Ford 8210 gen II verbuikt abnormaal veel

Beste tf'ers ik ben in het bezit van een ford 8210 gen II van 1987 met 9700uren.
nu heb ik ondertussen gemerkt dat de trekken enorm veel verbruik (diesel).
een voorbeeld: heb gisteren een 10km gereden en heb 20min gerotoregt, heb meteen een kwart van mijn tank zien verdwijnen.
luchtfilter is ondertussen al veranderd, maar als ik aan 2300 toeren rijdt verschijnen er constant zwarte rookpluimpjes. wie kan helpen ?

Deel dit topic

Reacties

stevenb
Zei de tankmeter dat of heb je hem erna afgetakt, zou wel bijzonder zijn als hij indd 46/47 liter heeft verbruikt op dat effetjes werken.

Rookt hij de hele tijd zwart of gewoon bij toeren bij ong 1500, niet ????
Luca8210
@stevenb de tankmeter zij dat hij was op het na het bolletje van de helft en erna was hij aan de laatste streep,
hij doet dit alleen bij hoge toeren heel af en toe bij lagere ook
selten
En heb je hem getankt om td controleren of het klopte?

Laatste keer dat ik hoorde dat een Ford veel zoop was t iets anders ???? :lol:
valmet6400power
@Luca8210

Is er niet gewoon met je brandstofpomp gerommeld voor je hem kocht dat ie gewoon vol open staat? Als dat niet het geval is gewoon even tanken dan zie je snel genoeg of je tankmeter stuk is! Wel vervelend overigens..
Luca8210
@selten hahahahah, nee heb hem niet getankt, maar heb dit al meermaals voorgehad en vindt dat dit toch abnormaal veel is, ben wel vergeten zeggen in naderhand een turbo opgebouwd
marc102
@Luca8210 Hmmm je hebt er toch niet toevallig er sjoemmel software erin zitten???
stevenb
@Luca8210 wij hebben op het werk een ih 956, tankmeter was gemaakt ???? dag toeren, tank leeg, ik tanken, 45 liter, oftewel tankmeter klopte van geen kant, je moet hem de volgende keer even tanken en dan kan je zeggen of hij nou wel of niet zuipt ???? als hij gewoon bij toeren niet rookt lijkt hij mij ook niet onwijs opgevoerd, een echte zou dan ook gewoon roken ????
basia
@marc102

Haha ; + 10
Wat de tankmeter aan geeft is niet reëel om te meten.
Hoeveel liter verbruikt hij per draai uur ?
Als je dat weet en vergelijkt met andere metingen bij de zelfde trekker , dan pas kan je weten of hij veel of weinig verbruikt.
Luca8210
Ze hebben de tankmeter onlangs vervangen,
als er aan de pomp gesjoemeld is hoe kan ik dat te weten komen ?
heb is een meting gedaan en kwam uit op 10-12l per uur ?
zou dit door de turbo komen ?
walker1
Quote @Luca8210:
heb is een meting gedaan en kwam uit op 10-12l per uur ?

Dat is niet abnormaal veel, zeker niet als de trekker echt moet werken, dan kan het nog wel meer worden.
Luca8210
Hmmmm, zal eens een test toen en natanken want op het tellertje je ziet het soms zo zakken als je rijdt 😕
Kees2030
Bij een hoop machines is de tankmeter vooral boven in het bereik, niet nauwkeurig.
Gewoon volgooien, er mee gaan werken en dan meten hoeveel erbij moet.
stannetje96
Heeft deze trekker niet twee tanken en dus een schakeling tussen de meters?
Weet dat een ford 6710, die we tot aantal jaar terug hadden, 2 tanken heeft met 1 tankmeter en daaronder een schakelaar voor de tankmeter. Dus dan staat de tankmeter op leeg, betekend dat dat 1 tank leeg is. Zet je schakelaar om en dan geeft ie de volgende tank aan.
Luca8210
Schakelaar werkt alleen nog maar op de onderste dus hoofdtank
stannetje96
@Luca8210 oke, en je was de halve tank kwijt met dat roteren en 10km rijden? Of een kwart vd onderste tank?
Luca8210
Gaat er 180 liter in de onderste tank dan ?
Luca8210
Mijn meter werkt alleen op de onderste tank, zat op het na het midelste bolletje dus naar het volle toe en toen ik klaar was was het al bijna aan het laaste streepje
stannetje96
Totaal gaat er 180 L in, 2x 90 lijkt me... als je een kwart vd onderste tank kwijt bent is dat maar 22/23 L. Dat valt wel mee
Luca8210
Ja oke, maar dit op zo een korte tijd ?
stannetje96
@Luca8210 ligt eraan hoe hard je em heb laten werken. Is wel een flinke motor wat erin ligt en aangezien er een turbo op staat, zou het me niks verbazen dat de pomp ook een tikkie gehad heb
walker1
@Luca8210 nogmaals, je gaf zelf aan dat het verbruik 10 tot 12 liter per uur is, dar lijkt mij vrij normaal voor zo'n trekker.
Wat is verder het probleem, vind je dat ie veel verbruikt in vergelijking met andere trekkers? Wat heb je nog meer op het bedrijf?
Renze
Nu is een 8210 niet echt zuinig, maar pufjes rook terwijl hij volgas over de weg loopt, onbelast, is niet zoals het hoort.

