Dit las ik laasts in de boerderij
vreog me af wat jullie er van vinden
CDA wil geen jongeren meer op zware trekkers
17 jun 2008 11:01
CDA-parlementariër Sander de Rouwe wil dat jongeren tot hun achttiende niet meer op zware trekkers mogen rijden.
Jongeren mogen nu nog vanaf zestien jaar met een eenvoudig te behalen certificaat met alle type trekkers op de openbare weg rijden. De Rouwe stelt dat het vermogen en de grootte van tractors de laatste jaren enorm is gegegroeid.
Jongeren onder de achttien zouden nog niet goed kunnen omgaan met het inschatten van risico's die de massieve trekkers met zich meebrengen, stelde De Rouwe vandaag.
Het CDA-Kamerlid wil net zoals bij motoren een glijdende schaal. Jongeren mogen vanaf hun achttiende een lichte motor rijden en pas vanaf hun 21e op zwaardere motoren stappen. Voor trekkers zouden jongeren vanaf zestien jaar op een lichte trekker en vanaf achttien jaar op zwaardere mogen rijden. De jongeren onder de achttien mogen op een landbouwbedrijf overigens nog wel met zware trekkers rijden.
Jaarlijks vallen gemiddeld vijftien doden door ongevallen met trekkers op de openbare weg.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
aleen omdat ze dit jaar er niet doroheen hebben gekregen om het trekker rijbewijs in te voere en het kenteken
maar wat mij betreft moeten ze hun de nek omdraaien, het is toch GVD belachelijk waar de regering zich de laatste tijd mee bemoeit. en dan krijgen ze er ook nog geldt voor om een beetje onzin uit tekwakken
er zijn wel ergere dingen waar ze zich mee kunnen bemoeien
slaat ok nergens op dan een knuppeltje van 16 met een dikke dumpercombi 50 door de bbk rijden. ze hebben meestal nog totaal geen inzicht
ik rij al van af me 6e op eeen trekker
weet onder tussen echt wel wat ik alemaal moet doen en hoe en wat dus das gwoon lulpraat van totaal geen inzigt
op me 6e moest ik het weiland in en schudde met die handel
maar je leert wel beter met en trekker om te gan dan dat je op je 16e glijk weg op banjerd met een beco en trekker
Bovendien is het trekkerrijbewijs ook nooit bedoelt om grondverzetters aan goedkoop personeel te helpen, is gewoon onverandwoord dat 16, 17 jarigen met 30 ton zand door bebouwde kom jagen met 50 km/h of zelfs nog harder.
Gewoon echt rijbewijs voor invoeren of voor zware combi's vrachtwagen rijbewijs verplicht stellen.
maar soms zie je ook wel een auto's rijden en dan denk je ook van hoe heeft die zn rijbewijs gehaald,
er zijn jongens/meiden die nog nooit op een trekker hebben gereden en na het behalen van het certificaat op trekkers mogen rijden die 300 pk kunnen tellen.
en het probleem is dat ze dan niet goed in kunnen schatten wat de remweg, draaicirkel enz zijn.
dus dan komen er ongelukken
slaat ok nergens op dan een knuppeltje van 16 met een dikke dumpercombi 50 door de bbk rijden. ze hebben meestal nog totaal geen inzicht
je bent zelf ok 16 geweest
Ben het dan wel met casejxu eens. Eigenlijk zou bij het lessen voor de gewone auto ook lesje met de vrachtwagen moeten, en bv ook met een motor, tractor zodat men hierdoor beter verkeersinzicht krijgt.
van de andere kant moet een beroepschauffeur ook snappen dat truus uit de stad met enkel een autorijbewijs niet hetzelfde verkeersinzicht heeft als een vrachtwagen of trekkerchauffeur en daar rekening mee houden.
Truus begrijpt bv niet dat als een grote combi linksaf een akker in wil, eerst naar rechts gaat om de bocht te kunnen maken. Nee truus denkt mischien, goh wat aardig van die boer, hij wijkt ff uit naar rechts zodat ik kan inhalen.
Als chauffeur kan je dan ook ff recht wachten tot auto voorbij is, bovendien heeft die dan ook voorrang.
de mensen die op hun 16e ff hun trekker certificaat halen en nog nooit op een trekker hebbe gereden en dan op een 50 ton zware combi komen. zonder enige ervaring die zijn dan de sjaak, en ze kunnen het vergeten dat is terecht. en de mensen die al vanaf bijv. hun 10e op een trekker rijden komen dan wel in aanmerking en mogen gewoon op de trekker
da die mennekes van 16 wel op eigen terijn met een zware trekker moge rijden ??
mijn opa is zins een half jaar gestopt wegens een beroerte. maar die had de laatste jaren ook zen blunders om dat die eigelijk TEvoor zichtig was, maarjah die is ook 79 jaar
tot 7 ton is licht?
het is op de weg echt wel even anders dan op eigen erf je moet echt goed inzicht hebben hier in de buurt rijd ik wel is over de weg maar als je in de stad komt wordt het moeilijker
ik weet het ieder mens is er 1tje maar 15 is bar weinig hoor tis wel grof maar er gebeuren gewoon ongelukken ik het verkeer dan vind ik 15 echt meevallen hoor !!!
het is gewoon puur ervaring wat je moet opdoen als je dat eenmaal hebt dan kun je echt de weg wel op hoor !!!
zodat je echt getest word op je inzicht
ik ben nu zelf 17 en ben er zelf ook wel achter dat rijden met spul van een loonwerker echt wel anders is dan met een boeren trekkertje
maar dat met grote van de trekker werkt niet
want dan mag k niet met de combinaties weg waar k nu meer rij (trekker van 190 pk en een kipper) maar wel met een trekker van 100 pk voor die zelfde loonwerker een mestcontainer verzetten die hoger langer en breder is als de kippers op het bedrijf waardoor je dus nog weer meer in de gaten moet houden
Maar zonder grappen, ik weet niet of jullie het door hebben maar het is heel gevaarlijk met die grote spullen rijden.
maar is het al rond