Illustratie van:

John Deere 710 - Motor

Vraag over JD 710:
De motor van de 710 is tijdens op de weg enige maanden terug uitgevallen, voordat de motor uitviel begon deze zwaarder te lopen. Vervolgens kreeg de startmotor de motor niet rond. Trekker is weggesleept en bekeken. Na een twee uur start de trekker weer en geen bijzonderheden. Olie is vervolgens ververst en is de trekker wel gebruikt maar voor kleine dingen zoals balen in de stal zetten. De motor leek zwaarder te lopen als deze langer loopt maar valt niet uit. Lichte rook uit uitlaatje van kleppendeksel. Bij demontage van de kleppendeksel is overigens niets afwijkends te zien. Er was na demontage van de uitlaat bij 2 cilinders lichte roestvorming te zien, waarschijnlijk regenwater wat door de uitlaat naar binnen was gekomen. (Bij koud weer ging de motor zwaardere rond bij starten maar volgens mij normaal). Er is in de uitlaat bij de motor motor olie en WD40 gespoten. En de startmotor een paar keer rond laten gaan zonder dat de trekker kan aanslaan. De carterdeksel is verwijderd en er zijn bij de krukas geen bijzonderheden te zien qua lagers etc. De oliepijp zuiger aan als je de startmotor rond laat gaan. Wederom olie en nu ook olie filter vervangen. De trekker is gisteren gestart en loopt maar er lijkt een tik in te zitten. Kan dit een verstuiver zijn welke niet goed werkt? Of moeten we het ergens anders zoeken?

Deel dit topic

Reacties

county854t
Waarschijnlijk is toch een vd drijfstanglagers kapot aan t lopen. Heb je de lagerkappen ook los gehad?
atlaspower
Als je trekker plots heel zwaar gaat lopen en uitgaat dan zijn er of glijlagers vast gelopen op je krukas, of een zuiger die is vastgelopen door te veel kool afzetting, gewoon je motor demonteren, schoon maken en kom je het probleem vanzelf tegen, die tik kan dus best een drijfstang lager wezen die is vastgelopen op je krukas, en nu ruimte krijgt, om verder schade te beperken is meteen sleutelen wel aan te raden zonder er eerst nog mee te gaan rijden
john deere 7810
Zoals atlaspower al aangeeft. gewoon loshalen kom je het vanzelf tegen. Je komt het ook wel tegen als je verder blijft rijden.... met een beetje pecht komt je drijfstang naar buiten 😉
BeemsterJD710
Dan zal het één van de voorste drijfstanglagers van de twee cilinders aan de radiateur zijde zijn. Bij het loshalen van de carterdeksel zie je onder tussen de balans gewichten de twee bouten welke het huis vasthouden waar het glijlager in zit. Kun je deze losdraaien zonder dat er andere dingen losgaan?
BeemsterJD710
Dan zal het één van de voorste drijfstanglagers van de twee cilinders aan de radiateur zijde zijn. Bij het loshalen van de carterdeksel zie je onder tussen de balans gewichten de twee bouten welke het huis vasthouden waar het glijlager in zit. Kun je deze losdraaien zonder dat er andere dingen losgaan?
Kun je het lager aan de zuigerkant ook makkelijk loshalen van onder.
Wat is het aanhaalmoment om het Lagerhuis weer vast te zetten?


Moet het lag
stefaanp
Voor je iets losdoet heb je wel zeker oliedruk?
BeemsterJD710
Oliedruk was mijn eerste gedachte. Bij navragen was het antwoord:
"De oliepomp gaat ook niet snel stuk, zodra de lagers meer speling krijgen zakt de oliedruk omdat de olie makkelijker door de lagers geperst wordt."
Een drijfstanglager klinkt aannemelijk om dat er voor in het blok een mechanische geluid is van metaal op metaal.
Heb de vraag nog of je het complete glijlager van de onderzijde kan vervangen als het Lagerhuis is verwijderd, of het Lagerhuis met een momentsleutel moet worden vastgezet, Moet je bij montage het lager al in de olie zetten?
wilco-jd
De meeste dingen zet je vast met een momentsleutel en daar heb je werkplaatshandboek voor om te zien met welk moment en die is er ook van een JDL 710. En lagers monteren met olie is wel beter dan droog 😄
BeemsterJD710
Halo Wilco,

De drijfstanglagers zullen gewoon smering nodig hebben uiteraard. Weet jij het aanhaalmoment van de lagerhuizen? Aankomende week zal ik deze willen vervangen. Bvd
basia
Mochten de lagerkappen van de drijfstanglagers los zitten ; en dus de lagerschalen mee gaan draaien en soms over elkaar draaien , dan wel de drijfstang bouten vernieuwen !!!