Heb je je verstuivers eens laten testen ? Ik trek ze altijd uit het blok, draai ze dan aan de leidingen zodat ze naast de motor in de openlucht spuiten en laat m dan tollen op de startmotor. Je moet dan stevige kegels met fijne druppels brandstof zien, als ze druppelen zijn ze niet goed.

Je kunt op die manier niet de openingsdruk testen, dan moet je ze meebrengen naar een dieselservice bedrijf en ze op een handpompje met manometer aansluiten.
Luca8210
Ik ben hobbyboer heb een ih 955 staan deze verbruikt amper 7-9 l per uur en ik stamp hem vol gas,
hoe kan ik nakijken of de pomp open staat want denk ook wel dat ze aan de pomp hebben geprutst want hij is heel nerveus
Luca8210
@stannetje96 heb hem 20 min laten rotoreggen aan 1700-1800 toeren
stannetje96
@Luca8210 moet je even op je brandstofpomp kijken, naast je verstuiverleidingen steekt een boutje geborgd door een moertje (sleutel 13). Deze hoort afgedekt te zijn met een blauwe dop.
Dit boutje is voor het meer diesel geven. Uitdraaien is meer diesel en indraaien is minder diesel.
Luca8210
En hoe kan ik controleren of deze bijgedraaid is ?
JD3010
@Luca8210 Het is wel een Ford, die lustte de diesel normaal al heel graag. Maar als die Ford veel meer vermogen levert dan de 955, dan mag die ook meer gebruiken. Ik zou me geen zorgen maken bij die 10-12lt/uur. Je hebt wel een mooie trekker.
Van een turbo erbij gaat de trekker niet meer gebruiken, meestal zelfs minder.
Robin S
Efkes aan de testbank,dan weet ge direct hoeveel vermogen de motor levert.dan weet ge direct ofdat em bijgehad heeft.
Robin S
Bij Mersch in Herfelingen hebben ze een testbank,en bij Vanderroost in Tollembeek ook.ze vragen geloof ik 50€.en dan krijgt ge een blad met alle gegevens op.
valmet6400power
@JD3010

Zelfs onze "naar zeggen" niet zuinige 6400 is met alles zuiniger dan de 6230 van m'n buurman dat is wel grappig 😄
JD3010
@valmet6400power Ik wist niet dat jullie een JD6400 hadden?
Luca8210
@Robin S moet je daarvoor afspraak nemen ?
valmet6400power
@JD3010

Zei ook niet dat het een John Deere was 😄 en dan staat de 6400 op 130 pk en dan evengoed amper diesel gebruiken 😃
valmet6400power
@Luca8210

Waterrem is zo gepiept, binnen 5 minuten ben je klaar eigenlijk!
DANOONTJE POWERR
Als ik een trekker had die vol moest werken en 7-9 liter per uur verbruiktezou ik die nooit meer weg doen maar eerlijk gezegd geloof ik daar geen barst van.
Zelfs 10 tot 12 liter per uur is zuinig bij stevig werk.

