John Deere 6830 Premium - Koelvloeistof uit overdruk slang

Deze week veel werk verricht met de 6630 P. Zaaien, Culteren. Vandaag is de radiator enzo stof vrij geblazen. Wat mij opviel was dat het vliegwiel vuil was en daar rond ook percies stofdeeltjes die nat en zwart waren geworden van koelvloeistof. Ma trekker loopt ni warm trekt ook normaal draait normaal vind ik. Maar tijdens culteren als je hem op lagere toeren laat werken ging de temperatuur enkele graden omhoog. Iemand zoiets voorgehad,
kristof31081983

Reacties

kristof31081983
Het was dus een 6630 premium😀
jd user
De radiateur zit gauw snel dicht.Ondanks dat je hem meent schoon geblazen te hebben ,is ie meestal niet zuiver schoon .Wat ik weleens doe met de hogedrukspuit lage druk even erdoor heen.Je kunt meteen merken dat de temp onder de helft staat.Dit geld voor de meeste trekkers.
New holland heeft daar niet veel last van,want heeft grotere mazen vind ikzelf.Evenals Fendt.

Is dit niet het euvel, zoek het dan in de thermostaten.Deze kunnen weleens blijven staan.Of eentje ervan.
+1
JD3010
@jd user @GdenOtter Bij mijn trekkers zit het vliegwiel achterop de motor, de radiateur en expansievat voorop.
hobbyboer
@JD3010 Ok, dat is duidelijk. Heb ik nog 1 vraag: waar zit je radiator?
JD3010
@hobbyboer Mijn radiator staat in huis, als verwarming. Bij jou?
Tom VB
@JD3010 en eentje inde cab wss.
JD3010
@Tom VB Ja inderdaad daar ook, dat is een -tje.
hobbyboer
@JD3010 O, noem je dat ding wat bij deze tractoren onder de stoel schuil gaat ook zo?
Het principe van met warme vloeistof lucht verwarmen is idd wel hetzelfde, maar ik heb nog nooit iemand die naam horen zeggen. Ook niet toen er een 'handige Harry' zo'n ding lek boorde.
'Harry' was overigens wel handig, alleen soms een beetje te snel.
JD3010
Quote Reactie van @hobbyboer:
handige Harry

Was dat Harry Hobbyboer soms? Enne, ik heb geen idee waar dat ding zit, je kunt best gelijk hebben.
hobbyboer
Tom VB
@hobbyboer
Mijn naam is haas en geen Harry. Heb er nog nooit een lek gemaakt 😇
+1
hobbyboer
@Tom VB oh sorry. Ik zie nu dat het op 2 manieren te lezen is dat ik jouw naam noemde.
Ik bedoelde niet dat jij harry bent, maar wou alleen je naam noemen omdat mijn reactie aan jullie beiden gericht was omdat jullie ook allebij over het onderwerp spraken.

Overigens verwijt ik de echte 'harry' niks. Die kreeg gewoon nietzohandige opdrachten omdat de directieleden het onderling ook 'niet helemaal' eens waren of en hoe het een en ander gemonteerd moest worden.
GdenOtter
Waar was ie nat? T gebeurt vaker dat de o-ringen van het expansievat kapot zijn dan loopt er een beetje koelvloeistof van bovenaf langs de ventielatorkap naar beneden
kristof31081983
Ja je kan niet goed zien waar i nat is da wordt percies weg geblazen door de ventilator.
GdenOtter
@kristof31081983 zullen de ringen wel zijn dan is t moeilijk te zien. Kijk maar eens bovenop de radiateur net achter het luchtfilter daar kun je dit meestal wel zien of ie daar lekt.

Kan bijna niet anders
spotmelker
Draait je ventilator wel 100% als de motor warm is? Die 'eco' fan dingen willen ook nog wel eens haperen. Bij mijn Deere is die al vervangen door een vaste aluminium bus waardoor de ventilator altijd 100% draait.
hobbyboer
Daalt het koelvloeistof peil ook tot onder het minimum?
En hoeveel graden geeft hij aan als hij flink moet werken?
En hoeveel na een paar minuten stationair draaien?
valmet6400power
Heeft hij voor deze werkzaamheden een tijdlang licht werk gedaan?
kristof31081983
Nee nog niet tot onder minimum maar is toch lichtjes gezakt. Daarvoor lichter werk gedaan ja. Maaie enzo...
Fendttrisixfan
Idd veel kans op o-ringen van expansievat, is zelf wel te steken maar is wel prutswerk
kristof31081983
Maar waar zoude het dan zien lekken percies? Want vandaag tijdens het werken paar keren gaan zien maar ik denk niet dat het uit overdruk slang komt, ale ik weet het ni 😀. Ff afwachten. En verder zoeken
Fendttrisixfan
@kristof31081983 lekkage zit dan tussen radiateur en expansievat, is meestal niet veel...
jd user
Nou als die o-ringen lekken ,dan heeft ie ook al eens aan de kook geweest.Oftewel hij heeft gestoomd onder de motorkap.
En mocht het zó zijn dat dat lekt ,dan heb je mazzel.
Expansievat even losklikken met twee schroevedraaiers.En er zitten twee rubbertjes in.Wel origineel gebruiken ,want anders weer lekkage.
GdenOtter
@jd user 30 serie kun je die niet losklikken zit vanaf boven een torxbout in en vanaf de ventilator 1 malige doppen. Hij hoeft hiervoor ook niet aan de kook te zijn geweest die ringen gaan wel vaker kapot
Fendttrisixfan
@GdenOtter

Idd klopt volledig, gaan gewoon stuk... Vanaf ventilator idd 2plastic schroeven, makkelijkste is om de kop eraf te kappen met bijteltje
jd user
Dus de 30 serie hoef ik ook niet te kopen?....Alles wat met plastic te maken heeft ,gaat stuk.Ik vin d het niet john deere waardig dat je met o-ringen en wat pluggen de boel dicht moet houden.Logisch dat de boel snel gaat lekken.
kristof31081983
Bedankt voor al jullie reacties volgende week is mee naar dealer denk ik.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6830 Premium ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!