Hoe worden landbouwvoertuigen op naam gezet?

De kentekening van nieuwe (land)bouwvoertuigen sluit aan bij het de bestaande RDW-systematiek voor het toelaten, registeren en te naam stellen van voertuigen. Dit is het zogenaamde reguliere proces en voor nieuw verkochte (land)bouwvoertuigen gaat de kentekenplicht in op 1 januari 2017.

Wanneer u dus vanaf 2017 een landbouwtrekker, mobiele graafmachine of aanhangwagen die harder dan 25 km/h kan rijden koopt, is deze door de leverancier van een kenteken voorzien en op uw naam gezet.

Bestaande voertuigen

Natuurlijk moeten ook alle bestaande (land)bouwvoertuigen die op de openbare weg rijden een kenteken krijgen. De inschatting van de RDW is dat er 270.000 landbouwtrekkers, 130.000 motorrijtuigen met beperkte snelheid, 150.000 aanhangwagens, 20.000 voertuigen met een GV- kenteken en 10.000 voertuigen in bedrijfsvoorraad moeten worden geregistreerd. Dat betekent dat er vanaf 1 februari 2017 binnen veertien maanden ongeveer 580.000 (land)bouwvoertuigen moeten worden geregistreerd en op naam worden gezet.

Uitgangspunt bij de kentekening is dat deze huidige (land)bouwvoertuigen nu ook al legaal op de weg rijden. Daarom is er geen goedkeuring nodig voor toelating tot de weg met bestaande voertuigen. De bestaande voertuigen worden dan ook niet geschouwd of technisch gekeurd; de gegevens die de eigenaar over het voertuig verstrekt, zijn leidend bij de kentekenaanvraag.

De kentekening van de bestaande (land)bouwvoertuigen loopt van 1 februari 2017 tot 20 mei 2018 en wordt het conversietraject genoemd. Om de inschrijving en de tenaamstelling tijdig te kunnen afronden, eindigt de conversieperiode op 1 april 2018. Dit om te garanderen dat vanaf 20 mei 2018 alle (land)bouwvoertuigen met een kenteken op de openbare weg rijden.

Op tijd regelen

Wanneer een bestaand voertuig niet binnen de conversieperiode wordt gekentekend, kan dat naderhand alleen via de reguliere procedures van de RDW. Dat betekent dat het voertuig individueel moet worden gekeurd door de RDW. Hieraan zijn aanzienlijk hogere kosten verbonden dan aan de kentekenaanvraag tijdens de conversieperiode.
Tinus

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!