Illustratie van:

Fendt 612 - vloestofkoppeling

Hallo, kun bij een 612 turbomatik E ook de vloestofkoppeling olie bijvullen, want hij trekt er nog al lang er doorheen.
alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

guldner G40s
Kan wel maar dan moet je de trekker door middelhalen en de koppeling d'r af halen al met al wel ff werk.

maar hy trekt er nog al lang door heen? trek je niet gewoon in een te hoge versnelling op?
of is gewoon de koppelingsplaat versleten...
nappie
Heui firma terwel we kunnen van het weekend wel ff de 612 over midden trekken om te kijken, dan heb ik ook gelijk een mooi klusje als ik bij jullie ben:P
tjo
gebrterwel
Joo ja dat is een goed ide we hebben nog wel meer werk voor jou, de kleppen deksel van de shovel is ook lek. hahaha. jooo
nappie
Ow kiek aan. maar ik heb ff op google gekeken er daar stond bij een fendt 600 serie dat er een vul gat aan de zij kant zat we kieken wel ff heb je hem al thuus ?
gebrpannekoek
Ha terwel hebben jullie nu een 612?
haasjeRens
Je kunt de koppeling ook gewoon bijvullen zonder dat je hem doormidden moet halen hoor aan de linker kant zit een klepje bij het koppelingshuis daar zit de vulplug je kunt hem tot het pijl volgieten of schuin in de sloot rijde en hem dan volgieten helemaal vol dus.. of dikkere olie er op kiepen kheb ooit eens dikke olie er opgegoten scheelde ook veel 80w90..
fendtkubota
Ja dat heb ik met mijn 311 ook dat hij tamelijk lang door trekt en de koppeling is pas vervangen
TomH
Daar zal ik maar geen 80 W 90 in doen. Daar is speciaale olie voor. Aan de linker kant zit idd een gaasje dan de motor draaien dan komt de vul plug vanzelf voor bij.
de yanmarman
Moet 10w30 olie in (zei de fendt dealer zelf tegen mij)
Fendt_favorit
Idd, doormidden halen is niet nodig...
de yanmarman
Leek mij ook wel straf
fendttim
Dit is een E dus, dat betekend varialbele vloeistofkoppeling. Deze koppelt zich met 1800 toeren ongeveer, dan gaat ook het links dash bord lampje uit. Die platen zijn wel is versleten. En bij vullen doet de trekker zelf onder het rijden.
Fendt_favorit
E betekent koppelomvormer, dus dat je met 2x schakelen met volle kipper op de 40km zit;)
hans515
Wij gooie altijd olie 10w er in dag ik 😉
fendtkubota
Dus bedoel je nu fenttim datje nooit olie moet bijvullen ?
Dr Fendt
Idd fendttim 😛 die olie kom't d'r zomaar uit het niks in 😛 *POEF* daar is de olie 😃 ideaal sheelt een hoop geld, fendt kwaliteit he..

beetje dom of niet :?
fendttim

bijv. bij dit filmpje hoor je hem bij 1.08 sec de platen ontkoppelen. En dan als die los gekoppelt is dan gaat die er dacht ik vloeistof uit halen zo dat die nooit onder de 1700 toeren komt. Maar dat weet ik niet precies als je het 100% zeker wil weten vraag het dan aan mengele driver of fendt614
Dr Fendt
porschediesel.stereofx.org/_material/…

op pagina 8 staat uitgelegd hoe de vloeistofkoppeling werkt, 2 schoepen die in een vloeistof rond draaien. de ene schoep staat in contact met de motor, zodra die schoep begint te draaien draait de vloeistof mee, (Denk aan roeren met lepel in bijv. koffie) als de vloeistof begint de draaien neeemt hij ook langzaam de ander schoep mee, waardoor een trekker begint te rijen, vloeistof koppeling.

als een vloeistofkoppeling te weinig vloeistof heeft, kan de koppeling slecht of niet functioneren. als de vloeistofkoppeling te dikke vloeistof heeft kan de koppeling verstopt raken, of kan de trekker afslaan bij het 'opschakelen'

verder heb ik geen idee hoe een turbomatik E werkt, dat was volgens mij iets met het dalen in toeren, krijgt de trekker het zwaar en komt ie onder de 1900-1800 toeren, schakelt de trekker zelf (automatisch) een versnelling "terrug".

als ik iets fout vertel, ik hoor graag verbeteringen!
haasjeRens
Normaal zit er atf olie in maar we hebben er toen 80w90 ingekapt omdat hij dan niet zo snel doorslipte met trekkertrek
jelle930
Bedankt allemaal. ik kan hem wel zo bijvullen dus. en zo te zien maakt het ook niet zo veel uit wat van olie je er in gooit.
JD1030thebest
Maar hebben jullie een 612 gekocht?
gudo
Kan dit bij een Ford 7840 ook? of moet hij dan doormiden?
Favorit614
Turbomatic E heeft z'n eigen olie voor ziening .
Je kunt eens proberen of de olie pomp genoeg olie geeft dit is ca 0.5 liter per minuut bij 700 motor toeren , komt het boven de 1,2 liter per minuut dan is de koppelomvormer lek.
Volgens de boeken
fendttim
En waar pompt die dan de olie vandaan?
appie1967
De turbomatik E vult zich zelf met olie uit de achterbrug , de gewone turbomatik vloeistofkoppelingen kun je van buiten af vullen met een 10w olie dus geen cardan olie en wild west verhalen over dikke olie met trekkertrek en volledig volgooien kun zo naar het land der fabelen
een vloeistofkoppeling die te vol gegooid is explodeerd gewoon na lange tijd van zwaare belasting omdat de druk te hoog oploopt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 612 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
21