Hey allen,
een tijdje geleden vastgesteld dat mijn D439 enorm rookt.
Het gaat over witte, stinkende rook die echt in de kleren kruipt. Onverbrande dieselstank... Het koelvloeistofniveau blijft immers ongewijzigd, dus denk dat het niet aan de koppakking zal liggen.
Nadat ik het uitlaatspruitstuk gedemonteerd heb, heb ik gezien dat dit enkel uit de derde cilinder komt (en in heel lichte mate uit de vierde).
Nadat de motor warm wordt, en na enkele knallen uit die cilinder, lijkt deze rook te minderen en lijkt hij normaler te draaien.
Ik heb de verstuivers uit de derde en de eerste cilinder eens verwisseld doch dit verandert niets.
Ik heb ergens gelezen dat het probleem waarschijnlijk komt door ofwel een te laat inspuitmoment, ofwel te lage compressie in die cilinder. (compressie heb ik nog niet gemeten)
Hebben jullie hier ervaring mee?
En hoe pas ik het makkelijkst het inspuitmoment aan? Brandstofpomp losmaken en manueel verdraaien of is het iets ingewikkelder dan dat?
Bedankt op voorhand voor jullie reacties/meningen.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Vermoedelijk niet!
Kijk, alleen cylinder 3 heeft het verschijnsel.
Rookvormen:
dieseldokter.nl/?page_id=507
Maar aangezien hij wel aanslaat nadat de motor warm heeft, denk ik niet echt dat dat het geval is.
Een compressietest (eventueel in de zelfde werkgang een verstuivertest) geeft de meeste zekerheid omtrent de oorzaak van het probleem.
Bedankt voor de tip.
Hoe kan je deze voorkamer bereiken? Kan ik langs boven aan of moet de kop er dan sowieso af?
De verstuiver ze kunnen er uit als ook de gloei stift er uit is ben alleen bang dat je ze er niet uit krijgt en dat je ze dus van de zuiger kant uit moet tikken. Als ju even bij HistoParts op de site kijkt kun je ze zien op foto heb je ook een beetje een idee hoe ze er uit zien @DennisWeerd even goed lezen de verstuivers zijn gewisseld en het probleem is niet mee verhuisd dus zal alleen maar geld kosten en niks opleveren
denk gebroken zuigerveer(en) of erger.
wat je ruikt zal wel verbrande motorolie zijn.
Ik weet het, het zicht vertelt niet alles, maar geeft me toch al een indicatie dat het niet erg met ze gesteld is.
Ik heb wel eens de brandplaatjes, die onderaan de verstuivers zitten, gereinigd. Ik zag dat die in de opening waar de verstuivers door moeten spuiten, helemaal dicht zaten van de roet en verbrande materie.
Het gat terug opengemaakt, alles teruggeplaatst, en ik moet zeggen... het roken is al een heel pak minder.
Hij rookt nog even in het begin, maar lijkt veel sneller normaal te draaien.
Enkel de vierde cilinder rookt nog wat meer dan normaal, maar die moet ik nog bekijken.
Als het probleem zo simpel zou opgelost zijn...