Fordson Major - Voorlader werkt niet meer door koffie als smeermiddel

De voorlader wou niet meer omhoog en bij nader onderzoek blijkt dat er een koffiekleurige smurrie als smeermiddel in de achterbrug zit 😞
De smurrie er laten uit lopen en het gaasfilter zat ook potdicht (zie foto's in album).
Vragen :
1) hoe krijg ik deze smurrie er helemaal uit ?
2) ik las ergens iets van een filter, waar vind ik die ?
3) deze trekker heeft een Brevetto hefdeksel. Waar moet ik op letten alvorens deze los te maken ? Moet deze in een bepaalde stand staan ? Kan er iets loskomen en invallen ?
cyclonedriver

Reacties

martijn1998
@cyclonedriver de smurrie is er uit te krijgen door het hefdeksel er af te halen en de achterbrug om te spoelen met diesel, als de achterbrug schoon is mag er weer 80W90 olie op.
het filter is onder in de achterbrug te vinden en kun je er uit halen door het onderdeksel te verwijderen, dit filter kun je ook met diesel uitspoelen en weer terug plaatsen.
een brevetto hefdeksel heb ik nooit los gehad maar daar kunnen @RPCounty en @fordsonpowernuf je waarschijnlijk wel meer over vertellen
cyclonedriver
@martijn1998 Er zitten onderaan 2 deksels. Het eerste deksel zit op het 2de deksel gemonteerd. Het eerste heb ik er af gehaald en daar zat het grote gaasfilter. Er zou echter ergens nog een filter zitten.
De specialisten zullen daar wel kunnen op antwoorden 😉
samie
@martijn1998 80w90 is dat niet wat te dikke olie
martijn1998
@cyclonedriver in de achterbrug zit een gaasfilter en 2 magnetische filters, de magnetische filters zitten naast het gaasfilter aan de motorkant.
@samie 80w90 is standaard olie voor een fordson major.
Wimsumar
Beste CycloneDriver:
Quote @cyclonedriver:
De specialisten

Die hebben er bij Fordson destijds een (workshop)boek voor gemaakt:

Vanaf pdf blz nr. 119 "Hydraulisch systeem" (op 132 de tekening)

[url]lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…]

Nog wat leesvoer bij de koffie:

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]

Handleiding Fordson Super Major:

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]

Onderdelenboek:

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]

Pdf blz 15 hydrauliekfilter (de)montage:

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
jim353
Is het een 5000 major 4wd? Zo als op je profiel?
martijn1998
@jim353 tis een power major met een 6 cilinder motor en 1000/100 serie motorkap
jim353
@martijn1998 aah zo, t leek al verdacht veel op een 5000 met Zon motorkap
cyclonedriver
@martijn1998 waaraan weet jij dat het een power major is ?
fordsonpowernuf
@cyclonedriver Het hefdeksel kun je er zonder problemen afhalen net als een normaal hefdeksel.
martijn1998
@cyclonedriver dat is te zien aan de trommelremmen en het dashboard op de tank. Een gewone major heeft ook trommelremmen maar die heeft het dashboard onder de tank en een super major heeft schijfremmen en het dashboard net zo als een power major op de tank.
cyclonedriver
Het dashboard is er niet meer en hij heeft idd trommelremmen.
cyclonedriver
@Wimsumar, bedankt voor de info !
Fendt926Driver
Quote @martijn1998:
80w90 is standaard olie voor een fordson major.
voor de versnellingsbak kanik me dat indenken maar voor het bedienen van de voorlader heb je toch iets van 15w30 nodig.
80w90 krijg je toch nooit mooi door de pomp om de voorlader mee te bedienen?

heb vroeger thuis gewerkt op 2 majors met voorlader maar dat stuk van de olie is niet echt blijven hangen
Jarno1h
Eindaandrijving is vaak 80w90, maar olie voor het bedienen voor de voorlader is dat niet echt verstandig. 10w40 of 15w30 is vrij normaal daarvoor.
jammermaarhelaas
Op zich is een 80W90 nog niet zo heel dik, kon wel eens dat er destijds een SAE 90 werd voorgeschreven?
Wat betreft de voorlader lijkt het me sowieso geen probleem omdat deze dubbelwerkende hef cilinders heeft.
Wimsumar
Beste Martijn1998:
Quote @martijn1998:
80w90 is standaard olie

Misschien voor een Major zonder hef/hydraulisch systeem.

Plan de graissage (zie bij "Transmission"):

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]

@ Cyclonedriver: Neem voor deze trekker S.T.O.U. 15W30 olie op voorraad. Deze multifunctionele olie kan in alle reservoirs. Je hoeft maar 1 soort olie te hebben (vermenging/verkeerd gebruik onmogelijk).
cyclonedriver
@Wimsumar Ik heb deze besteld : eurol.com/nl/2-producten/…
Mijn baas word gesponsord door Eurol, vandaar dat ik goedkoop aan olie kan geraken.
Ik vermoed dat ik de olie van de achteras wel 2 à 3 keer ga moeten verversen eer al de vuiligheid en vocht er uit zal zijn.
cyclonedriver
@Wimsumar Zou ik de leidingen van de hydraulische cilinders van de voorlader ook losmaken om de vuiligheid er te laten uit lopen ?
Of geeft dit te veel problemen (lucht ?) bij het terug in werking stellen ?
Mag ik die ook met diesel doorspoelen ?
Wimsumar
Beste CycloneDriver:
Quote @cyclonedriver:
leidingen van de hydraulische cilinders van de voorlader ook losmaken

Ja, zeker doen. Daar zitten nog vele liters vervuilde olie in die o nog vrij gemakkelijk te verwijderen zijn
Met diesel doorspoelen is haast niet te doen. Daarbij, diesel is ook niet gratis en stinkt veel te erg om er mee te werken.
Het met zeer korte termijn 2 à 3 keer opnieuw verversen is in verhouding tot de waarde en het gebruik van de trekker niet beslist nodig. Zie eerst maar aan hoe het geheel voor en na de 'koffie' werkt.
Wimsumar
Beste CycloneDriver:
Quote @cyclonedriver:
leidingen van de hydraulische cilinders van de voorlader ook losmaken

Ja, zeker doen. Daar zitten nog vele liters vervuilde olie in die nog vrij gemakkelijk te verwijderen zijn
Met diesel doorspoelen is haast niet te doen. Daarbij, diesel is ook niet gratis en stinkt veel te erg om er mee te werken.
Het met zeer korte termijn 2 à 3 keer opnieuw verversen is in verhouding tot de waarde en het gebruik van de trekker niet beslist nodig. Zie eerst maar aan hoe het geheel voor en na de 'koffie' werkt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!