Fordson Major - diesel op slechts één verstuiver

Beste heren, de major krijg ik niet aan de praat doordat er maar op één of twee verstuivers diesel komt. Ontluchten heb ik op de gebruikelijke methode gedaan, tot aan het enkele boutje bij de pomp brandstof maar verder niets.
Ook al de plunjers terug gedrukt met een dunne prikker, helaas geen resultaat. Wie weet raad?
JCB3

Reacties

MartinZaandam
Beste JCB3,iets klopt er niet aan je uitleg, want je schrijft "er maar op één OF twee verstuivers diesel komt". of er wel of geen diesel komt bij die verstuivers zou ik eerst goed bekijken en dan komt de volgende vraag: waarom ben je aan het ontluchten? zomaar, niets anders te doen? of is de tank droog-gevallen? Beschrijf eens het HELE verhaal waarom je bent gaan ontluchten, of startte hij niet, na jaren "niet in gebruik"?
ford3000case745
@MartinZaandam hij heeft het blok en de pomp los gehad dacht ik
deutzfahr-power
@ford3000case745 staat de pomp wel op tijd?
jd user
Als je niets veranderd hebt qua afstellingen......Dan pak je een dikke auto of een andere trekker en sleep je hem aan.3e versnelling zetten koppeling in.totdat je goed op snelheid bent .Koppeling los en dan moet ie vanzelf beginnen .Heb dit vroeger zó vaak gedaan.Alleen was dat met de dexta.En wil die niet....advies even naar een lmb te gaan.Die meten de boel zó even door.
Want er kan na lange stilstand heel wat vast zitten.maar meestal is het de drap in de opvoerpomp/zeefje dicht.
old man jose
Het kan zijn dat de terugslag klepjes boven in de pomp lek of stuk zijn, daardoor word er geen druk opgebouwd. Verstuiverleiding boven op de pomp los maken en een beetje aan de kant of helemaal weg. Daarna de wartel waar de leidingen opzitten verwijderen daaronder zitten de klepjes.
De pomp geeft zonder tegendruk altijd olie maar geen druk. Bij Stokkink in gouda hebben ze dit onderdeel op voorraad.
ronald73
Quote @jd user:
advies even naar een lmb te gaan.Die meten de boel zó even door.

Nou ja, kijk, dat is het hem juist, dat is een antwoord wat van toepassing is op bijna elke vraag op Tractorfan 😉 Kan elke discussie snel gesloten worden.
Probleem is vaak dat mechanisatiebedrijven goed de kunst verstaan van dure rekeningen schrijven. Als het meezit blijft in dit geval het bedrag van de rekening nog net onder de waarde van de Major 😉
Wimsumar
Beste Old man Jose & JCB3:
Quote @old man jose:
terugslag klepjes boven in de pomp lek of stuk zijn,

Uit de topicopening begrijp ik dat deze er (deels?) niet inzitten omdat topicvraagsteller JCB3 schrijft de plunjers met een prikker naar beneden heeft geduwd.

P.S.: Als dat terugduwen echt nodig was lijkt me de inspuitpomp dermate vervuild/verroest dat het starten van de motor er onmogelijk mee is.
old man jose
@Wimsumar

Terug duwen met een prikker is niet mogelijk, de plunjers worden op spanning gehouden met een zware veer. Deze veren kunnen gebroken zijn maar dan blijft de plunjer boven hangen, dan word er geen druk opgebouwd in de leiding resultaat geen inspuiting.
Veer:
#left

Wanneer er maar op een verstuiver diesel druk is is het in de meeste gevallen een pomp kwaal.
appie1967
Bij motoren die lange tijd stil hebben gestaan kan het zijn dat er roest op de plunjer is gekomen zodra deze door de pomp nokkenas in het element word geperst en de trekker is de laatste keer met uitgetrokken stopzetknop blijven staan slaat de plunjer vast en wil de rest ook niet meer richting opbrengst draaien ik heb dit al eens mee gemaakt met een ford 6700 die wou helemaal niks totdat ik in de pomp de regelstang zelf met had versteld maar dan wil hij alleen nog volgas lopen en alleen nog uit te krijgen door de brandstofkraan dicht te draaien dus pas daar goed mee op want dat is geen prettige ervaring
JCB3
Bedankt allemaal voor de reacties zover. Het zit zo; ik heb een major met een slechte motor gekocht. Deze heb ik aan de praat gemaakt om te achterhalen wat er mis mee is. Dit blijkt een mechanisch probleem te zijn inwendig. Deze motor startte prima, liep netjes maar met een enorme tik zodra er wat gas bij kwam. Deze motor heb ik uitgebouwd, nieuwe erin en de brandstofpomp van de oude (die dus prima werkte) over gebouwd.
Nu alles aangesloten en ontlucht, maar bij 2 van de 4 verstuivers krijg ik helemaal niets aan brandstof. Zonder leidingen zie ik bij de pomp alleen op nummer twee brandstof omhoog komen. Met leidingen bij de verstuiver op nummer 1 en 2. 3 en 4 blijven kurk en kurk droog. Bijzonder of niet.

Heel af en toe lijkt ie even aan te slaan op 2 poten maar niet voldoende om te blijven gaan zonder startmotor.
JCB3
Probleem gevonden. Omdat de tank vuil is, heb ik tijdelijk tankje gebruikt. Deze stond net onder de opvoerpomp waardoor ik niet door had dat deze lucht mee aan zoog.
Pompje uitgewisseld, en klaar. Netjes op 4 poten. 😄
Het lijkt wel zo dat de injectorpomp een verstuiver leiding nodig heeft om op gang te komen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!