Deutz D10006 - International 1046 achterbrug

Mijn 10006 met zf achter brug loopt op 710 banden slechts 32kmh, een 1246 loopt op nagenoeg even hoge banden 40kmh. waar zit hem dit verschil in? want mij is verteld dat de achterbrug in grote lijnen gelijk is
dx11

Reacties

Steyr thomas
Prise as, kroon en pignon en eindvertragingen. Daar zijn zo veel verschillende uitvoeringen in.
selten
Zover ik weet in de snelheid in de bak. Deutz heeft kleinere voorwiele bij 4wd dan bijv inter. Inter weer kleiner dan Steyr. Zover ik heb begrepen is de eindvertraging dan anders.
Volgens mij kun je met eindvertraging van steyr rond de 45 uitkomen. Als ik t goed begreep 😉
dx11
@selten dat van de banden ivm voorloop is sowieso niet waar
Steyr thomas
@selten
Die 4wd overbrenging zit m gewoon in de tandwielen van de 4wd aandrijfbak. ik heb een inter 4wd bak er tegen zitten, maar heb hier mn eigen tandwielen van de steyr in zitten omdat ik niet zulke kleine voorbandjes wilde..
Steyr thomas
@dx11 Mijn Steyr 1090 loopt op 650/38 ook maar een kleine 29 km/h, terwijl een 1100 op de standaard 18.4R34 banden al 32 haalt. het grootste verschil zit hem in de price as(groepenschakeling)
selten
@dx11
Zover ik weet werd Deutz op 20' voorbanden geleverd. Bij dezelfde maat bij Steyr lag er 24' op.
Steyr thomas
@selten Dat is allemaal boekenwijsheid Markske 😃
favorit10s
Zit er onder een 10006 ook een zf T330 achterbrug? Onder een 1246 zit volgens mij een nieuwer een zwaarder type met een andere eind aandrijving.
dx11
@selten je sprak over de inter. maar als het goed begrijp heeft de Steyr 1100 de zelfde achterbrug? en de Fendt 600 toch ook?
selten
@dx11
Dat is correct en tevens juist!
favorit10s
Bij de 600 s serie heeft de 610s dezelfde achterbrug als de 9006 en daarboven een type zwaarder
goeiedag eem
Hoe snel als mijn 10006A loopt op 600x65x38 kan ik nog niet zeggen maar wel harder als 27 km/h en die is van bouwjaar 75/76 en daar ligt een TW3311 bak in. Zijn er nog meer merken/types van trekkers waar deze bak ook achterligt, ben ik wel benieuwd naar
Arrie94
Voorloop klopt wel? Zo nee dan moet je een lichtere/snellere achteras. In grote lijnen zijn de bakken idd gelijk, maar de details ga je pas ontdekken als je bakken gaat samenvoegen. Bakhuizen wordt altijd verteld dat ze gelijk zijn, maar nee hoor (grrrr)... 2 lagerpassingen zijn rond '74 veranderd, omdat de assen een halve cm dikker werden. Lagers in nieuwe passing met oude as kan niet, andersom ook niet. Dit geldt alleen voor de beide ingaande assen, dus lagerpassing voorin de bak van de (holle) rij-as, en in het eerste tussenschot voor (massieve dunne) aftakas-as. Beide assen zijn dus 1 keer in het bakhuis gelagerd, verder steunen ze elkaar met 2 naaldlagertjes.

Nu kunnen het 2 dingen zijn waardoor jou snelheid laag is. Wat Fendt boekenwijsheid:
1) Het schakeltandwiel van de 6e versnelling heeft doorgaans 48 tanden, de 25km uitvoering heeft er 45. (Alleen 614s altijd 45, maar heeft erg snelle groepen, maar dat komt zo.) Het tegentandwiel heeft dan doorgaans 22 tanden, bij 25km zijn dat er 25. Met deze verhouding ga je van 30 naar 24,75 km/u (30km*45/48*22/25). Zou een mogelijkheid kunnen zijn.

