As verbreden

Beste tractorfans

Ik heb een 'mini' opraapwagen gekocht, alleen is de as net paar cm te smal. De as is geremd en vroeg me af wat de makelijkste manier is van verbreden?

Deel dit topic

Reacties

Dr Fendt
As door midden slijpen, dikwandig stuk koker kopen, as weer in deze koker zetten, vast lassen.

als je een bestaande as verbreedt worden de krachten die op deze as komen ook anders. kans is aanwezig dat de as het sneller gaat begeven dan dat hij anders zou doen.
weurding
Houd je er wel rekening mee dat de meeste assen niet kaarsrecht zijn? veelal zit er een lichte knik in de midden omhoog, bij een handbediende of oplooprem wordt het ook een stuk moeilijker de rem weer functioneel te krijgen
robbertk
Als het om centimeters gaat, is dan spoorverbreders of hart van de velg verplaatsen niet net zo makkelijk? Heb je minder risico met de remmen en verzwakking van de as
GROENEDEERE
Velgen aanpassen hartplaat verzetten
valmet 605
Waarom is die te smal? Moet die op een dieplader en daarom in het spoor van de trekker lopen ofzo?
maarten IHC 624
Hoeveel te smal is de as. zijn meerdere opties.
1 extra ringen achter de flensplaat.
2 inderdaad velgen omdraaien.
3 de boutgaten overnemen dik stuk buis er als ton met aan weerzijde de juiste gaten tussen zetten
JohnDeere5085
@Dr Fendt Voor het breken ben ik niet bang, het is een as voor 4 ton, het gewicht wat er nu op gaat komen komt niet boven de 1500 kg.
JohnDeere5085
@maarten IHC 624 Ga srtaks de as er onder vandaan halen, en kijken of extra ringen gaat passen, de velgen omdraaien helpt niet want die staan al op hun 'breeedst'.
JohnDeere5085
@valmet 605 Hij is te smal omdat er spijlen naast het onderstel zijn gelast, om een soort kooi om de opraapwagen te maken, maar deze zijn naast de balken steken net teveel uit, dat ze de banden dik aanraken.
jd user
De as in de midden doorslijpen.daarna een een stuk donor as er tussen.Alles uiteinden wat gelas moet worden in een soort paalpunt slijpen.Daarna vollassen .Mooiste is co2.Anders basis elektroden gebruiken ,maar dat geeft gauw slakinsluiting.Vervolgens alles vlakslijpen en strip ijzer dikke eroverheen lassen in het vierkant.En klaar!.Maar geeft wel veel werk.
JD3010
@jd user waarom een ander stuk as er tussen lassen? Het breekt niet zomaar.
robbertk
@jd user dan zou ik toch voor de optie van @Dr Fendt gaan. Met een overmaatse pijp/koker waar je de doorgeslepen as in kan steken. Dan is de belasting op de lassen minder groot. We zijn natuurlijk geen proffesionele lassers hier.
Wimsumar
Beste JohnDeere5085:
Quote @JohnDeere5085:
spijlen

"Spijlen", "kooi" :?
Dan zaag je die spijlen er toch af?
De as breder maken geeft weer risico dat de asstomp afbreekt (ondanks de lichte ladingen).
jd user
@jd3010,

Je hebt gelijk.Je kan het eerst wel met dikke koker proberen.Als dat breekt of torst,dan kun je het alsnog doen.Maar ik kan je wel vertellen dat een koker niet breekt ,maar krom buigt en gaat torsen.Je wielen gaan dan op den duur scheef onder de wagen staan.Heb dat zelf ook al eens zó gehad.En als het dan krom is ....dan zie je er als een scheel paard er tegen aan, om dan alles weer opnieuw te moeten doen.
JD3010
@jd user Ook bij 1500kg waar hij het over heeft.? Mij lijkt de velgplaten verzetten veel simpeler.
MulderDeutz1
Als je nou de as doormidden slijpt, stuk as ertussen last en een dikwandige koker eromheen bakt. Volgens mij ben je dan koopman.
fendtjecis
Als je er brede banden op legt moet ut ook al wel wat centimeters schelen.
fendt2
Een koker kiezen met het zelfde weerstands moment als de as nu. Staat genoeg reken voorbeelden op het net. Als je het hart van de velg verandert belast je de lagers meer.
jd user
En zijn er dan geen langere assen te koop dan?.....Dat lijkt me goedkoper dan prutsen met verbreden?....Een goede gebruikte heb je wel tussen de 75 en 250 euro?....Lmb's hebben vaak wel wat liggen voor een leuke prijs.Plof deze eronder ,en je hebt het voorelkaar!
maikwolsink
Heb je foto's van de wagen?
Idd een koker er tussen of nieuwe as zoeken?
9115
Hebben zelf de as van een veewagen verbreed op de manier van dr fendt en gaat al 15 jaar goed. Is denk ik de makkelijkste manier
JohnDeere5085
@Wimsumar Ja dat is nu ook de oplossing geworden, maar heb wel ringen tussen hartplaat en remhuis gezet.
Wimsumar
Beste JohnDeere5085:
Quote @JohnDeere5085:
ringen tussen hartplaat en remhuis

Zijn dat ringen uit de werkplaatsvoorraadkast met bouten. moeren en ringen, of is het per wiel 1 op maat gemaakte ring ter grote van de hartplaat/remhuis?
Indien losse ringetjes dan vrees ik dat de banden je vroeg of laat los lopen door uitvretende wielbouten/boutgaten.
JohnDeere5085
@maikwolsink heb foto's van het ding op mijn profiel staan.
Wimsumar
Beste JohnDeere5085:
Quote @JohnDeere5085:
Hij is te smal omdat er spijlen naast het onderstel zijn gelast, om een soort kooi om de opraapwagen te maken, maar deze zijn naast de balken steken net teveel uit, dat ze de banden dik aanraken.

De spijlen zijn bedoelt om aan binnenzijde platen tegen te monteren welke als schotten dienen om de lading binnenbord te houden.
Er komt niets tegen de banden aan.
JohnDeere5085
@Wimsumar weet ik, uiteindelijke oplossing was dan ook een van die spijlen weg te slijpen. Ringen tussen hartplaat en remhuis en de as er 'scheef' onder zetten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
10