Hark op onderstel of treintje

Hallo,

Wij hebben thuis nu een 1 element gedragen kuhn hark. Als we een hark met meer capaciteit zouden willen kom je snel op een 2 element terecht. Mijn vraag is wat de verschillen zijn tussen een hark op onderstel of een treintje. In beide gevallen zij afleg.

Deel dit topic

Reacties

majoor85
Met een treintjes kun je denk ik in kleine of laage ruimte's kwijt om dat de andere Hooge is kwa transport stant verde maakt het denk ik niet veel uit
mike_v
Slingeren die 'treintjes' niet een pak meer tijdens transport?
+1
@mike_v
Nee. Rijd over de weg niks zo mooi als een treintje, loopt mooi achter de trekker aan, en wielen zitten in het midden dus op smallerwe wegen kom je met de hark nooit in de berm, wat met eem gedragen hark wel anders is....
radium45
In de hef is het makkelijkst.
-NEW-HOLLAND-
Treintje is wel mooi bij een lage doorgang van de schuur, daarom hebben wij er een. Het weg gedrag is ook heel best, volgt strak achter de trekker. Achteruit rijden in de schuur is voor het eerst wel een hele kunst, maar dat leert wel.

Wanneer je doorgang in de schuur geen probleem is zou ik wel een met onderstel nemen, je kunt in het land korter om draaien en dus heb je een minder groot kopend nodig en volgens mij heb je ook meer bodemvrijheid.
timvanr
Wij hebben thuis een treintje. Onze hark komt niet hoog genoeg dus als er veel op zit gooit die steeds het zwad op de kopakker uit elkaar. Wij hebben een Stoll maar ik weet niet of andere merken daar ook last van hebben
En achteruit rijden met een treintje is lastiger.
Maar als volgende hark wil ik er 1 met onderstel.
Husqvarna
Hebben ook een Stoll, je kunt 'm altijd smaller zetten om kleinere zwillen te maken, op kopakkers in de hoeken sturen is het wat onhandiger en achteruit rijden doe je liever niet. Ja als je over een dik zwad rijd neemt ie altijd wat mee. Op de weg rijd het prima hoor.
hobbyboer
Misschien eerst de vraag stellen of je zijafleg of middenafleg wil.
Zelf geef ik de voorkeur aan middenafleg, dus een treintje valt dan al af.
Wij hebben nu een met onderstel, maar als ik nu een nieuwe zou moeten kopen zou ik ook zeker informeren naar de prijs van een volledig hefgedragen dubbele hark, omdat alle 3 de trekkers die we hebben toch voldoende hefvermogen hebben.
timvanr
Optie bij de meeste harken op onderstel is dat je de rotoren apart van elkaar omhoog/omlaag kan doen. Dat kan een treintje niet.
jd4050
@timvanr

