Fordson Major - Fordson major - tandwiel vast in versnellingsbak

Hallo,

ik ben hier nieuw, maar volg het forum al een tijdje aangezien ik een 2-tal jaar terug een Fordson Major uit 1953 kocht.

Ik ging onlangs meerijden in een tractorrit, maar in het doorrijden viel in volle vaart de motor stil en blokkeerden de wielen. Na een en ander te proberen startten we de tractor opnieuw. Als ik de tractor uit versnelling plaats, lijkt deze in eerste te zitten, als ik de versnelling in 3e plaats, valt de motor stil. In 1e en 2e kan ik niet meer. Achteruit kon ik ook niet meer. Dus 'uit vitesse', en aan 7 km/u terug naar huis...

Ik heb het deksel aan de zijkant afgehaald en daar zit nu 1 tandwiel vast. Ik vond deze foto: i630.photobucket.com/albums/uu24/…
Het gaat om het tandwiel op de bovenste as, het meest rechtse wat te zien is (Links van de 'hendel' die van de versnellingspook komt). Deze zit vast, draait nog wel maar kan niet meer naar links of rechts) en ik vermoed dat ik daardoor met de hendel in neutraal enkel in 1e versnelling vooruit kom.

Iemand een idee hoe ik deze los kan krijgen? Of andere tips?

Bedankt!
Bert
BertVDC

Reacties

Favorit614
Lijkt dat er ook een ring tussen de 3 rechter tandwielen ligt
+1
old man jose
Het ziet er naar uit dat de gaffel is los geraakt, en zoals @Favorit614 zegt er ligt een ring waar deze niet hoort.
Advies:
De tractor splitsen de bak eruit en geheel reviseren of de mankerende onderdelen op zijn plaats zetten.
cyclonedriver
Op de foto lijkt het alsof er geen druppel olie zit ???
BertVDC
Sorry.. De foto die ik plaatste vond ik op het internet.. Ik probeerde aan te tonen welk tandwiel het was... Hier een foto van mijn versnellingsbak:

(klik om te vergroten)

BertVDC
@BertVDC
De fordson werd enkele maanden terug eigenlijk volledig open gedaan omdat hij toen niet in eerste versnelling raakte. Er zit een bus onder het tandwiel die toen het tandwiel tegenhield in eerste te gaan. We hebben toen een nieuwe bus laten draaien (ik kon ze nergens verkrijgen..). Maar het lijkt nu alsof de trekker net op die bus is vastgelopen..
Landini 6500
Lijkt of de boel heet is geweest ! te weinig olie misschien ?
olie peil hoort tot de vuldop
BertVDC
@Landini 6500
Goed mogelijk. Ik reed blijkbaar 37 op dat moment. Was de tweede keer dat ik hem op top snelheid 'testte'.. Misschien niet verstandig.. Te weinig olie ook. Maar blijft de vraag, hoe zou ik dit terug kunnen los krijgen? Of beter toch alles uit elkaar omdat het anders opnieuw kan voorkomen?
Landini 6500
@BertVDC uit elkaar zo als old man jose zegt
BertVDC
Eindelijk tijd gevonden om hem open te doen. Ik heb hier allemaal niet zo heel veel ervaring mee... Maar net om dit te leren kocht ik een oude tractor 😄.

De tractor is nu in het midden door. De dorspolie is eraf. Om de versnellingsbak eruit te halen, moet dan ook de hoog/laag (en bijgevolg ook benzinetank) eraf gehaald worden? Moet onderaan ook de overbrenging(?) naar de aftakas eraf? Vergeet ik nog iets?
+1
ronald73
@BertVDC Hee Bert, ik ben momenteel even te lui om iets voor jou op te zoeken, maar ergens op internet zal je een werkplaatshandleiding kunnen vinden. Ik weet vast en zeker dat je daarmee heel wat problemen mee op kan helderen waar je tegen aan zult lopen tijdens het sleutelen aan jouw trekker. Succes ermee! 😄
BertVDC
Alles los.. 😄

Op onderstaande foto's het tandwiel (versnelling) die vastgelopen is.
Is het normaal dat onder het tandwiel een bus zit? Of zou deze ooit uitgedraaid zijn en een bus ertussen om alles op z'n plaats te houden?

(klik om te vergroten)

Fordson Major versnelling vastgelopen:(

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

old man jose
Probeer eerst het principe van de "" Bak "" te begrijpen en ga dan reviseren.
Het ziet er grof uit maar het schakelen volgens de regels is iets anders.
BertVDC
Bedankt @JD3010 voor de wisselstukken, ergens in Juli!
Mechanisch werkt de tractor opnieuw goed.
+1
JD3010
@BertVDC Dankjewel voor je bericht, ik wist wel dat ik je goed spul leverde. 😉 Als je de rest nog een keer nodig heb, hoor ik het wel. Het ligt er nog steeds, zonde om weg te gooien.
BertVDC
@JD3010 Dat onthoud ik! Je weet maar nooit ... Maar ik hoop toch dat hij het nu een eindje goed doet 😄.
+1
JD3010
Ik hoop het ook niet voor je dat de rest kapot gaat hoor, maar ben wel blij dat ik je ermee heb kunnen helpen. Toch nog iemand die ik ermee heb kunnen blij maken.
BertVDC
2 jaar geleden plaatste ik een "Varta Promotive Black J8 Accu 12V 135Ah(20h)" in de tractor. Deze batterij deed het steeds goed.
Echter, in het jaar dat de tractor open lag, niet echt naar gekeken. Dus de tractor startte niet meteen.
Ik kocht een druppellader 'CTEK mxs 7.0', maar die lijkt het niet goed te doen. Als deze er 7 dagen aan ligt, kan hij de motor nog steeds niet genoeg starten.
Ik leende een echte acculader (telwin 400) van een buur, heb deze 24u aan m'n batterij gelegd en toen kon de tractor wel starten...

Iemand enig idee/verklaring?
+1
old man jose
@BertVDC
Een druppellader is om de conditie van de batterij een beetje op peil te houden, en niet om een accu vol te scheppen.
Als je accu helemaal geladen is dan kun je een druppellader gebruiken dus.
BertVDC
@old man jose Ok, dan eerst even terug vol laden 😄
Jordan6500
Eerst maar even de lagers vervangen
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major en hebben de trefwoorden motor , versnellingsbak , versnelling en fordson geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!