Loadsensing hydrauliek??

Beste TF'ers

Ik heb vaak iets gehoord over loadsensing-hydrauliek. Wat houdt dat nou precies in??
pieto84

Reacties

RobinBos
Hydraulic op aanvraag, normaal gesproken zet je een ventiel open om bijvoorbeeld iets op druk te houden, dan staat de pomp continu te werken, olie word warm, pomp en ventielen slijten enzo.
load sensing bestaat uit drie leidingen, een pers, een retour, en een snuffel leiding.
ik weeet er ook het fijne niet van, maar naar mijn weten pompt het syteem continu een kleine hoeveelheid rond, via de persleiding over de snuffelleiding, valt de druk weg in de snuffelleiding, dan geeft de pomp automatisch wat olie bij.
guldner G40s
Dat is een hydraulik pomp die "precies"de hoeveelheid regeld die je nodig hebt zodat er geen grote hoeveelheid olie rondgepompt word waar nix mee word gedaan.
dit kost dus minder vermogen...
pieto84
Okee bedankt!
Hoekstraj
Je kan alleen loadsensing op een trekker dat hij een plunjer pomp heeft
fendt-412
insidersecretstohydraulics.com/hydraulic-load-sens…

Kun je je engels ook direct even bijspijkeren 😛

Wanneer er niets bediend wordt geeft de trekker een klein beetje olie. Wanneer er druk op de snuffelleiding komt, of wanneer de druk wegvalt, weet ik niet precies. Geeft de trekker meer olie op de persleiding.
hierdoor wordt er alleen olie gegeven wanneer de machine het nodig is.
Dit bespaart je diesel en een slijtage aan de pomp.
Hoekstraj
En de olie wordt minder warm en warmte is weer energie verlies is diesel 😉
interRick
Als de olie erg heet is wordt de kwaliteit ook minder
massey8690
Dan heb ik een vraag over het systeem;
kun je het ook aan/uit schakelen, zodat je er "gewone simpele" cilinders op kunt gebruiken :?
en kun je de snelheid ook goed regelen met de (electrische) hendel :?
tractorliefhebber
Je kunt met load sensing gewone cilinders bedienen zonder iets te veranderen.
fendt-412
Je kunt het zelfs tegelijk gebruiken.

Voor loadsensing heb je gewoon 3 andere ventielen. Je hoeft niets om te schakelen aan de trekker. Wanneer de trekker het seintje krijgt om olie te geven doet hij dit op de persleiding.

Andere ventielen komt geen druk op ofzo. Daarmee kunnen we met de opraapwagen ook nog de besturing vastzetten of de fronthef+maaier bedienen.
JOHNDEEREBOERTJE
In het boekje Landbouwtractoren 1970-1980 staat het heel duidelijk uitgelegt hoe het precies werkt.
tractorliefhebber
Welk merk had er toen al loadsensing dan??
RobinBos
John deere 😃
tractorliefhebber
In 1980 niet hoor. 1993.
RobinBos
Vanaf de 1020 en groter zat er een plunjerpomp gemonteerd, wat dus load sense is, dit werd toen alleen nog niet voor extern gebruik toegepast, omdat daar geen vraag naar was.
tractorliefhebber
Een plujerpomp is niet automatisch een loadsens pomp. De oude pompen stonden altijd vol op druk.
RobinBos
Naar mijn weten lopen er drie leidingen naar die pomp toe, daarbij neem ik aan dat één daarvan ook een snuffel leiding is, maar zeker weten doe ik niet.
tractorliefhebber
Nee dat zijn de hoge en lage druk en de aanvoer.
caseih1056xl
Is het niet zo dat de ( even kortaf gezegt) de blauw en rode leiding altijd onder druk staan ( naar mijn weten) en dat de snuffelleiding aanvoelt wanneer hij olie moet geven.

zit nu is op google een afbeelding van load sensing te bekijken.

kijk maar even mee 😉

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/…
RobinBos
Hoe bedoel je dat precies? de lage druk is toch de aanvoer, dan heb je nog een persleiding, en dan hou ik er nog eentje over. ik meende dat de plunjers van binnenuit tegen hun veren in gedrukt werden (door oliedruk), en op die manier geen olie verpompten. viel die druk van binnenuit weg, dan vielen de plunjers terug, en gingen ze de excentrische as volgen (waardoor dus een pompwerking ontstaat)
casejxu
Je heb meerder hydroleik systemen
OC= Open center dat is wat gemiddelde boerentrekker heeft
OCLS Open Center Load sense dan heb je geen snuffel leiding maar wel regelbare doorstroming en zo
CCLS closed center Load sense dan heb je dus wel de snuffelleiding .

