Illustratie van:

Same Corsaro 70 - hef same corsaro 70

Hallo,

onze same corsaro 70 maakt een ratelend geluid als de hef belast wordt. ook een zwaarder gewicht wil hij alleen vol gas tillen en deze laat hij stationair weer zakken. hydrauliek doet het wel naar behoren.

dank Abram

Deel dit topic

Reacties

wim-same
De Same Corsaro 70 heeft een plunjerpomp met 4 plunjers en een opbrengst van 21,8 L per min. en een Hefkracht van 1600 - 1950 kg. ( afhankelijk van de stand van de pennen in de trekstangen.
De cilinder heeft nog geen manchet afdichting zoals de jongere trekkers hebben maar soort zuigerveren. Deze is dus niet helemaal gesloten, dus bij belasting zal hij altijd olie doorlaten. De pomp draait constant in de olie
en omdat bij zware belasting iets olie doorlaat blijft deze dan ook constant smeren ( oliedoorstroom. ) Kan wezen dat inwendig iets lekt, meestal niet ernstig, dan zakt de hef sneller. Het ratelen is de plujerpomp onder belasting. Deze zal je ook horen bij de externe hydrauliek als deze op druk komt.
marcel-pek
Hydrauliek olie op pijl???
wim-same
@marcel-pek als hydraukiek olie niet op pijl is zou de hef het helemaal niet doen of maar een klien stukje, Dan zou ook het ratelen stoppen.
Maar het is altijd verstandig om dit te controleren en te zorgen dat de olie en het filter onder in de hefbak schoon zijn.
harold82
Ik heb nu twee keer z'n same los gehad met zelfde probleem beide keren zat het in de regelschuif
harold82
@wim-same Ik had beide keren wel gewoon een manchet erin zitten
wim-same
Inwendige lekkage bij de regelschuif of het overdrukventiel kan, maar een fijt blijft dat dit systeem ratelt onder druk, en als je de motor stop zet zal het werktuig ook zakken.
harold82
Klopt ratelen altijd
harold82
Overdruk lijkt me ook niet want hydrauliek werkt wel naar behoren
MF65
Bepaalde oudere types MF (o.a. 155 ) doen dit ook bij zware belasting. Pas als je dat ratelend geluid niet meer hoort moet je je zorgen gaan maken.
joop-same
@wim-same er zit zeker een manchet om de zuiger.
Het rakketakken komt niet van de regelschuif,dit wordt meer
of minder door een versleten naaf van de aftakas
kopp.plaat, of het tandwiel met veren dat onder de hefbak zit, en of versleten lagerblokjes op de krukas van de hefpomp en of de lagers van de pomp veroorzaakt.
Je zou MP 80W olie kunnen gebruiken dan heb je zeker minder lawaai.
jordi 1455
@wim-same Er is een mogelijkheid om voor te zorgen dat de hef niet zakt, als je de hydrauliekhendel op pompen zet zakt het werktuig niet.
wim-same
@jordi 1455 Doe dat maar een half uurtje dan pompt hij wel over het overdrukventiel. Dan gaat de olie koken.
jordi 1455
@wim-same ik bedoelde bij een stilstaande motor.
harold82
@joop-same Maar het zakken zat bij die twee wat ik heb gehad wel in de regelschuif. En dat geratel heeft daar inderdaad niks mee te maken
wim-same
Ratelen doen zij allemaal onder zware belasting.
Dit geluid komt echt van de pomp.
Minitauro
@joop-same @wim-same @harold82 Dit probleem heb ik bij mijn trekkers ook gehad. Er zit een machet om de zuiger die heb ik vervangen omdat de randen van de machet volledig afgesleten waren en groefjes toonde. Waardoor er teveel olie langs de machet ging en de hef zakte ook met meer toeren.
Na het vervangen was het probleem verholpen, de pomp ratelt inderdaad altijd een beetje onder belasting.
joop-same
@harold82 Dat klopt ook wel, het zakken is vaak lekkage op de regelschuif en ook de 0 ringen van de klephuizen en de 0 ring die tussen het gietdeel/huis van het overdruk ventiel zit, dit huis is bij de nieuwere types één deel.
Omdat de regeling in het zuiggedeelte zit blijft de werkdruk altijd op de regelschuif staan, en niet zoals bij de nieuwere systemen op een houd of zak klep/ventiel.
Abram Woltjer
Mensen geweldig deze reacties, hier kan ik wat mee. ik denk inderdaad dat de pomp zo ratelt en het zakken zal veroorzaakt worden door en hand vol o ringen. de trekker heeft c.a. 15 jaar stil gestaan. wel binnen gelukkig. het viel mijn vader op dat de corsaro stopte met lekken. hij zal toch dicht zijn dacht hij....... maar de olie was op. er heeft de afgelopen 15 jaar geen drup olie op de hydrauliek reservoir/hef gezeten. dus er zal wel het een en ander uitgedroogd zijn.
Abram Woltjer
Het valt wel op dat wanneer ik vol gas de hef omhoog heb gekregen, als ik dan de hydrauliek hendel onderuit druk de hef hem wel goed vast houd. ik denk daarom dat er e.a.aan de regel schuiven mankeer.

heeft het zin om de pomp los te halen om het ratelen wat te verhelpen?

is er misschien iemand die foto`s of een tekening heeft van en hef en kleppen?

ik ben jullie alvast zeer erkentelijk
joop-same
@Abram WoltjerDat de hef op de buitenventielstand niet zakt klopt dus,omdat de werkdruk (de druk in de cilinder)
nu op de schuif van de buitenventielen staat, en niet meer op je regelschuif van de hef zelf.
joop-same
@Abram WoltjerAls je de hef loshaalt dan moet de regelschuif +huis zeker vervangen worden, en vaak ook de krukas en lagers en afdichting van de pomp, kosten vanaf 500 euro.
Dokumentatie van de hef heb ik wel voor je,mail: Berendijk@kpnmail.nl
els-vanneste
Quote Reactie van @joop-same:
Hallo,Wij hebben een same panther waarvan de hef het ook niet meer doet.Zonder gewicht eraan gaat de hef omhoog maar van zodra er gewicht aan hangt wil hij niet meerEnig idee wat het probleem hier kan zijnDichting van de hefpiston al vervangen en ook al de regellok gedemonteerd maar niets speciaals gezien
els-vanneste
Hallo,

Wij hebben een same panther waarvan de hef het ook niet meer doet.
Zonder gewicht eraan gaat de hef omhoog maar van zodra er gewicht aan hangt wil hij niet meer
Enig idee wat het probleem hier kan zijn
Dichting van de hefpiston al vervangen en ook al de regellok gedemonteerd maar niets speciaals gezien

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Corsaro 70 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
6