Van deutz f6l712 naar f6l912

Zijn er grote verschillen in de 712, 812 en 912 motoren van deutz?
Kan iemand die verschillen kort samenvatten?
De 912 is de laatste versie, eigenlijk de 913,maar hoe zit het met de 712 en 812. Zijn er aandachtspunten?

Deel dit topic

Reacties

RPCounty
Een wereld van verschil. De 712 en 812 zijn voorgloeiers op de 812D na. De 712 heeft een koppelingsas tussen de brandstofpomp en de 8 en 912 rechtstreeks aan het blok. 712 kortere slag dan 812. Diameter zuigers 95 mm. 912 100 mm. En dan de aandrijving van de oliepomp. V snaar voor 712 en tandwiel voor 8 en 912. En zo kunnen we nog wel even door gaan. Een wereld van verschil tussen al deze modellen. Terwijl je zo op t oog denkt dat valt wel mee.
KubotaB6001
Waarvoor wordt de motor gebruikt? In een trekker of als aggregaat of als... ? Kan al veel helpen omtrent het al dan niet uitwisselbaar zijn
RobDeutz104
En dan nog bij de 913 motoren, het verschil tussen de motoren met of zonder turbo
+1
basia
712 kortere slag dan de 812 ?

Dacht dat de laatste 2 cijfers de slaglengte aangaven van het motornummer dus 120 mm , het voorste nr is serie nr?

de boring verschilt wel . (712,812 = 95 mm en 912 = 100 mm )

En dan aandrijving oliepomp met tandwiel of v riem ; welke olie pomp ? Hydrauliek pomp waarschijnlijk ? motor olie pomp met v riem heb ik nog nooit gezien .
Kramer U800
@basia De oliepomp van een F6L712 word idd door tandwielen van de distributie aangedreven. De F6L712 zat alleen in de Magirus Deutz vrachtwagens, stationaire machines en de Kramer U800 en als optie kon er een hydrauliek pomp op voor de stuurbekrachtiging en deze werd door 2 V snaren aangedreven.
Deutz-oldie
Ik dacht altijd dat de koelturbine van de 913 pas begon te draaien als de motorolie warm wordt (thermostatisch geregeld dus) terwijl de turbine bij de vorige modellen altijd meedraait met de motor.
RobDeutz104
@Deutz-oldie de geregelde koelturbine bij de 913 kwam pas rond 1986 volgens mij, en de 3 cilinder 913 heeft naar mijn weten nooit een geregelde vin gehad
marcpd
@Deutz-oldie 912 motoren gebouwd na '86 hebben ook een geregelde koelturbine. vb : DX6.05
Deutz-oldie
@RobDeutz104 Ik heb het even opgezocht:
Dit prachtige filmpje is volgens de titel uit 1983 en heeft het bij 4.20 over deze thermostaatregeling. Denk dat je de turbine los moet kunnen ronddraaien als de motor koud is en niet draait, ik denk dat dat bij onze 4cl 4.30 uit 1984 zo is en bij de 3.60 (912 motor) niet zo, ik ben jammer genoeg een tijd niet thuis dus ik kan het niet controleren.
appie1967
@615driver hier staat mss wel wat info

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
10