Illustratie van:

Fendt 108 LS - extreme trilling door lucht in de olie

Beste tf'ers,

Mijn fendt 108ls heeft last van extreme trillingen onder andere aan het stuur(asje), de hef en zitting trilt. Ik ben er al achter dat het hoogstwaarschijnlijk lucht is. Ik heb het hydrauliek filter vervangen, aanzuig filter schoongemaakt en er zit nieuwe hydraulische olie in. Er is nog niks veranderd... ik weet zo niet meer waar ik het zoeken moet en kon op tf ook nog niks vinden.

(het getril was al zo toen ik hem kocht, alleen had ik nog geen ervaring met een LS cabine en dacht dat t zo hoorde)

Graag jullie reactie.

mvg,
Fokke

Deel dit topic

Reacties

Gerron
Misschien zit er in de aanzuigleiding een blokkade.
Mc Fendt
@Gerron Ik heb de hele leiding er af gehad om het filter te verschonen, ben niets tegen gekomen, er zat alleen in het puntje een beetje rommel en slijpsel maar dat kon de opstopping niet veroorzaken in mijn opinie
Wimsumar
Beste Mc Fendt:
Quote @Mc Fendt:
opstopping

Mijn gedachten gaan naar het oliestroomreduceerventiel welke de olie voor de hydraulische besturing van het systeem afsplitst.

P.S.: Wanneer treedt het probleem op?
Altijd of alleen bij warme/koude olie?
licht of zwaar hefwerk?
Mc Fendt
@Wimsumar

het trillen begint bij 1500 toeren en hoger, daar onder is alles goed.

trilt altijd, met warme olie word het ook niet beter.

het trillen van het stuur gaat altijd door zeg maar, ook als je stuurt.

in de hef alleen als die echt moet tillen, zwaarder hefwerk.

bedankt voor je reactie, hoop dat je hier wat mee kunt.
Favorit614
@Mc Fendt als de oliepomp op de distributie zit , grote kans op de keerring vd oliepomp.
Deze kun je los vervangen zonder de pomp te hoeven slopen.
Pomp demonteren , het tandwiel er af spie er uit, (seegerring denk dat ie er voor zit) , en schroef in de keerring draaien , dan wip je hem er zo uit.
basia
@Favorit614

Als deze keerring kapot is , heb je in een mum van tijd het carter vol met hydrauliek olie volgens mij ; deze houdt toch de hydro-olie tegen ?

Zoals wimsumar ;

zit ook meer te denken aan de regelklep van het stuurhuis ; die als een soort overdruk klep werkt en b.v. 10 bar gebruikt voor het stuurhuis en de rest doorpomp naar de hef
Of de pomp zelf zou de oorzaak kunnen zijn ; maar dan geeft het meestal ook een naar jankend geluid bij pompen .
appie1967
@basia ik ga voor de keerring van @favorit614 daar zou hij prima lucht mee kunnen trekken bij de ford 5000 werkt het ook zo laat wel wat olie naar carter maar trekt ook lucht mee kun je bij die ford,s mooi zien door het dopje van het voorraad tankje er af te doen met draaiende motor bij schuimvorming keerring vervangen ,bij fendt is dat wat lastiger te zien maar die keerring is redelijk eenvoudig te vervangen helpt het niet dan is die van jullie idd ook een optie
basia
@appie1967

Ik had al het idee ; hier moeten we De fendt specialist Appie even raadplegen !

Misschien is bij sommige pompen deze keerring eenvoudig te vervangen ; maar ik heb hier een Bosch pomp liggen , daar moet het achterschild er wel af omdat de keering naar binnen er uit moet (i.v.m. uitdrukken door oliedruk ?)

Misschien kan Mc Fendt met b.v. een Hydrauliek-slang de stuur-inrichtig omzeilen en kijken dat dat ook verbetering geeft
appie1967
@basia dat is mss wel het simpelst ,de olie pomp kan vrij simpel uit elkaar zit weinig spectaculeers in
Favorit614
Quote @basia:
Als deze keerring kapot is , heb je in een mum van tijd het carter vol met hydrauliek olie volgens mij ; deze houdt toch de hydro-olie tegen

normaal wel ja.
Maar vaak heb je in het carter overdruk.
En aangezien lucht dunner is dan olie,wil een oliepomp wel iets lucht happen via de keerring.
Zelf aan den lijve ondervonden dat de stuurolie vd 614 schuimde.
Orbitrol en stuurcilinder , filters vervangen , en nog *** , keerring vervangen toen was ut over
basia
@Favorit614