2) Er zijn erg veel soorten groepen, je kan met groepen van het topmodel de kleinste 40 laten lopen op standaard banden, dus 50 met hele grote maten. Hier verhouding priceas:schakeltandwiel hoge groep (voorin zichtbaarboven de bak als schakeldeksel +stangen weg zijn, stelt niks voor)
Favorit 4, 10 en 610s hadden 26:43
Favorit 11, 611s en 12 hadden 28:41
Favorit 612s had 31:41
Favorit 614s had 36:39.

Dus groepen van een 612 in een 610 (wat weleens gedaan wordt), van 30 naar 37,5. Zou het lukken van een 614s in een 610, dan wordt het 45,8. Alleen heeft deze al een dikkere priseas en schuine vertanding dacht ik, maar voor het idee. Achterassen en diff corrigeren grotendeels het verschil in deze baksnelheden. Jammer dat kroon pignon niet in het boek staat, alleen staat er dat het een set is, geen aantal tandjes...

Wil je de groepen gaan vervangen, moet je ALLES van de groepen vervangen, want de ingaande as heeft 2 tandwielen, 1 voor de hoge groep (hierboven dus genoemd) en de ander voor de lage groep en het extra tandwiel voor de achteruit, die zit in de bak-wand (achter het luik van de aftakaskeuzehendel). Vervang je er 1, dan mag je ze allemaal doen.

Hopelijk kan je hier wat mee 😉
Arrie94
@goeiedag eem Deutz, Fendt, Steyr, Eicher, Schlüter en IHC uit m'n hoofd, maar dat baknummer bij Fendt niet dacht ik, 611 had een 3312 staat hier:

fendt-prospekte.jimdo.com/favorit-spezial/

Ook heel interessant om (het deel over getriebe) eens door te nemen.
Fendt926Driver
Weet niet waar het verschil vandaan komt maar jan kan het thuis zo testen. De aandrijvings as van de 4wd loopt bij een inter tegen de klok in en bij een fendt met de klok mee. Weet niet hoe een 100 06 dat heeft
lindehydrocart30
Onze 7506 heeft een T325/2 dacht ik, die loopt op standaard 16.9,34 banden al 38kmh. En onze schluter 1250 heeft een T3315, die loopt 40.
Arrie94
@lindehydrocart30 En de 610?
lindehydrocart30
@Arrie94

ehm, die hebben we niet meer, maar die liep geen 40, ik schat zo'n 34 ofzo 😄, met 18.4x38
Arrie94
@lindehydrocart30 Kan goed kloppen ja, door de iets hogere banden idd.
dx11
@Arrie94 dus als ik het goed begrijp zou ik met de bak van een 614 en de differentieel en eind vertraging van de 10006 een er snelle trekker krijgen? dan klopt de voor loop niet meer maar verder zou het dus kunnen. en met dat van een 612 zou ik ook al een mooie snelheid halen. jullie weten waarschijnlijk niet of dat hele zooitje onderling uit te wisselen is?
Arrie94
@dx11 Klopt helemaal wat je zegt. Van een 8006 en 612 zijn de 6 versnellingen zelf en het diff gelijk. De groepen, achteras en 4wd anders. Er is dus heel veel mogelijk, zorg alleen dat het beide óf van voor 74 is, óf erna. Dat wordt in die ene link (Favorit-special) uitgelegd met een priseas met diameter 70 oud en 75 jong. Dat probleem had ik dus ook, 612 was oud, de 8006 bak was veel jonger (en weinig gebruikt 😃 )
jeroen946
Onze 946 loopt met 20.8 r 38 45 met 2500 toeren, het verschil bij een 946 en 1046 zit hem in het eind van de trompet, dat is wat ik er van weet, en dat de deutz 9006 de zelfde eind verstaging heeft dan een inter 946.
Wel appart onze 8006 spezial bj1977, loopt op de kleine achterbanden (zie profiel) al 39km/h. Historie van de bak is niet bekend.
1046
Ik hoort et al , zit dus een hoop verschil in de zf achterbruggen
Valtra-Fordpower
@Deutz 8006spezial

special... Is dat ook niet onderdeel van een snelle trekkert?
Jarno1h
Heeft die 10006 dan toevallig geen snelgang? Mijn 7506 uit 1969 op 600/65 r38 loopt rond de 40.
Steyr thomas
Ik heb bij mijn steyr 1090 nu eindaandrijvingen van een 10006 deutz er aan zitten, deze kwamen qua overbrenging precies overeen. had er eerst van een 1046 gekocht, maar deze waren veel te traag.
Steyr thomas
Ik heb bij mijn steyr 1090 nu eindaandrijvingen van een 10006 deutz er aan zitten, deze kwamen qua overbrenging precies overeen. had er eerst van een 1046 gekocht, maar deze waren veel te traag.
@Valtra-Fordpower nee meende dat dat met volledig gesynchroniseerde bak te maken had en met luxe cabine.