Dacht dat ik het zo wel aardig goed heb(A)
+1
Wilting NH
Makkelijk gezecht, een aansluiting, waar je je hydrolijk in doet, waar je niet constand druk op hoeft te zetten, en allen druk geeft wanneer het nodig is, vb. bij de ladewagen van tegenwoordig heb je 2 hydroliek slngen en daar word alle hydroliek mee gedaan doormiddel van een electische kast.
normaal gesporken zou je dan constand druk op de lijding moeten zetten ( hierdoor worden de lijdings op gegevenmoment goed warm en de pomp pomt als maar door) als je dan LS hebt geeft die alleen maar druk als je die nodig hebt bijvoorbeeld als je de pik up omhoog doet..

hoop dat je t een beetje snapt en k een beetje duidelijk uitleg 😛
tractorliefhebber
Het is echt niet om te zeiken of zeuren of wat dan ook maar zouden jullie kunnen proberen om enigzins normaal Nederlands te schrijven. Een spelfoutje maakt iedereen wel eens maar het is bij sommige wel erg bar.
Wilting NH
Ik heb dyslexie
pieto84
Ik denk dat ik het nu snap, dus met CCLS heb 3 slangen voor 1 ventiel?
HollandNew
Ja 😉
maar de retour is ook voor andere leidingen te gebruiken
MartinClaas
De pomp wordt geregeld door de oliedruk. In principe wordt die constant naar 0-opbrengst teruggeregeld. Als er druk gevraagd wordt valt de druk aan de 'terugregel' kant vd pomp weg en zal aan de 'bijregelkant' van de pomp de druk hoger zijn dan aan de terugregelkant. De opbrengst van de pomp wordt dan verhoogd dmv het verstellen van de slagring. Als de druk hoog genoeg is voor het werktuig zal de druk aan de terugregelkant ook weer opbouwen en zo zal hij blijven balanceren.

T blijft een lastig verhaal... 😄
hewi hendriks
Loadsensing kan ook bij moderne tractoren toe gepast worden met tandwiel pomp oc wordt dan geregeld via prioriteits ventiel, dit ventiel regeld de hoeveell heid gevraagde olie naar de gebruikers

meeste moderne tractoren zit standaard power beyond op , net als de meeste machines zijn aan te passen op LS, LS aanmerkelijk minder energie
hewi hendriks
Power beyond is de aansluiting voor LS
RobDeutz104
Het grootste voordeel van Ls vindt ik, dat als je bijv over de weg heen rijd, je niet de hele tijd een ventiel open hoeft te hebben staan, als je dan bijv een functie van de machine op de weg wil bedienen, hoef je niet eerst het ventiel open te zetten
TomopSame
Als bij een LS-systeem het debiet variabel is heeft de pomp een variabele aandrijving? Of wordt het debiet geregeld door een ventiel?

@Wilting NH: Voor zo een systeem met 1 ventiel en een elektrische sturing heb je met een gewoon systeem genoeg, als je de hydraulische functies niet gebruikt gaat die olie gewoon door die 2 leidingen gaan en terug de boite in. Met andere woorden voor de pomp gaat die 3 meter leiding geen groot verschil maken.
RobDeutz104
Bij een variabele pomp, zegt het de naam het al, de pomp is variabel, er zit een spiegelplaat, die verstelbaar is, en zo maken de plunjers meer of minder slag, dus meer of minder volume
hewi hendriks
Hydrauliek via 2 slangen systeem heeft nadeel dat de flow juist moet worden afgesteld bediening met elektrische bediening werkt via een 2/2 klep olie wordt continu rond gepompt bij niet juiste afstelling kan de druk oplopen tot 80 a 100 bar terwijl er geen gebruiker actief is, wordt de flow terug geregeld zal de druk terug nemen maar ook de snelheid van de functie, bij LS wordt dit automatisch geregeld hoeveel heid olie is afhankelijk naar vraag van gebruiker (lees cilinder hydromotor etc)
Hoekstraj
Je hebt 3 hydroliek slangen

1 voor pers 2 retour 3 snuffel leiding geeft een seintje door als er druk op staat en als de hoog te hoog wordt schakeld hij de pomp uit en ook als je geen werktuigen bedient geeft de pomp geen olie
Patrick 2020
@RobDeutz104 Functie van een machine op de weg bedienen.. Zoals het per ongeluk openen van de achterklep met volle bak mais. Is bij ons al overkomen, grote bult mais midden op de straat.. 😛 Lang leve Load Sensing, of niet oplettende chauffeur, haha
RobDeutz104
@Patrick 2020
ja best lullig dan haha
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden hydrauliek en loadsensing geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!