Mooi praktijk voorbeeld dus ,dat een keerringetje van 30x17x7 de oorzaak kan zijn van een dergelijk probleem .
Fendttrisixfan
Quote @Favorit614:
stuurolie vd 614 schuimde.

dit heb ik ook al heel lang en ook nog nooit probleem gevonden, maar kan is dus groot dat het de dichting is?
Favorit614
Quote @Fendttrisixfan:
dit heb ik ook al heel lang en ook nog nooit probleem

Tot dat ie er overheen schuimt.
Mc Fendt
Bedankt voor jullie reacties!

maar net zoals @basia al zei, als de keerring lek ik zou de olie toch in het carter stromen?@Favorit614 het doseerventiel heb ik nog nooit van gehoord, hoe kan zoiets van de 'tijd' gaan?? @appie1967

Ik zal morgen eens bij Meinderts en Vd heuvel horen en dit probleem opschotelen, ik heb nu in iedergeval wat meer om er specifieker over te vertellen/uit te leggen!
Mc Fendt
Maar morgen eerst kijken of de olie ook schuimt.
Fendttrisixfan
@Favorit614

Goed lezen, probleem nog nooit gevonden...
appie1967
@Mc Fendt van tijd zou ik niet willen noemen het is een verdeler die de olie verdeeld in zoveel cc voor besturing rest hef als hij niet zwaar stuurd zal hiermee wss niet veel aan de hand zijn
Favorit614
Quote @Fendttrisixfan:
nooit gevonden

Hahaha wel goed gezocht 😃
Mc Fendt
@appie1967 @basia @Wimsumar

Heb de opbrengsten laten testen bij het Mechanisatie bedrijf en de uitslagen zijn te laag, hij zou (op de pomp gemeten) 180BAR en 39,1Liter op moeten brengen maar hij brengt maar 160BAR en 26,2Liter op.
er zal dus een nieuwe pomp op moeten.

In ieder geval bedankt voor de nuttige reacties !
basia
@Mc Fendt

Je kunt overwegen een nieuw pompje te bestellen bij Hess=Hydraulik .
Heb ik goede ervaringen mee ; ook al eens een bij hun besteld .
Voor Fendt leverbaar in 14,16,19 en 22 cc per/omw ; dus even kijken wat er op zit .
Nieuw pompje voor 115 euro en ik meende ong. 7 euro verzendkosten . Sorry ik zie net 15 euro verzenden .
Maar dan nog; hier ben je denk ik duurder uit .
Mc Fendt
@basia @appie1967 @Favorit614

De 108 is weer klaar!

Na lang zoeken is de oorzaak gevonden. heb er een nieuwe pomp op gezet, resultaat: niks verbeterd. toen heb ik de balancer op tijd gezet, deze stond lang niet op tijd. Resultaat: iets verbeterd maar nog lang niet zo het hoort. Heb de trekker naar Meinderts Wergea gebracht en daar hebben ze hem gemaakt. de oorzaak: het vliegwiel zat los. heb zoiets nog nooit gehoord.

wilde dit toch even met jullie delen aangezien jullie veel hebben mee gedacht, dank daarvoor.
Wimsumar
Beste MC Fendt:
Quote @Mc Fendt:
het vliegwiel zat los

Dat is inderdaad niet bepaald het eerste waar je aan denkt bij de omschrijving van de storing in de topicopening. 😉

P.S.: Hoe heeft het vliegwiel los kunnen raken?
basia
@Wimsumar

Niet het vliegwiel zat los ; maar de rij-koppelings drager achter op de tussenbak .
Waarschijnlijk na een reparatie de speciale moer niet goed vastgezet ( moet goed vast ; met loctite moer borgmiddel )

Is een speciale moer M 28x1,5 .

Dus de trilling werd veroorzaakt door onbalans koppeling ;
heb er zelf ook nog nooit van gehoord ; maar had het deze week ook vernomen van de planner van Meinderts .

Mocht het vliegwiel (motor) losraken ; dan verlies je denk ik ook de olie in de vloeistofkoppeling ; want deze lekt dan tussen krukas en vliegwiel door naar buiten .
Mc Fendt
@basia Precies wat u zegt.
Favorit614
Ha , een moer met 4 inkepingen.
De koppelingsdrager heb ik vroeger zelf ook al eens aan stukken gehad.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 108 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
6