De voorlader wou niet meer omhoog en bij nader onderzoek blijkt dat er een koffiekleurige smurrie als smeermiddel in de achterbrug zit
De smurrie er laten uit lopen en het gaasfilter zat ook potdicht (zie foto's in album).
Vragen :
1) hoe krijg ik deze smurrie er helemaal uit ?
2) ik las ergens iets van een filter, waar vind ik die ?
3) deze trekker heeft een Brevetto hefdeksel. Waar moet ik op letten alvorens deze los te maken ? Moet deze in een bepaalde stand staan ? Kan er iets loskomen en invallen ?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
het filter is onder in de achterbrug te vinden en kun je er uit halen door het onderdeksel te verwijderen, dit filter kun je ook met diesel uitspoelen en weer terug plaatsen.
een brevetto hefdeksel heb ik nooit los gehad maar daar kunnen @RPCounty en @fordsonpowernuf je waarschijnlijk wel meer over vertellen
De specialisten zullen daar wel kunnen op antwoorden
@samie 80w90 is standaard olie voor een fordson major.
Die hebben er bij Fordson destijds een (workshop)boek voor gemaakt:
Vanaf pdf blz nr. 119 "Hydraulisch systeem" (op 132 de tekening)
[url]lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…]
Nog wat leesvoer bij de koffie:
[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
Handleiding Fordson Super Major:
[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
Onderdelenboek:
[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
Pdf blz 15 hydrauliekfilter (de)montage:
[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
80w90 krijg je toch nooit mooi door de pomp om de voorlader mee te bedienen?
heb vroeger thuis gewerkt op 2 majors met voorlader maar dat stuk van de olie is niet echt blijven hangen
Wat betreft de voorlader lijkt het me sowieso geen probleem omdat deze dubbelwerkende hef cilinders heeft.
Misschien voor een Major zonder hef/hydraulisch systeem.
Plan de graissage (zie bij "Transmission"):
[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
@ Cyclonedriver: Neem voor deze trekker S.T.O.U. 15W30 olie op voorraad. Deze multifunctionele olie kan in alle reservoirs. Je hoeft maar 1 soort olie te hebben (vermenging/verkeerd gebruik onmogelijk).
Mijn baas word gesponsord door Eurol, vandaar dat ik goedkoop aan olie kan geraken.
Ik vermoed dat ik de olie van de achteras wel 2 à 3 keer ga moeten verversen eer al de vuiligheid en vocht er uit zal zijn.
Of geeft dit te veel problemen (lucht ?) bij het terug in werking stellen ?
Mag ik die ook met diesel doorspoelen ?
Ja, zeker doen. Daar zitten nog vele liters vervuilde olie in die o nog vrij gemakkelijk te verwijderen zijn
Met diesel doorspoelen is haast niet te doen. Daarbij, diesel is ook niet gratis en stinkt veel te erg om er mee te werken.
Het met zeer korte termijn 2 à 3 keer opnieuw verversen is in verhouding tot de waarde en het gebruik van de trekker niet beslist nodig. Zie eerst maar aan hoe het geheel voor en na de 'koffie' werkt.
Ja, zeker doen. Daar zitten nog vele liters vervuilde olie in die nog vrij gemakkelijk te verwijderen zijn
Met diesel doorspoelen is haast niet te doen. Daarbij, diesel is ook niet gratis en stinkt veel te erg om er mee te werken.
Het met zeer korte termijn 2 à 3 keer opnieuw verversen is in verhouding tot de waarde en het gebruik van de trekker niet beslist nodig. Zie eerst maar aan hoe het geheel voor en na de 'koffie' werkt.