Treintje kun je dan recht er achter laten lopen waardoor je zelfde effect hebt
weurding
Als je voor kuhn kiest zou ik liever een ga6522 kopen dan een ga6000, voordeel van de 6522 is 4 tanden per arm en een bestuurbare achterste rotor, heel gemakkelijk met achteruitrijden of binnendoor laten lopen bij een bocht, heb ze beide gehad en die 6522 beviel stukken beter
deJong
Krone middenafleg harken zijn ook super. Draaien licht, laag eigen gewicht.makkelijker om hoeken e.d. te doen vindt ik
dirkao
Op hellend land en in handen van een chauffeur die niet zo veel ervaring heeft willen die treintjes nogal eens omvallen. ik vraag me eigenlijk af hoe dat zit met één met onderstel. aangezien we hier altijd met geren te maken hebben lijkt één met onderstel praktieser, omdat de rotors hoger op te tillen zijn.
9115
Met midden afleggen hark mooier zwad. Waardoor je sneller kunt rijden met hakselaar, pers of Opraapwagen.
steyrTom
Bedankt voor alle reacties. Conclusie is dus zo een beetje dat er in transport geen/weinig verschil zit, je met een lage schuur beter een treintje kunt hebben en als je veel kleine stukjes hebt 1 met onderstel handig is omdat je kort kan draaien en meer bodem vrijheid hebt. Ook 4 tanden per arm is beter voor een mooier resultaat.
@steyrTom klopt wel ja. Treintje is ook nog iets goedkoper. Wij hebben een gedragen deutz fahr zeiafleg met op het achterste element zelfs 5 tanden, en een arm meer 😄
daan knol
1 tip koop geen niemeyer treintje want dan kunje zo weer een nieuwe kopen
B - W
Zijafleg kost tijd met rapen of hakselen, altijd proppen, gewoon middenafleg nemen als je de keus hebt.scheelt je ieder jaar in loonwerkkosten of onderhoud aan je eigen opraapwagen...
steyrTom
@B - W voorkeur gaat hier uit naar zij afleg. Kan je bijna het dubbele in en ril drukken en ben je vooral op kleine stukken minder tijd kwijt met draaien. Als ik nu met onze hark van 4.20m 3 rillen op elkaar gooi gaat de hakselaar er nog steeds zonder problemen over heen.
B - W
@steyrTom
Haha, dan ben jij iemand die netjes kan harken met zon treintje, wij maken nog wel eens wat anders mee..
steyrTom
@B - W Hebben ook geen treintje maar enkele hark. Heb het ook wel eens gezien met een treintje dat er van die dikke proppen op het begin van de ril liggen.
marcford
@steyrTom is trouwens in mijn ervaring niet waar met een treintje kun je scherper sturen, moest een keer tegelijk harken met een op onderstel en ik met een trein maar hij moest een keer steken en ik gooide hem in 1x om, allebei 2wd trekker, dat is eigenlijk wel een must op kleine stukjes een 2wd trekker
B - W
@steyrTom dikke proppen aan het begin van de wiers komt doordat ze twee keer rond harken, zodat je twee wiersen rondom hebt, en dan een keer naar binnen, en niet er tegenaan terug harken, maar dan banen gaan trekken zeg maar, daar komen die proppen van op de kopakker, wat je ook vaak ziet is dat ze niet eerst twee wiersen rondom doen, maar dat ze eerst het midden doen, en daarna pas de kopakkers buitenom, dan krijg je in de binnenste wiers buitenom van die grote hopen, omdat ze steeds weer een wisje van de al liggende wiersen meenemen..
B - W
Wat sommige ook weleens doen, die doen ook eerst middenop, en op het laatst pas de kopakkers, maar die tillen de treintjeshark niet op op de kopakker, maar die laten hem aan de grond liggen, daar krijg je helemaal mooie ballen van in de wiers, en dan met de kopakker pakken ze net overal die ballen mee, nou rem maar af met je opraapwagen of hakselaar... ????:lol:
Husqvarna
@daan knol
Vorige eigenaar had onze Stoll ingeruild op een Niemeyer, omdat er te veel onderhoud aan kwam, nou is 10 jaar geleden de Stoll draait hier nog die Niemeyer hebben ze al lang niet meer.
fendt308-driver
1 advies: geen lely :lol: !
@fendt308-driver Waarom geen lely, zijn toch degelijke machines?
T202Valtra
Treintjeshark is denk ik wel wat voordeliger in prijs en je ben behoorlijk flexibel in breedte. Bij veel transport is één met wielen wel aan te raden. Zelf zou ik geen trein willen. Gewoon omdat een type met wielstel zeer fijn vind werken
fendt308-driver
@fendt716,311driver
Die van ons niet... Heeft al een bult tandarmen verloren en harkt ook niet net genoeg vind ik. Nu ander soort tandarmen gekregen van lely, we gaan het zien of dat wat is
daan knol
@Husqvarna Wij hebben ook heel lang een stoll gehad maar aan het eind was hij bij ons op die was idd beter dan nieymeyer
daan knol
@fendt308-driver Wij zijn juist zeer tevreden over een lely hark
fendt308-driver
@daan knol
Die nemeyer twintand die we eerst hadden werkte veel mooier, maar daar hoor ik juist alleen weer horrorverhalen over
daan knol
@fendt308-driver Wij hebben juist de tegenovergestelde ervaring
fendt308-driver
@daan knol maar dat was geen dubbele met mid afleg?
daan knol
@fendt308-driver nope zijafleg en de lely is middenafleg
fendt308-driver
@daan knol wereld van verschil

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
2