page=2
Om terug te komen op de starter van het topic.
de N in de codering is inderdaad alleen de ring groef die in het lager zit.
Indien er gekozen wordt voor de NR/C3 zit er ook een ring in de uitwendige diameter van het lager.
lager-techniek.eu/index.php/6200-range/…
Ik wil eigenlijk gelijk wel gebruik maken van de mogelijkheid om jullie 5% extra korting te geven op onze netto prijzen tot 31 december 2015. Staat jullie artikel er nog niet tussen graag even een mailtje naar info@lager-techniek.eu.
De korting kunnen jullie verzilveren door de kortingcode: tractorfan te gebruiken in de winkelwagen en de korting wordt gelijk zichtbaar.
Voor overige vragen staan wij graag tot jullie beschikking.
Heb al veel lagers moeten doen op auto's, maar dit is de eerste keer dat ik zo een lager zie met een groefje in. Ik snap het principe en snap dan ook meteen het probleem.
Hoop dat iemand het correcte antwoord weet, ben zelf ook benieuwd nu
Kort geleden iets vergelijksbaar hier op 't forum: dergelijke lagers schijnen niet los geleverd te worden.
Lees meer:
tractorfan.nl/topic/83487/
En dan op 1 of andere manier de buitenring aan stukken zien te krijgen. Als je ze inslijpt/zaagt en dan de buitenring laat knappen door ze met een koudbeitel te bewerken?
Ik heb anders ook geen idee moet ik zeggen.
Maar als die van binnen geborgt is valt dat niet mee.
Bij een spartametblok wordt ook zon lager gebruikt, maar daar kun beide huishelften van elkaar halen en wordt het lager geborgt door een half ringetje.
Daar hebben we helemaal niets aan.
Vertel liever hoe het 'buitenringgeborgde' lager (gede)monteerd moet worden A.U.B..
Indien lassen of beitelen aan de gave buitenschaal niet gaat, dan zou je, als het onderdeel (tandwiel?) reeds gedemonteerd is, deze buitenste lagerschaal met een beugel-ijzerzaag, reciprozaag of decoupeerzaag met geschikt zaagblad, van binnenuit nagenoeg geheel door kunnen zagen. Vooropgesteld dat het te zagen is. Bij de ijzerzaag even het blad door het gat steken, en dan weer inspannen in de beugelzaag-beugel.
Zo raakt de buitenschaal zijn spanning kwijt, kan naar binnen buigen wanneer je met een beitel/drijver de ring er uit ramt/tikt.
Ook de borgclip komt dan aan het licht en is te verwijderen.
ja , als je dan het lager uit het tandwiel wilt hebben , blijft er weinig over dan het lager te "slopen" .
Je zou kunnen proberen het tandwiel goed te ondersteunen zodat het niet breekt , en dan op het lager persen en kijken wat er kapot gaat , als je geluk hebt gaat de clip kapot als je minder geluk hebt breekt er een gedeelte uit het tandwiel ,waar de borgring (clip) in zit .
Dit soort constructies kom je steeds meer tegen in de ook auto wereld , dat je makkelijk iets in elkaar "klikt" maar bij reparatie veel kapot maakt , en dus meerdere delen nieuw moet kopen . (helaas , maar heeft vaak met productie kosten te maken waarschijnlijk )
Ligt het lager te diep in het tandwiel om de buitenring met een slijpschijf(je) (deels) in/door te snijden zodat je met een beitel er stukken (V-vormig) uit/af kan breken?
Met ook zo'n diameter slijpschijfje (op een klein haaks slijpmachientje) is dan toch wel wat mogelijk, dunkt me(?).
Dat is het ultime gereedschap hiervoor.
Xmas 2015?
dremeleurope.com/nl/nl/
Om je een beetje gerust te stellen: in elke strijd sneuvelen ook wel eens onschuldige slachtoffers