Heb al eens gehoord dat deze bouten gaan rekken , en dus los komen .
Ken meerdere JD bezitters waarvan de motor kapot liep , vooral die oudere 10 en 20 series
BeemsterJD710
Van de week zal het duidelijker worden als ea losgehaald zal worden. Ik hou een ieder op de hoogte. Bedankt alvast!
Goedemorgen,

Wij hebben hier ook en JD710 gehad waarvan er een tik in zat. Het is een lagerschaal die verschoven is waardoor er geen olie meer doorheen kan om te smeren waardoor hij vastloopt. motor helemaal uit elkaar halen als je geluk heb hoef je geen drijfstang te vervangen maar kijk er toch naar als je alles open hebt. Gelijk 4 x nieuwe lagerschalen monteren. Als je krukas al groeven heeft deze ook vervangen. en let er goed op als je alles weer in elkaar zet dat de balans assen goed erin zit anders trilt alles er onder vandaan.
BeemsterJD710
De lagerkap van de eerste cilinder aan de kant van de radiateur heeft speling. Met de hand kun je een paar millimeter het huis op en neer bewegen. De andere drie hebben deze speling niet. Ik tracht de drijfstang zo te draaien dat deze met een dopsleutel is los te halen. Als deze los is zal ik waarschijnlijk een verpulverde of weggedraaide lager aantreffen. Weet iemand het aanhaalmoment om straks alles weer vast te zetten?
BeemsterJD710
Ik heb de drijfstanglagers binnen en gemonteerd. Deze komen bij Kramp vandaan en volgens de specialist (en de webshop) moeten deze voor de JD 710 passen. Heb ze gemeten en zijn ongeveer 2mm dik. Het is de overmaat + 0,1 op advies van Kramp.
De momentsleutel ingesteld op 114,7 Nm = 11,7 kgm. Nu staan er op de lagerschalen aan 1 kant een slagletter 1. Lijkt mij dat deze aan dezelfde kant moeten bij montage. Als ik vergelijk met een gemonteerde met slagletter 2 dan staan deze ook aan dezelfde kant.
Bij het monteren klemt het huis te strak om de krukas en staat vast.

Of ik heb het huis verkeerd om of de drijfstanglagers zijn te dik. Wie heeft advies?
RPCounty
Heb je niet gekeken hoe de kappen op de drijfstangen zaten of de kappen verwisseld? Normaal is het nummers bij elkaar en anders slotjes van de schalen aan dezelfde kant. Maar als de krukas std is kun je er nooit ovrrmaat lagers op zetten
BeemsterJD710
De kappen wisselen is niet mogelijk gezien er maar één Lagerhuis is los gehaald. Inderdaad niet gekeken bij demontage. Dacht dat ze maar op één manier passen. Je kan deze wel omdraaien. De krukas zal gezien bouwjaar 1966 wel wat ingesleten zijn, dus overmaat lijkt mij niet gek. Advies is welkom.
deeremeneer
Even een paar dingen. 1 was het lager kapot? 2 was de krukas dan niet beschadigd? 3 zoals al gezegd een overmaat lager kan nooit op een standaard krukas. 4 ALTIJD!!! De drijfstangbouten vervangen! 5 volgens mij is je aanhaalkoppel veel te hoog voor die bouten. 6 mijn advies is haal er een ervaren monteur bij.
JD3010
Quote @deeremeneer:
overmaat lager kan nooit op een standaard krukas
Overmaat is toch groter?
Valtra-Fordpower
@JD3010 klopt, lagerschaal dikker, dus minder inwendige speling? 😉
BeemsterJD710
Het aangeven aanhaalmoment van de bouten komt uit het wp boek. Bouten worden aangevraagd.
deeremeneer
@BeemsterJD710 maar waren de lagers nou kapot? En je krukas?
BeemsterJD710
Één lagerschaal was gedraaid, krukas heeft geen beschadiging. Schalen waren vetsleten. Heb contact gehad met iemand uit de buurt welke een 510 compleet gereviseerd heeft. Het is wachten dat de standaard lagerschalen binnen zijn.
BeemsterJD710
Standaard lager schalen gemonteerd met aanhaal 85 Nm. Heb de motor rond laten gaan met startmotor en olie kan uit bak via filter worden aangezogen. Even later lopen morgen en alles weer monteren.
BeemsterJD710
De JD 710 kan weer aan het werk. Bedankt allen!
BeemsterJD710
De 710 draait weer na het vervangen van de vier drijfstanglagers. Ik heb er motorolie in van Shell Rimula ,synthetische basisolieen 10W40. Kan een synthetische olie ipv minerale en is een dikkere olie aan te bevelen? Het pijpje bij de ontluchting carter is meer aan het roken dan eerst bij belasting. Met name bij de twee voorste cilinders komt er langs de stoterstangen wat rook. Er komt geen olie uit ontluchting, er is dus wat meer carterdruk. Starten gaat prima.
BeemsterJD710
Nadat de John deere 15W40 motorolie is geplaatst loopt het blok soepeler. Na ongeveer 10 minuten rijden gaat het blok wel weer zwaarder lopen, de carteromtluchting begint dan te roken. Ik schakel de motor dan uit. Ga van de week de oliedruk weer controleren. De aanhaalmomenten van de lagerschalen zijn 85 Nm en volgens de plaatselijke LMB te hoog. De olie kan wellicht niet tusse krukas en lagerschalen goed komen. Wie weet de exacte aanhaalmomenten voor een JD 710?
deeremeneer
Goedendag @BeemsterJD710

