Sporing vooras tractor afstellen

Weet iemand hoeveel de sporing van de voorwielen van een tractor mag bedragen? Ik meet nu 15 mm toespoor. Dat lijkt me nogal veel?
Het gaat om een 95 pk trekker met voorwielen in de maat 440/65R24
Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

samie
Mij hebben ze altijd geleerd van 3 tot 5 mm openspoor
mfjens
Voorwielen afstellen op 0 mm of een paar mm toespoor. als je op de weg rijd rij je zonder 4 wiel aandrijving als het goed is. en worden de voorwielen dus geduwd door de trekker. een paar mm toespoor zou dan de eventuele speling (binnen de toleranties) in stuurkogels of fusees opheffen. er van uitgaand dat je vooruit rijd.
casejxu
Met nieuwe kogels 0 tot 1 ander 1 tot maximaal 3 mm
jammermaarhelaas
Persoonlijk is mijn ervaring dat per merk en type (merk en soort vooras) de sporing anders is.
Algemeen kun je deze vraag niet beantwoorden. Voorbeeld: ZF vooras Ford 5610 moet toespoor, Carraro vooras (NewHolland) van een Ford 6640 moet uitspoor. Doe je het anders, dan spoort ie niet.

Voor een goed antwoord zijn merk, type en soms ook bouwjaar tractor nodig.
kerstrunner
@jammermaarhelaas Het is een NH T5050,maar ik rij vrij veel met een frontlader erop. Dat scheelt misschien ook nog? IK heb hem daarstraks op 3mm toespoor gezet.
casejxu
@kerstrunner bij onze jxu slijten de voorwielen ook heel bijzonder:(
Herbert
@casejxu herkenbaar... 1900 uur nu en ze zijn al voor 2 \3 weg.
casejxu
@Herbert 4300 uur wij.... jullie hebben wel een voorlader. En hoop wij volgende jaar ook
kerstrunner
@Herbert Dan is er wel meer aan de hand,verkeerde bandenspanning,heel verkeerde sporing,BKT band van een bepaald type...
+1
Herbert
@kerstrunner altijd op straat, vaak met 4wd aan, en dan nog de voorlader met een zware voerschuif eraan.
jammermaarhelaas
@kerstrunner

Bij een Ford 6640 met Cararo/NewHolland as (grote kans dat dit eenzelfde soort vooras is als onder de NH T5050, dat is geloof ik een Fiat?) wordt geadviseerd om 0 tot 6 mm uitspoor te geven. Dus parallel of een klein beetje uitspoor, gemeten tussen de velgen op naafhoogte, en dan beide wielen 180 graden ronddraaien, en aan de achterzijde meten wat daar de maat is. Zo sluit je meetfouten bij slingerende velg(en) uit.

Succes.
mdoornekamp
Ik zet hem altijd iets op uitspoor. Anders slijt de rechtse voorband altijd scheef
Valtrapowerr
Hier 4600 uur en kan nog geen scheef slijtage ontdekken en profiel is ook nog in orde betaald zichzelf wel terug die Michelins
trean
@Valtrapowerr hier hetzelde verhaal 5700 uur en bij 4000 uur is er een voorlader opgekomen.
Valtrapowerr
@trean Ja was wel 2de hands trekker op 600 uur met voorlader maar nu 4000 uur verder zijn de banden nog erg netjes. Kun je echt wel merken, oom had trekker met trellerborgs en die waren met 2000 uur weg en een andere oom die heeft ook 10 jaar gereden met dezelfde michelins, allemaal met voorlader..
john deere 7810
2wd 0,5 mm toespoor 4wd 0,5 mm uitspoor. zit je altijd vrij goed vgm

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
14