Illustratie van:

Ford 7740 - Waar komt het geluid van de achterbrug vandaan

Weet iemand wat het geluid in de achterbrug van een Ford 7740 veroorzaakt? Het gaat om een continu geluid wat lijkt op het geluid van een draaiende (olie)pomp. Is dit normaal bij dit type?

Deel dit topic

Reacties

selectford
Bij ons is dat ook maar dat is wel een ford 6640 .
Maar dat maakt niks uit denk ik.
jammermaarhelaas
Kun je wat meer vertellen? Electronische hef? Wat voor versnellingsbak?

Heb je nog stangen naar de ventielen of kabels? Staat er niet toevallig een hydrauliekventiel open zonder dat je het doorhebt omdat de bediening aan het ventielblok niet goed staat ingesteld?
NH7740
@jammermaarhelaas Het is een SLE met elektronische hef en 16x16 4-traps powershift. Hydrauliekventielen staan dicht, maar zo'n soort geluid is het wel.
jammermaarhelaas
@NH7740

Komt mij niet bekend voor, heb het zelf (Ford 6640 SLE, zelfde uitvoering als de genoemde 7740) niet.
NH7740
@jammermaarhelaas Hoe is te controleren of de bediening aan de ventielblokken goed staat ?
boegie
@NH7740 door aan de hendel te trekken en kijken of er meer geluid komt
jammermaarhelaas
@NH7740

Wanneer je achter de tractor staat kun je aan de achterkant van een van de twee ventielblokken van elk van de 4 ventielen de stuurschuif zien. Hier zit de bedieningskabel, of de bedieningsstang aan. Deze kabel of stang gaat naar de hendel voor dat ventiel, in de cabine.
Nu kan het wezen dat wanneer de betreffende bedieningshendel in neutraal staat ("in het midden"), de stuurschuif toch niet in neutraal gezet is omdat de kabel/stang ergens los zit of erg veel speling heeft. Dit kun je controleren door alle 4 ventielen bij langs te gaan, dan valt vanzelf op of er 1 of meerdere bij zijn die niet goed werken.
fendt-vario
Boertje waar ik werk heeft een 7840. Eerste hydro hendel is o veel gebruikt dat die helemaal versleten is. Die moet je ook niet meer gebruiken want blijft geheit hangen 😉
newholland6640
@fendt-vario

OH is ie er nog 😃 hoeveel uur heeft ie?
fendt-vario
@newholland6640 ckers haha die is er nog, uhhh uren stand is een goeie 12.000 mischien.
+1
newholland6640
@fendt-vario

Lekkeer, wat een beest
gudo
Wij hebben thuis een 7840 gehad, die deed dat ook, vooral als hij ff gewerkt had en goed op temperatuur was hoorde je het goed.
nhmonteur
Het geluid wat je hoort is hoogstwaarschijnlijk de oliepomp die op pompen staat (ccls pomp) en dit door de overdruk perst.

Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn.
Of een gebruiker staat niet neutraal( een van de ventielen, herinrichting of aanhangwagenrventiel)
Of je pomp blijft hangen in de stand maximaal slagvolume.

Ga eerst eens na of al je ventielen goed in de neutraal staan, kijk ook eens of het geluid weg gaat als je een hendel bedient of op de rem drukt.
Kijk ook of je hef toevallig niet contant word aangestuurd door een een eventuele verkeerde instelling.

Als dit allemaal goed is dan is de kans groot dat er iets in de pomp zit waardoor hij niet meer in de stand by stand komt. Maar dit kan je eventueel uitsluiten door drukken te gaan meten.

Succes ermee
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Kijk, daar hebben we tenminste wat aan.
Zeemees
@nhmonteur

Wij hebben dit ook bij de TSA. Als je net de rem aantikt is het weg. Hoe kun je dit oplossen?
nhmonteur
@Zeemees hoeveel uur heeft de trekker gelopen? Bij cerl uren zit er eigenlijk niks anders op dan de pomp te vervangen. Doet hij het niet altijd en heb je er maar soms last van, dan moet je pomp demonteren en uit elkaar halen. Dan kijken of de lagerschalen van de hoek verstelling van de plunjerplaat ingelopen zijn. Ook kijken of de zuiger van de hoekverstelling ingelopen is. Deze zijn allemaal los te vervangen. Is dit allemaal er ingelopen dan kan je beter een nieuwe pomp zetten.
Zeemees
@nhmonteur
Trekker heeft 2700 uur, dus dat zal het probleem niet zijn denk ik. Maar als ik het zo hoor blijf ik nog wel even op de rem trappen, hij heeft het niet altijd in ieder geval.
Bij z'n volgende beurt eens zeggen tegen een monteur of zo.
nhmonteur
@Zeemees zo begint het inderdaad vaak dat ze het af en toe maar doen. Ik weet dat de eerste tsa's er sneller problemen mee hadden dan wat latere.

Wat je ook aan de monteur zou kunnen vragen of hij alle drukken omtrent de ccls pomp even wil nameten. Het kan goed zijn dat de pomp met een te lage druk word terug geregeld en daardoor dus niet goed terug komt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7740 en hebben de trefwoorden geluid en achterbrug geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
21
TREFWOORDEN