Fordson Major - Fordson major - tandwiel vast in versnellingsbak
ik ben hier nieuw, maar volg het forum al een tijdje aangezien ik een 2-tal jaar terug een Fordson Major uit 1953 kocht.
Ik ging onlangs meerijden in een tractorrit, maar in het doorrijden viel in volle vaart de motor stil en blokkeerden de wielen. Na een en ander te proberen startten we de tractor opnieuw. Als ik de tractor uit versnelling plaats, lijkt deze in eerste te zitten, als ik de versnelling in 3e plaats, valt de motor stil. In 1e en 2e kan ik niet meer. Achteruit kon ik ook niet meer. Dus 'uit vitesse', en aan 7 km/u terug naar huis...
Ik heb het deksel aan de zijkant afgehaald en daar zit nu 1 tandwiel vast. Ik vond deze foto: i630.photobucket.com/albums/uu24/…
Het gaat om het tandwiel op de bovenste as, het meest rechtse wat te zien is (Links van de 'hendel' die van de versnellingspook komt). Deze zit vast, draait nog wel maar kan niet meer naar links of rechts) en ik vermoed dat ik daardoor met de hendel in neutraal enkel in 1e versnelling vooruit kom.
Iemand een idee hoe ik deze los kan krijgen? Of andere tips?
Bedankt!
Bert
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Major en hebben de trefwoorden motor , versnellingsbak , versnelling en fordson geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Advies:
De tractor splitsen de bak eruit en geheel reviseren of de mankerende onderdelen op zijn plaats zetten.
(klik om te vergroten)
olie peil hoort tot de vuldop
De tractor is nu in het midden door. De dorspolie is eraf. Om de versnellingsbak eruit te halen, moet dan ook de hoog/laag (en bijgevolg ook benzinetank) eraf gehaald worden? Moet onderaan ook de overbrenging(?) naar de aftakas eraf? Vergeet ik nog iets?
Op onderstaande foto's het tandwiel (versnelling) die vastgelopen is.
Is het normaal dat onder het tandwiel een bus zit? Of zou deze ooit uitgedraaid zijn en een bus ertussen om alles op z'n plaats te houden?
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Het ziet er grof uit maar het schakelen volgens de regels is iets anders.
Mechanisch werkt de tractor opnieuw goed.
Echter, in het jaar dat de tractor open lag, niet echt naar gekeken. Dus de tractor startte niet meteen.
Ik kocht een druppellader 'CTEK mxs 7.0', maar die lijkt het niet goed te doen. Als deze er 7 dagen aan ligt, kan hij de motor nog steeds niet genoeg starten.
Ik leende een echte acculader (telwin 400) van een buur, heb deze 24u aan m'n batterij gelegd en toen kon de tractor wel starten...
Iemand enig idee/verklaring?