Het aanhaal moment is inderdaad te hoog. 65/75nm is het meen ik. Ik heb bewondering voor het feit dat je blijkbaar zonder echt technische kennis van motoren zelf je motor probeert te repareren. Ik denk echter dat het tijd is om er een ervaren monteur bij te halen. Ik begrijp dat er een lager heeft meegedraaid in een drijfstang? Heb je die drijfstang vervangen? Ik zeg niet dat het niet kan maar het lijkt mij erg stug dat alleen het lager kapot is en de krukas en drijfstang niks hebben geleden. Het feit dat je verkeerde lagers monteert en verkeerde aanhaalmomenten gebruikt geeft eerlijk gezegd ook aan dat je niet echt weet wat je doet. Nu loopt de motor weer zwaar als hij op temperatuur komt. Ik weet niet of je de kop er af heb gehad maar zit er niet een vreter in je cilinderwand? Het feit dat je nogal carterdruk hebt doet vermoeden dat je compressieverlies langs de zuigers hebt. Ik weet niet waar je woont maar misschien zit er een tractorfanner bij je in de buurt die je eventueel kan helpen. (wil ik ook wel maar ik weet niet waar je zit dus ). Ik weet dat mijn verhaal wat negatief over kan komen maar ik ben bang dat je op deze manier straks meer onkosten en schade aan je motor krijgt en dat wil ik voorkomen.
BeemsterJD710
&Deeremeneer

Bedankt voor je reactie.

Ik woon in Noordbeemster en heb niet eerder een 710 van andere drijfstanglagers voorzien. Wel ervaring met andere trekkers.
Er is door mij informatie ingewonnen op dit forum, bij Kraakman in Zuidoostbeemster en een LMB in de buurt. Een monteur heeft de krukas gezien en geeft aan dat deze goed is. De andere lagerschalen welke eruit kwamen waren bij één drijfstang dun en de andere twee niet.
Het verkeerde aanhaalmoment is aangegeven en heb de trekker alleen even laten draaien. De oliedruk wil ik eerst meten voordat de 710 weer aan het werk gaat. Dit om schade te voorkomen. De drijfstang is inderdaad niet gecontroleerd van het vast gelopen lager.
Ik ga de aanhaalmoment wijzigen naar de 65 Nm en kijken wat de oliedruk zal zijn. Verwacht 3-3,5 bar.

Een kritische nood is prima wat mij betreft!
BeemsterJD710
@Deeremeneer

De kop is er niet afgeweest. De motor draait stationair regelmatig en start goed. Als de drijfstang krom zou zijn dan zou dit anders moeten zijn.
Tom VB
Doe maar gewoon de motor reviseren.... Vraag @deeremeneer om prijs voor de onderdelen, altijd goed.
BeemsterJD710
De oliedruk is 2 bar en zakt bij stationair onder de 1,5 bar. De oliepomp zal nagekeken worden en indien nodig vervangen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 710 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
23