Illustratie van:

Mc-Cormick D 439 - stinkende witte rook

Hey allen,

een tijdje geleden vastgesteld dat mijn D439 enorm rookt.
Het gaat over witte, stinkende rook die echt in de kleren kruipt. Onverbrande dieselstank... Het koelvloeistofniveau blijft immers ongewijzigd, dus denk dat het niet aan de koppakking zal liggen.

Nadat ik het uitlaatspruitstuk gedemonteerd heb, heb ik gezien dat dit enkel uit de derde cilinder komt (en in heel lichte mate uit de vierde).
Nadat de motor warm wordt, en na enkele knallen uit die cilinder, lijkt deze rook te minderen en lijkt hij normaler te draaien.
Ik heb de verstuivers uit de derde en de eerste cilinder eens verwisseld doch dit verandert niets.

Ik heb ergens gelezen dat het probleem waarschijnlijk komt door ofwel een te laat inspuitmoment, ofwel te lage compressie in die cilinder. (compressie heb ik nog niet gemeten)

Hebben jullie hier ervaring mee?

En hoe pas ik het makkelijkst het inspuitmoment aan? Brandstofpomp losmaken en manueel verdraaien of is het iets ingewikkelder dan dat? 😄

Bedankt op voorhand voor jullie reacties/meningen.

Deel dit topic

Reacties

anrie uitt
Koppakking en zuiger veeren ook al nagekeken? Maar het kan ook aan je verstuivers leggen wat jij zegt
IHJan
Verbrandingsprobleem, vermoedelijk brandstofpomp
Wimsumar
Beste IHJan:
Quote @IHJan:
vermoedelijk brandstofpomp

Vermoedelijk niet!
Kijk, alleen cylinder 3 heeft het verschijnsel.

Rookvormen:

dieseldokter.nl/?page_id=507
Deppe
@Wimsumar Tenzij mijn brandstofpomp naar cilinder drie een probleem geeft natuurlijk...

Maar aangezien hij wel aanslaat nadat de motor warm heeft, denk ik niet echt dat dat het geval is.
Wimsumar
Beste Deppe:
Quote @Deppe:
cilinder drie een probleem

Een compressietest (eventueel in de zelfde werkgang een verstuivertest) geeft de meeste zekerheid omtrent de oorzaak van het probleem.
Frederick
Er zal wel wat mis zijn met de compressie van die cilinder..
steyrlanzboy
Quote @IHJan:
Verbrandingsprobleem, vermoedelijk brandstofpomp
en er is ook een nieuwe paus gekozen
jurgenkrijt
Controleer eerst maar eens je compressie druk van alle cilinders en laat al je verstuivers eens testen.
forddearborn
Deze motoren zijn uitgerust met een zogenaamde voorkamer in de kop. Dat wil zeggen de verstuiver spuiten niet in op de zuiger maar in een bolletje in de kop die in verbinding staat met je zuiger. Bij een D serie zijn deze verwisselbaar. Ze willen ook wel eens iets los gaan zitten/verdraaien. Controleer dit eens goed
Deppe
@forddearborn
Bedankt voor de tip.
Hoe kan je deze voorkamer bereiken? Kan ik langs boven aan of moet de kop er dan sowieso af?
DennisWeerd
Haal de verstuivers dr maar uit.. En laat die testen
forddearborn
@Deppe ja je kunt ze bereiken via
De verstuiver ze kunnen er uit als ook de gloei stift er uit is ben alleen bang dat je ze er niet uit krijgt en dat je ze dus van de zuiger kant uit moet tikken. Als ju even bij HistoParts op de site kijkt kun je ze zien op foto heb je ook een beetje een idee hoe ze er uit zien @DennisWeerd even goed lezen de verstuivers zijn gewisseld en het probleem is niet mee verhuisd dus zal alleen maar geld kosten en niks opleveren
farmkoos
Compressie meten.
denk gebroken zuigerveer(en) of erger.
wat je ruikt zal wel verbrande motorolie zijn.
Deppe
Ik heb de verstuivers van cilinder 1 en 3 eens laten werken buiten de motor (dus aangekoppeld aan de leidingen en motor laten wentelen met de starter), en heb vastgesteld dat ze niet lekken en mooi gelijkmatig lijken te verstuiven.
Ik weet het, het zicht vertelt niet alles, maar geeft me toch al een indicatie dat het niet erg met ze gesteld is.

Ik heb wel eens de brandplaatjes, die onderaan de verstuivers zitten, gereinigd. Ik zag dat die in de opening waar de verstuivers door moeten spuiten, helemaal dicht zaten van de roet en verbrande materie.
Het gat terug opengemaakt, alles teruggeplaatst, en ik moet zeggen... het roken is al een heel pak minder.
Hij rookt nog even in het begin, maar lijkt veel sneller normaal te draaien.
Enkel de vierde cilinder rookt nog wat meer dan normaal, maar die moet ik nog bekijken.

Als het probleem zo simpel zou opgelost zijn... 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
29