Dichte kogellager open maken?

In mijn boite/tandwielkast van mijn mestkar moet ik de lagers die bovenaan zitten vervangen omdat de dichtingen slecht zijn geworden. Nu was mijn vraag, de lagers die er in zaten zijn langs beide kanten dicht gemaakt met een rubber. Maar dan is mijn redenering dat er geen olie aan kan als de molens beginnen draaien? En de oliedichtingen bovenaan in de kast kunnen helemaal niet gesmeerd worden, of is dit niet nodig?

Deel dit topic

Reacties

Valtra-Fordpower
Zit er een olie keerring achter? Dan kan ie in theorie open, aan één kant is dan voldoende.
JD3010
De afdichting aan de binnenzijde van de bak, kun je er wel uithalen. Die wip je er met een schroevendraaier zo uit.
selten
Als een lager afgedicht is, staat er eigenlijk altijd (skf) dat ze voor lifetime gesmeerd zijn.
selten
Quote @Valtra-Fordpower:
Zit er een olie keerring achter? Dan kan ie in theorie open, aan één kant is dan voldoende.

In theorie wel, praktisch gezien kun je ook zeggen dat je liever het risico niet loopt dat dit gebeurd. Want dan kan er op een gegeven moment mest bij de hydromotor komen... Liefste voor die paar euro een dubbele veiligheid.
JD3010
Quote @selten:
dat ze voor lifetime gesmeerd zijn.

Daarom noemt men het ook zelf kapotlopende lagers.
radium45
Quote @JD3010:
zelf kapotlopende lagers.

ik ben in mijn techno centrum al de hele winter bezig met zelf reparerende lagers... De winter is te kort ben ik al achter.
JD3010
@radium45 Dan mag het wel een heel bijzonder lager zijn. 😉
jefke
Alvast bedankt! Maar moet een olie keerring ook niet gesmeerd worden? Of heb ik gewoon pech gehad dat die van mij na 3 jaar kapot zijn gegaan, rechtstreeks met de drukspuit kapot spuiten kan slecht want ze zitten goed weg gestopt
GD tuning Garyp
@selten voor het leven gesmeerd ja, maar niet een lang leven
selten
@jefke
Lager vervangen? Of kan dat niet?
JD3010
Is het lager dan kapot of lekt de keerring,
Allrad
@jefke Met montage van een oliekeerring wordt doorgaans geadviseerd om de afdichtingslip voor 2/3 van de diameter te "vullen" met vet.
MartinZaandam
Het hele systeem van je apparaat ken ik niet, maar als er ergens vetnippels en afdichtingsringen bij elkaar zitten,moet je altijd goed in de gaten houden dat je niet te veel vet smeert. De kans is dan namelijk, dat je de afdichtingsring kapot drukt
mdoornekamp
@JD3010 wij hadden ook van die oude mestkarren. We monteerden liever dichte lagers want anders kan er altijd natte mest bij komen. En er is niks slechter voor een lager dan mest. 😞 3 jaar is trouwens nog lang voor een lager op een mestkar.
JD3010
@mdoornekamp Hij heeft ook een meststrooier, ik vermoed dat het daar van is.
jammermaarhelaas
Quote @radium45:
ik ben in mijn techno centrum al de hele winter bezig met zelf reparerende lagers... De winter is te kort ben ik al achter.

Die zijn goed voor een nobelprijsnominatie!
jammermaarhelaas
Zoals reeds gezegd, aan 1 kant de afdichting (rubberomkleed stalen schijf) eruit wippen met een mes/kleine schroevendraaier. Daarna het lager vol met vet stoppen, en dan de afdichting er weer voor doen.
op deze manier kan er niet zo snel vuil naar binnen dringen.
Let even op dat de afdichting niet (teveel) beschadigd raakt bij uitwippen.
jefke
hier voor wat meer duidelijkheid, de dichte lager zit in de bak voor het aandrijven van de verdeelmolens. En daarboven zit dan de olie dichting ook in de bak, maar daar kan dan geen olie meer aan?
JD3010
Het lijkt me dat het vocht naar beneden loopt en door de keerring heengaat. Je zou kunnen proberen om er 2 smallere in te doen met de bovenste de open kant naar buiten.
Valtra-Fordpower
@selten Het gaat om een mest verspreider en niet om een verdeelmolen......
Wimsumar
Beste Jefke:
Quote:
In mijn boite/tandwielkast van mijn mestkar moet ik de lagers die bovenaan zitten vervangen

Zitten de lagers/afdichtingen onder de verticale verdeelhaspels?
Hoewel nu dus blijkt dat om de zo veel jaren de afdichting versleten is en daarmee ook de lagers aangetast kunnen worden zou het (indien mogelijk) te overwegen zijn (zeer slijtvaste) keramische lagers te monteren?

Jouw MIRO meststrooier met (verticale) breedstrooiwalsen:
jefke
@JD3010 lang geen slecht plan, ik heb wel plaats voor 2 dichtingen
jefke
@Wimsumar klopt de verticale, met slijtvaste lagers zul je ook wel prijzige bedoelen? 😉
JD3010
@jefke Ik heb zelf geen ervaring met zulke meststrooiers, maar ik denk dat het een terugkerend probleem blijft. Misschien om de paar jaar dan alles weer preventief vervangen. De lagers etc. kosten niet zo veel.
stannetje96
Het is ook geen tebbe 😃
Wimsumar
Beste Jefke:
Quote @jefke:
prijzige

Daar moet je maar op rekenen.
Het zal wel, zoals JD3010 al noemt, om de paar jaar een vervangingsritueel worden.
jefke
@stannetje96 die zit ook in een andere prijs klasse denk ik 😉
stannetje96
@jefke haha daar ga ik ook wel vanuit ja 😛

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
21
TREFWOORDEN