Als je voor het verbruik van de tankmeter uit gaat klopt het iig nooit.
ih744-s
Had ik ook met me 1056 veel zwarte rook .
dus verstuivers laten testen waren er 4 van de 6 nozzels kapot in de verstuiver .
dat krijgt hij dus gewoon teveel diesel
dennisbouter
@Luca8210 ik heb een ford 7810 en als ik het gas intrap rookt hij waar je eng van wordt maar als je op YouTube verder gaat googlen op ford trekkers roken ze allemaal en wat betreft je tankmeter daar zal ik inderdaad niet teveel waarde aan hechten en ik zou wel even bij dat mechanisatie bedrijf vragen of ze tijd hebben om hem voor de waterrem te zetten dan ga in iedergeval niet voor niets
valmet 605
10 serie is toch de laatste ford die rookte alsof die een JD is.

Ach 12 ltr per uur is toch prima.

Het is tenslotte geen opgedraaide 605 die aan zn diesel nipt.
boerekebart
@valmet6400power niet elke 8210 heeft grotere plunjers 😃
Luca8210
@Renze die zwarte rookpluimpjes kunnen misschien komen doordat de pomp opengedraaid is ?
DANOONTJE POWERR
@Luca8210
Begrijpend lezen is niet je sterkste kant denk?
Een heel topic vol met tips en nog snap je het niet.
walker1
@DANOONTJE POWERR Ja alles is er zo'n beetje wel over gezegd.
D439D
Zelfs ik snap het : een grote trekker gebruikt in de regel meer diesel dan een kleine
robbertk
Tip van de dag: verbruikt die teveel. Trek lichtere schoenen aan
Favorit614
Ach verstuivers testen en evt kleppen stellen zijn in verhouding kleine kosten.
En de motor wordt er niet slechter van.
Luca8210
@DANOONTJE POWERR rustig blijven mensen ik ben niet zo een specialist als jullie heb het ondertussen begrepen 😄
Renze
Quote @Luca8210:
hoe kan ik nakijken of de pomp open staat want denk ook wel dat ze aan de pomp hebben geprutst want hij is heel nerveus

Als je de regulateur te strak hebt staan gaat hij idd zenuwachtig reageren en daardoor zuipen, en pufjes rook komen dan omdat hij gelijk volle mep geeft ipv heel iets corrigeert om constant toerental te houden. Bij electronische pompen kun je in principe zwart/wit afstellen maar dan worden het bokken. Normaal stel je dan de droop in tussen de 5 en 10% (bij 2200 toeren begint de brandstofgift terug te lopen, en bij 2200+10% is 2420 toeren spuit hij geen brandstof meer in)
Luca8210
Zal eens langs gaan bij de dealer kom liever zelf niet al teveel aan brandstofpompen 😉
selten
Quote @Renze:
Als je de regulateur te strak hebt staan gaat hij idd zenuwachtig reageren en daardoor zuipen, en pufjes rook komen dan omdat hij gelijk volle mep geeft ipv heel iets corrigeert om constant toerental te houden.

Dan moet zijn regulateur wel vrij strak staan wil dat kunnen....

Brandstofpomp gewoon naar een bosch dieselcentrum brenge, die kijken hem zo na.
Renze
Quote @selten:
Dan moet zijn regulateur wel vrij strak staan wil dat kunnen....

Als je hoort hoe de Superstocks warmdraaien, net als een Lanz 1 cylinder, dat komt ook omdat ze de regulateur superstrak hebben staan, alles of niks.

Ik heb zelf wel eens aan de verkeerde schroef gedraaid waardoor hij niet meer dan 1000 toeren wou maken. Maar ik schrijf altijd op hoeveel graden ik aan welke schroef draai zodat ik altijd terug kan.
Luca8210
Ik weet niet of dit met de regulator te maken heeft maar als ik 2300 toeren rijd gaat mijn toerentellen constant naar boven beneden
selten
@Renze
Klopt. Maar bij de tractorpullers zijn die helemaal aangepast... Ik neem aan bij de 8210 niet... Alhoewel hij ook een opgebouwde windmolen heeft...
Renze
@selten als je de veer maar strak genoeg draait. Er heeft gewoon iemand aan lopen klooien die er beter vanaf had kunnen blijven.
Luca8210
Moet de pomp daarvoor open ?
selten
@Renze
Nouja als hij inderdaad voor trekkerttrek gebruikt is en aggresiever oppakt, zie ik niet wat diegene fout doet ????. Aggresiever oppakken betekend ook dat hij hem beter oppakt... En langer doorgaat
selten
Quote @Luca8210:
moet de pomp daarvoor open ?