@RobDeutz104 zou het kunnen dat de overbrengingen in een spezial ook weer anders zijn?
dx11
Quote @favorit10s:
Zit er onder een 10006 ook een zf T330 achterbrug?
heb Ff gekeken af t3311 staat er op
dx11
Quote @Steyr thomas:
eerst van een 1046 gekocht, maar deze waren veel te traag.
een 1046 bak met 10006 Assen loopt dus ook sneller?
Steyr thomas
@dx11 ja dat zou al een heel stuk sneller moeten gaan ja
dx11
@Arrie94 je weet niet toevallig welk type bak snel is en welke traag? ik heb namelijk zelf de 3311 kwam ik achtet
Arrie94
@dx11 Nee geen idee. Bij Fendt komt die niet voor, althans niet dat ik weet.

Edit, als je onderstaand bericht leest, dan weet ik het nu dus wel: In principe moet je een 3400 bak nemen met 3300 assen. Want een 1046 heeft een 3401 en 1246 een 3411. 13006 een 3402 en 612/614 een 3404. Hiermee kom je een end in de richting dus, inhoudelijk vrijwel gelijk, maar merken hebben hun eigen types hier.
Arrie94
@Steyr thomas @dx11 De achteras van een 1046 is hetzelfde als van de 612/614 (zie in de link die link naar mijn trekker) zeker, en die van een 10006 is van die trekker op de foto? Dus zelfde als die 614s, wat origineel een 611s was...?
Steyr thomas
@Arrie94 Nope, de huizen van die zware eindaandrijvingen zien er op het eerste gezicht allemaal hetzelfde uit. maar zet je ze op de grond en ga je het aantal omwentelingen tellen totdat de naaf een volledige omwenteling heeft gemaakt, dan zie je pas dat er onderling veel verschil in zit.
Arrie94
@Steyr thomas Weet je zeker dat de behuizing van de eindvertraging even breed en hoog is? 611 is smaller dan 612.

Je zou zeggen dat ze uiterlijk ook verschillen:
tractorfan.nl/picture/726111/
tractorfan.nl/picture/789417/
Jarno1h
Dan zit er nog aardig verschil in die achterassen en eindaandrijvingen. Ik zelf heb kleine ZF steek en mijn trekker loopt vrij hard. Ik ken ook een 9006 met grote ZF steek die een stuk langzamer loopt op grotere banden en zelfde bak.
lindehydrocart30
Dat verschil in dikte van eindaandrijvingen komt volgens mij weer door het verschil in remmen, de ene trommelremmen, en de andere natte schijfremmen?
lindehydrocart30
Oja, en voor de mensen met versnellingsbak onderdelen:

Ik ben bezig met onze Schluter 1250, en die schiet uit de achteruitversnelling. nu heb ik de bak los en zie dat er van die schakelringen de tandjes aardig versleten zijn. wie heeft hier nog onderdelen van liggen? bak is een T3315
Arrie94
@lindehydrocart30 Allemaal trommelremmen, tot de laatste 1455 in 1996 aan toe 😉 De eindvertraging is totaal anders, zat ik net te kijken. De lichten hebben satellietwielen met 23 tanden, de grote met 43 tanden, alleen iets fijner vertand, maar zijn echt een stuk breder, zoals op de 2 foto's ook wel te zien is. (vierkant of taps toelopend)

Is het lager nog wel goed? Dat zijn de zwakke punten van de bakken. Dan zou je er over kunnen denken om gewoon het tandwiel te vervangen. Hij is wel recht vertand zeker, of al schuin? Je zou Sybren Hof uit Terwispel eens kunnen vragen 😉
Arrie94
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D10006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!