Ja. Ik zou hem wegbrengwn 😉
Luca8210
Ik ga hem eerts even aan de watterem zetten om de zien hoeveel ie geeft kan ik ook uit aflijden of hij is opengeschroefd
selten
@Luca8210
Op de waterrem kun je niet zomaar alles zien. Ten eerste hebbd Renze dn ik het niet over simpel meer diesel erin pompen. Je zegt zelf al dat er een turbo op is gezet. Dat levert extra vermogen. Heeft de tractor trekkertrek gedaan?
selten
Trek de brandstofpomp er maar af en laat die maar testen bij een bosch dieselcentrum... Die kan jou zegge of er veel aan is gedaan of niet...
Kuj je dat zelf niet, breng hem dan maaf langs bij hun 😉
Luca8210
@selten naar mijn weten heeft de tractor nooit trekkertrek gedaan
met turbo denk ik da deze 120 pk zal hebben ?
ik wil zeggen als hij op de watterem 170 pk geef kan ik begrijpen dat er iets mis is
selten
@Luca8210
Ja maar pks zegge niks. T gaat nu om de stotter en dat is de reactie van de pomp. Als je alleen vermogen ziet is het geld weggooien....

Als je de grafiek van koppel ziet kun je er ook wat mee... Maar dieselcentrum heeft er meer verstand van.
Luca8210
@selten sorry dat ik zoveel vragen stel ben onervaren.
zou dat stotteren op hoog toerental niet kunnen komen door opengedraaide pomp of verstopte filters ?
selten
@Luca8210
Nee en ja. Pomp is OPgedraaid. Misschien dan. Wat voor pomp zit erop? Hoe zit de turbo erop? Stuur eensfoto's?
Luca8210
@selten heb je de foto's in pb gestuurd 😉
Renze
Quote @selten:
Nouja als hij inderdaad voor trekkerttrek gebruikt is en aggresiever oppakt, zie ik niet wat diegene fout doet %uD83D%uDE01. Aggresiever oppakken betekend ook dat hij hem beter oppakt... En langer doorgaat

Het is niet fout, maar het slaat nergens op bij een relatief standaard trekker. Als je in een klasse gaat rijden waar je bij teveel toeren gediskwalificeerd kunt worden, rijdt, dan heeft het zin. Anders heeft het alleen maar nadelen.
selten
Quote @Renze:
Het is niet fout, maar het slaat nergens op bij een relatief standaard trekker. Als je in een klasse gaat rijden waar je bij teveel toeren gediskwalificeerd kunt worden, rijdt, dan heeft het zin. Anders heeft het alleen maar nadelen.

Hier in de buurt kan dat idd bij de dtandaard. Veelal worden toeren gecontroleerd 😉
Welgerap52
@Luca8210 toerenteller omhoog en naar beneden? Is de toeren teller stuk? Of gaat de motor ook meer en minder toeren draaien? Dat hoor je dan goed!
Luca8210
@Welgerap52 de teller stuiterd maar 50-100 toeren
casejxu115
@Luca8210 ja en de motor ook ?
Sanderzz
@Luca8210

dat doet elke ouwe trekker
Sanderzz
@Luca8210

dat doet elke ouwe trekker
Luca8210
@casejxu115 daar hoor ik niet van
Welgerap52
Na een paar reacties gelezen te hebben denk ik wat is het probleem.? Ford trekkers roken altijd voor als je het niet wist
En voor het vele diesel verbruik probeer eerst zuiver te meten !
En het is ook zo hoe nieuwer de trekker hoe meer diesel er door gaat
DANOONTJE POWERR
@Welgerap52 Ja, volgens mij hebben we het hier gewoon over een trekker met een onbetrouwbare toerenteller en tankmeter. 😉
Luca8210
@DANOONTJE POWERR ik denk dat dat vermoedelijk juist is, ik ga er volgende week mee naar de watterem
DANOONTJE POWERR
@Luca8210
Dat doe je goed, meten is weten.
En als het niet goed is kunnen ze hetmmeteen goed afstellen.

Laat maar even weten wat er aan de hand was na afloop.
Fordje4600
@Luca8210 mijn ford 4600 staat ook altijd op leeg

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
78
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
3